سوله آکام فلز

در میان این تصاویر رنگی، طنزی سیاه را جستجو کنید

کاریکاتور، هنری که شاید مانند تابلوهای نقاشی از آن توقع تنوع رنگ نداشته باشید یا حداقل شاید با این ویژگی در آثار هنرمندان آن نیز زیاد برخورد نکرده باشید. ادشیر محصص و آثار او در همین راستا شما را به مسیر جدیدی هدایت می‌کنند که شاید بتوان آن را مسیر رنگی خواند.

به گزارش ایسنا، روزها آمدند و رفتند و بالاخره قصه‌ی رفتن کرونا به خانه‌اش هم به سر رسید و کلاغه‌ هم به خانه اش رسید. در این بگیر و ببندِ آمدن و رفتن‌ها بود که گالری‌ها به مدت دو سال بسته شدند و به سمت راه جدیدتری که نمایشگاه مجازی باشد، رفتند. با فروکش کردن کرونا اما این مسیر همچنان به قوت خود باقی ماند و این روزها گالری‌هایی مانند گلستان و آرتیبیشن نیز از آن استفاده می‌کنند. 

در چندمین نمایشگاه مجازی گالری آرتیبیشن این بار آثاری از اردشیر محصص به روی دیوارهای این مکان هنری رفته‌اند. نمایشگاه انفرادی اردشیر محصص با عنوان «رنگ‌های اردشیر» که به نمایش ۱۵ اثر از این هنرمند اختصاص دارد، طرح‌هایی آمیخته به انواع رنگ‌ها را در معرض دید قرار داده است.

در میان این تصاویر رنگی، طنزی سیاه را جستجو کنید
اثری از اردشیر محصص در نمایشگاه مجازی «رنگ‌های اردشیر»

هادی حیدری، کارتونیست و روزنامه‌نگار در بیانیه این نمایشگاه انفرادی چنین نوشته است: «در روزگاری که کاریکاتور ایران، راه ابتذال را پیش گرفته بود و در چاه سطحی‌نگری در رابطه با مسائل روز، گرفتار بود، محصص در زیر لایه‌های سطحی، مفاهیمی را جست‌وجو می‌کرد که می‌توان نمونه‌های عینی آن را در وقایع معاصر ایران جست. این تصاویر، خود ‌به ‌خود، طنزی سیاه و تأثیرگذار در دل داشتند و محصص با خطوطی قدرتمند و در برخی آثارش با رنگ‌های خاص، آن‌ها را وارد طرح‌ها و کاریکاتورهای‌اش کرده و معنای دیگری به کاریکاتور بخشیده است. به باور من، آن‌چه محصص را شخصیتی جالب و قابل بحث می‌کند، فراتر از هنرش، هوش هنرمندانه در نوع ارائه آثارش است، یعنی با طرح‌های سیاه و سفیدش همان کاری را انجام می‌دهد که با رنگی کردن آن‌ها.»

نشان دادن طنزی سیاه اگرچه شاید هدف محصص در کشیدن طرح‌هایش باشد، اما طبق آنچه حیدری بر آن تأکید کرده، ویژگی ای که محصص را از دیگر کاریکاتوریست‌های هم دوره خود متمایز می‌کند، همان عنصر رنگی است که با تماشا و مقایسه انواع طرح های خلق شده، نمی‌توانید این هنرمند را به مثابه غالب کاریکاتوریست‌های هم عصر خود بدانید.
 

در میان این تصاویر رنگی، طنزی سیاه را جستجو کنید
اثری از اردشیر محصص که ۴۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است

یکی از موارد جالبی که درباره این نمایشگاه وجود دارد، خریده شدن پنج اثر از ۱۵ آثاری است که به صورت مجازی در معرض دید قرار داده شده است و این با توجه به مجازی بودن نمایشگاه، شاید نشان‌دهنده آن باشد که دوستداران محصص، چه به صورت مجازی چه به صورت نمایشگاه حضوری در قالب فضای گالری، همواره آثار این هنرمند را دنبال می‌کنند. ۱۳۵ میلیون تومان، گران‌ترین قیمتی است که در این نمایشگاه برای چندین آثار این هنرمند در نظر گرفته شده است.
 

در میان این تصاویر رنگی، طنزی سیاه را جستجو کنید
اثری از اردشیر محصص که به قیمت ۱۳۵ میلیون تومان فروخته شده است
در میان این تصاویر رنگی، طنزی سیاه را جستجو کنید
اثری از اردشیر محصص که به قیمت ۱۳۵ میلیون تومان فروخته شده است
در میان این تصاویر رنگی، طنزی سیاه را جستجو کنید
اثری از اردشیر محصص که به قیمت ۱۳۵ میلیون تومان به فروش رفته است

گالری آرتیبیشن یکی از گالری‌هایی است که رنگ و بوی آثار اردشیر محصص بیش از سایر گالری‌ها در آن به مشام می‌رسد. این گالری پیش‌تر نیز آثاری کمتر دیده شده و یا دیده نشده از این هنرمند را در قالب نمایشگاهی در معرض دید مخاطبان قرار داده بود.

نمایشگاه مجازی آثار اردشیر محصص با عنوان «رنگ‌های اردشیر» فقط و فقط به صورت مجازی قابل مشاهده است و تا تاریخ ۱۵ خرداد ماه ادامه دارد. برای بازدید از این نمایشگاه مجازی می‌توانید به سایت گالری آرتیبیشن به نشانی http://arthibition.net/fa/gallery/exhibition/۵۷۴ مراجعه کنید.

انتهای پیام

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

سفر بدون ویزا به چین تمدید شد-پیام امروز

به نقل از یورونیوز، چین سفر بدون روادید را برای مالزی و ۱۱ کشور اروپایی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *