در انتظار پاسخ آمریکا/فرصت محدود برای معرفی وزیرکار/تکلیف حقآبه ایران از هیرمند

احیای برجام/ فرصت محدود دولت برای معرفی جایگزین عبدالمالکی/ سرعت اینترنت/ اختلاف میان ایران و افغانستان بر سر حقابه و… از موضوعات پربازدید و خبرساز تحریریه سیاسی ایسنا بود که جزییات آن در ادامه می‌آید.

به گزارش ایسنا، مقامات ایران روز دوشنبه پاسخ خود به آنچه در نهایت ۱۷ مرداد روی میز مذاکرات در وین قرار گرفت را به طرف‌های مقابل ارایه دادند و انتظار است ظرف ۴۸ ساعت از زمان ارایه آخرین جمع‌بندی خود به هماهنگ‌کننده برجام، پاسخ طرف آمریکایی را دریافت کند.

در همین رابطه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اظهاراتی عنوان کرده که واشنگتن درحال بررسی پاسخ ایران به متن نهایی توافق احیای برجام است.

ند پرایس با بیان اینکه بر سر هر آنچه که می‌شد مذاکره شود، مذاکره انجام گرفته است، گفت: ما پاسخ ایران در رابطه با متن نهایی پیشنهادی اتحادیه اروپا (در رابطه با احیای برجام) را دریافت کرده‌ایم و درحال بررسی آن هستیم. ما در عین حال به رایزنی با اتحادیه اروپا و متحدان اروپایی در مسیر پیش رو ادامه خواهیم داد.

 دیگر اخبار مرتبط را می توانید در لینک های زیر دنبال کنید.

اعلام آمادگی ایران برای اجرای فوری توافق با آمریکا درباره “زندانیان”

مذاکره کنندگان به خوبی از دستاوردهای قانون مجلس صیانت کردند

حمایت یک سناتور آمریکایی از احیای توافق هسته‌ای

روند توافق در حال انجام/ ایران تصمیم خود را گرفته و اکنون نوبت آمریکایی‌هاست

***

در پی استعفای حجت عبدالملکی وزیر پیشین تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جوان ترین وزیر کابینه دولت سید ابراهیم رئیسی در روز ۲۴ خرداد سال جاری، ایسنا در گزارشی با عنوان “فرصت محدود دولت برای معرفی جایگزین عبدالملکی” به بررسی این موضوع پرداخته است.

در بخشی از این گزارش با اشاره به اینکه دو سوم از فرصت قانونی رئیس جمهور برای معرفی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مجلس شورای اسلامی تمام شده، آمده است: با این حال سخنگوی دولت گفته است که رئیس جمهور، وزیر پیشنهادی را در سقف زمان مقرر معرفی خواهد کرد.

از دیگر اخبار پربازدید امروز، ممنوعیت همکاری با “کلوزاپ” از سوی سازمان اطلاعات سپاه همکاری برای مستندسازان بود.

اطلاعات سپاه در اطلاعیه ای اعلام کرد به اطلاع عموم هنرمندان بالأخص مستندسازان محترم می‌رساند که موسسه آموزشی کلوزآپ(گرین هاوس)، فعال در حوزه مستند، یک موسسه صهیونیستی بوده که با حمایت‌های مادی و معنوی رژیم اشغالگر اسرائیل در حال فعالیت است.

اظهارات وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات درباره افزایش سرعت اینترنت از دیگر خبرهای مورد توجه مخاطبان بود.

عیسی زارع‌پور با اشاره به اینکه سرعت اینترنت افزایش یافته است، ضمن اظهار بی اطلاعی از میزان دقیق این افزایش، آن را به طور متوسط حدود ۲۷ مگابیت بر ثانیه اعلام کرد و افزود: البته در حوزه ارتباطات ثابت وضعمان خوب نیست و این را بارها گفته‌ایم.

سید عباس موسوی سفیر کشورمان در آذربایجان هم با انتشار توییتی به اظهارات اخیر سفیر رژیم صهیونیستی در باکو درباره حمله به سلمان رشدی واکنش نشان داد و نوشت: ارتداد از دین و توهین به پیامبران الهی یک حکم شرعی دارد که قطعا مغز تو از درک آن عاجز است. اما توطئه علیه تمامیت ارضی ایران خط قرمزی است که نه تنها تو (پسرک ماجراجو) بلکه گردانندگان تو هم عواقب آن را خیلی خوب می دانید.

حقآبه ایران از رود هیرمند و اختلافات در این زمینه با حکومت طالبان هم از موضوعات خبری مهم این روزهاست. گرچه اختلاف میان ایران و افغانستان بر سر حقابه در دولت‌های اشرف غنی و حامد کرزای نیز بوده و به جرات می‌توان گفت همواره از سوی طرف افغان نادیده گرفته شده است.

در همین راستا ایسنا در نشستی با حضور عبدالرضا فرجی راد استاد ژئوپلیتیک دانشگاه و ابراهیم رحیم پور معاون سابق وزیر امور خارجه به بررسی موارد اختلافی ایران و افغانستان در موضوعات حقآبه،‌ درگیری های مرزی و وضعیت مهاجرین پرداخته است.

بخش اول این نشست با عنوان” سیاه و سفید طالبان در یک سال حکمرانی ” و بخش دوم آن با عنوان ” چرا هیچ حکومتی در افغانستان حقآبه ایران را نمی‌دهد؟ ” منتشر شده است. را نیز می توانید در این لینک بخوانید.

همچنین در نشستی با موضوع یکسالگی خروج آمریکا از افغانستان، حسن کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران بر پایه نگاه به حمایت از مردم افغانستان سیاست تعاملی با طالبان را دنبال کرد. اما این تعامل با چند ملاحظه ملی توام شد تا زمانی که دولت فراگیر شکل نگیرد دولتی را به رسمیت نمی شناسد. ما با طالبان تعامل کردیم اما آن‌ها را به رسمیت نشناختیم.

درخواست احاله پرونده قتل «جعفر آقایی» به تهران از دیگر اخبار پربازدید امروز بود.

رسول کوهپایه زاده وکیل دادگستری از دادستان کل کشور خواست که پرونده وکیل «محمودرضا جعفر آقایی» که در شاهرود در مقابل دیدگان همسر و فرزند ۵ ساله‌اش به قتل رسید، به دادسرای جنایی تهران احاله شود.

* گزارش کامل ایسنا از جلسه علنی امروز (چهارشنبه) بیست و ششم مرداد ماه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی را می توانید اینجا بخوانید.

*همچنین گزارش کامل ایسنا از گفت‌وگوهای خبرنگاران با اعضای هیات وزیران در حاشیه جلسه هیات دولت را نیز می توانید در این لینک دنبال کنید.

انتهای پیام

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

اعلام اسامی اعضای هیأت رئیسه سنی مجلس دوازدهم-پیام امروز

مهدی عبدالملکی معاون قوانین مجلس شورای اسلامی در مراسم افتتاحیه دوازدهمین دوره فعالیت قوه مقننه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Banner