در واکنش به گزارش تسنیم؛ شگفت‌زدگی روزنامه اسرائیلی از توان ایران در ساخت "هواپیمای مسافربری جت"

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، اخیراً مصاحبه مشروحی با عنوان صفر تا صد پروژه ساخت “هواپیمای جت ایرانی”/ علت اصرار برای ساخت جت ۷۲نفره ایرانی چیست؟! در تسنیم و در گفت‌وگو با دکتر “محمدعلی وزیری” استاد طراحی هواپیمای دانشکده هواوفضای امیرکبیر و از مسئولان ارشد این پروژه و چهره‌های ماندگار صنعت هوانوردی ایران منتشر شد که بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های داخلی و خارجی داشت.

روزنامه صهیونیستی “جروزالم پست” روز شنبه در واکنش به این مطلب تسنیم در تحلیلی به‌قلم “ست فرانتسمن” تحلیلگر ارشد خود در گزارشی با عنوان «چه عاملی پشت پیشرفت ایران در ساخت هواپیماهای بومی نهفته است؟» نوشت:

“توانایی ایران در ساخت هواپیما مهم است زیرا به دانش ایران در زمینه‌های دیگر مانند ساخت هواپیماهای بدون سرنشین و موشک کمک می‌کند؛ رسانه‌های ایرانی در آخر هفته پیشنهاد کردند که ایران باید به پیشرفت در ساخت هواپیمای مسافربری ساخت داخل ادامه دهد. در مصاحبه‌ای که در خبرگزاری تسنیم منتشر شده، این‌طور آمده است که هواپیمای جت ۷۲نفره ساخت ایران در حال گذراندن هشت مرحله آزمایشی است اما هنوز مشخص نیست که این هواپیمای ۷۲نفره چه‌زمانی آماده می‌شود.”

سازمان هواپیمایی کشوری , معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ,

سازمان هواپیمایی کشوری , معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ,

براساس این گزارش، این هواپیما، طراحی شده است و سپس سیستم‌های آن از نظر قابلیت ایمنی مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد و سپس یک نمونه اولیه ساخته خواهد شد و مونتاژ نهایی تمام سیستم‌ها قبل از تأیید گواهی نهایی، ۱۵۰۰ ساعت پرواز را در شرایط مختلف انجام می‌دهد. در این مرحله ایرادات و اشکالات مورد ارزیابی و اصلاح قرار می‌گیرد و بازرسان عالی‌رتبه سازمان هواپیمایی کشوری آن را بررسی می‌کنند.

در گزارش روزنامه اسرائیلی آمده است: ابراهیم رئیسی؛ رئیس‌جمهوری ایران در بازدید از شرکت صنعتی هواپیماسازی ایران (هسا) در شهر اصفهان خواستار راه‌اندازی خط جدید برای ساخت هواپیماهای مسافربری شده بود و دستور طراحی و ساخت این شرکت را صادر کرد که ساخت هواپیمای مسافربری با حداقل ۷۲ صندلی یکی از این پروژه‌ها است.

روزنامه “جروزالم پست” می‌نویسد: چند ماه پیش رسانه دولتی تهران‌تایمز اشاره کرده است که وزارت دفاع ایران مسئول تولید هواپیمای داخلی است و سازمان هواپیمایی کشوری نیز بر این روند نظارت دارد. مقامات ایرانی می‌گویند سکوی جدید هواپیمای ایران۱۴۰ نخستین پرواز خود را تا پایان سال جاری انجام خواهد داد. ایران، ۳۳۰ فروند هواپیمای مسافربری دارد اما احتمالاً تنها ۱۷۵ فروند از آنها هنوز در حال پرواز هستند.

این روزنامه اسرائیلی ادامه می‌دهد: در گزارش تهران‌تایمز آمده است که ایران با ۹۰ فرودگاه و بیش از ۸۰ میلیون جمعیت، به حداقل ۵۵۰ هواپیما از همه نوع و کلاسی نیاز دارد. رئیس‌جمهور بعد از بازدید از هسا در ژوئن ۲۰۲۲ به متخصصان این کارخانه دستور داده است تولید هواپیمای مسافربری با ۷۲ سرنشین را بلافاصله بعد از بازدید از هسا‌ آغاز کنند.

“جروزالم پست” در گزارش خود مدعی شد: توانایی ایران در ساخت هواپیما از این جهت مهم است که به دانش ایران در مسائل دیگر همانند ساخت هواپیماهای بدون سرنشین و موشک کمک می‌کند. گاهی اوقات ایران، اقلام مهمی با کاربرد دوگانه دارد که ادعا می‌کند برای مصارف غیرنظامی هستند اما در واقع برای پهپادهای مسلح مصرف می‌شود. ایران در جنگ مسکو و اوکراین، پهپادهای خود را در اختیار مسکو قرار داده است و همچنین با چین در ساخت برخی از عناصر و اقلام کلیدی برای هواپیماهای بدون سرنشین و سایر صنایع ایران شریک است.

انتهای پیام/+

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

کنترل تب دنگی به تنهایی از عهده وزارت بهداشت خارج است/ نیازمند اختصاص یک همت برای مقابله با بیماری هستیم – خانه ملت

گزارش شده است که تنها ۱۲ مورد بومی بوده اند و الباقی پس از سفر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Banner