تازه ها
سوله آکام فلز

دستگاه سطح‌سنج بومی‌سازی شد

دستگاه سطح‌سنج یا رویه‌نگار لیزری با کاربرد در صنایع مختلف، برای نخستین‌بار در کشور تولید شد.

به گزارش ایسنا، این محصول ایران‌ساخت با دقت یک میکرومتر، توانایی سنجش زبری سطوح مختلف را دارد و در صنایع مختلفی ازجمله ساخت قطعات فلزی حساس می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

دستگاه سطح‌سنج لیزری، با استفاده از فناوری لیزر مثلثی به بررسی سطوح اجسام می‌پردازد. این سامانه متشکل از منبع لیزر، ادوات اپتیکی مختلف و حسگر تصویربرداری است.

نمونه مورد بررسی بر روی صفحه در یک راستا حرکت می‌کند و حسگر نیز بر روی صفحه دیگر به صورت عمود بر نمونه حرکت می‌کند. این نوع حرکت صفحه‌ها باعث افزایش دقت روبش سطح می‌شود.

تنظیم فاصله حسگر از سطح و همچنین تعداد گام‌های برداشت داده از سطح، بسیار مهم است. اطلاعات گرفته شده از سطح، به کمک نرم‌افزار تحلیل می‌شوند و یک گراف از پستی و بلندی‌های سطح موردنظر به دست می‌آید.

از مزایای بسیار مهم سطح‌سنج لیزری با دقت بالا می‌توان به غیرمخرب بودن آن برای سطوح حساس اشاره کرد. روش‌های مکانیکی اغلب دقت کمی دارند و سطح نمونه را نیز مخدوش می‌کنند.

یکی از چالش‌های تولید این محصول که دقت آن را محدود می‌کند، مربوط به طراحی مکانیکی دستگاه و حرکت صفحه‌ها جهت روبش توسط لیزر است. با ایجاد سامانه مکانیکی دقیق‌تر، می‌توان دقت این دستگاه را به زیر یک میکرومتر نیز افزایش داد.

به نقل از معاونت علمی ریاست‌جمهوری، دستگاه سطح‌سنج یا رویه‌نگار لیزری، در یکی از شرکت‌های فناور و با حمایت‌های ستاد فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت معاون علمی تولید شد.

انتهای پیام

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

۴۰ درصد انرژی و پروتئین از گندم تامین می‌شود-پیام امروز

سهراب سهرابی با بیان اینکه در تقویم رسمی کشور ۳۱ فروردین روز گندم نامگذاری شده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *