سوله آکام فلز

دمنوش چای ترش و چای گل محمدی

چای‌های گیاهی که از آن‌ها با نام دمنوش نیز یاد می‌کنند نه‌تنها برای لذت‌بردن از طعم و افزایش تنوع نوشیدنی‌های مصرفی به کار می‌روند؛ بلکه هدف اصلی از نوشیدن این دمنوش‌ها بهره‌مندی از خواص آن‌ها است.

از گذشته‌های بسیار دور، ایران نیز همانند کشور چین و ژاپن نیز دارای تنوع زیادی در انواع چای گیاهی بوده است، به‌طوری‌که توصیه زیادی برای مصرف این نوشیدنی‌ها در کتاب‌های پزشکی نیز شده است.

دمنوش چای ترش و گل محمدی نمونه‌ای از چای‌های گیاهی است که علاوه بر ظاهر و عطروطعم کم‌نظیر خود دارای خواص و فواید بسیاری است. از این رو در این قسمت از مجله پیام امروز سعی داریم تا خواص، موارد مصرف و منع دمنوش چای ترش و گل محمدی را به همراه طرز تهیه آن را بررسی کنیم.

چای ترش چیست؟

چای ترش چیست؟

چای ترش نام دیگر گیاه هیبیسکوس یا جامائیکا است که در ابتدا برگ‌هایی به رنگ زرد دارد و رفته‌رفته با کامل‌شدن رشد میوه‌هایش به رنگ قرمز در خواهد آمد. این گیاه بومی آفریقا مرکزی و آمریکا لاتین است؛ اما در کشور ما هم به‌خوبی یافت می‌شود.

چای ترش همان برگ‌های خشک و فراوری شده گیاه جامائیکا است که طبعی سرد و خشک دارد. به همین دلیل نوشیدن چای ترش را به افراد سردمزاج به‌خصوص در ایام سرد سال توصیه نمی‌کنند. این چای برای کسانی که طبعی گرمی دارند یک گزینه عالی است تا بتوانند از خواص چای ترش بهره‌مند شوند.

این چای حاوی مقدار زیادی کلسیم، آهن، ریبوفلاوین، نیاسین و ویتامین سی است. چای ترش را باید به همراه مقداری آب گرم دم کرد و به‌صورت گرم یا سرد میل کرد. این چای را می‌توان با شیرین‌کننده‌های مختلفی همچون نبات، قند، عسل یا خرما نوشید.

گل محمدی چیست؟

بی‌تردید شما با گل محمدی و فراورده‌های آن آشنا هستید و این گیاه خوش عطروطعم، معرف حضورتان است. خواص و مزایا مصرف دمنوش گل محمدی سبب شد تا در کنار سایر محصولات آن، موردتوجه قرار گیرد.

گل محمدی طبعی سرد و خشک دارد و منبع خوبی از منگنز، پتاسیم، کلسیم، ویتامین E، ویتامین B، سلنیم و منیزیم است. ترکیبات دمنوش گل محمدی سبب شده تا در دسته معدود دمنوش‌های گیاهی قرار بگیرد که مادران باردار و شیرده می‌توانند از آن استفاده کنند. هرچند که مصرف این چای گیاهی را نیز مانند چای ترش به افرادی که طبعی خشک و سرد دارند توصیه نمی‌کنند. البته این عبارت به این معنا نیست که این اشخاص نمی‌توانند از این چای استفاده کنند، بلکه باید جانب احتیاط و اعتدال را در نوشیدن این دمنوش گیاهی رعایت کنند.

خواص دمنوش چای ترش و گل محمدی

خواص دمنوش چای ترش و گل محمدی

دمنوش چای ترش و گل محمدی به دلیل ترکیب شدن این دو گیاه خواص هر دو چای را در بر می‌گیرد. برای مثال:

خاصیت آنتی‌باکتریال و ضدعفونی‌کنندگی دمنوش چای ترش و گل محمدی

بتاکاروتن‌ها، ویتامین‌های گروه B، بیوفلاونوئیدها، ویتامین K و پکتین‌ها موجود در گل محمدی در کنار باکتری‌های مفید در چای ترش خاصیت ضدعفونی‌کنندگی و آنتی‌باکتریال دارند. تحقیقات نشان می‌دهند مصرف این چای می‌تواند از برونشیت، ذات الریه، عفونت‌های مجاری ادرار، عفونت و التهاب پیشگیری کند یا در درمان آن‌ها مؤثر باشد.

رفع یبوست با دمنوش چای ترش و گل محمدی

ترکیبات و باکتری‌های مفید این دمنوش گیاهی می‌تواند باعث رفع یبوست شود، به‌طوری‌که در ساخت داروهای کنترل و درمان‌کننده یبوست نیز از چای ترش یا گل محمدی نیز کمک می‌گیرند.

دمنوش چای ترش و گل محمدی؛ پاک‌کننده کبد از سموم و بهبود عملکرد آن

کبد یکی دیگر از اندام‌های شما است که از نوشیدن دمنوش چای ترش و گل محمدی سود خواهد برد. تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است نشان می‌دهند که مصرف‌کنندگان دمنوش چای ترش و گل محمدی توانسته‌اند عوارض و پیشرفت نارسایی کبد خود را کنترل کنند.

علاوه بر این‌ها ترکیبات موجود در این دو گیاه سبب پاک‌سازی کبد و کیسه صفرا خواهد شد. اگر به دنبال بهبود عملکرد کبد و پاک‌سازی آن هستید از خواص دمنوش چای ترش و گل محمدی غافل نشوید.

کنترل قند خون و فشارخون با دمنوش چای ترش و گل محمدی

مواد آلی و مغذی که در چای ترش و گل محمدی قرار دارند باعث می‌شود که فشارخون و قند خون را در محدود مجاز و طبیعی نگه دارند. به همین دلیل می‌توان این دمنوش را در دسته دمنوش مناسب دیابتی‌ها قرار داد. با کنترل این مؤلفه نه‌تنها از بروز بیماری‌های قلبی و مغزی جلوگیری می‌کنید؛ بلکه قادر هستید که اندام ایده‌آل خود نیز دست پیدا کنید، چراکه چای ترش خاصیت چربی‌سوزی و لاغری نیز دارد.

در کنار تمامی این موارد، وجود هر یک از این گیاهان سبب می‌شود تا شما بتوانید سلامت پوست و مو، کبد، کلیه و چشم‌های خود را تا حد زیادی تأمین کنید. از سوی دیگر خاصیت ضدالتهابی و ضد سرطانی این دمنوش مزیت دیگری برای نوشیدن این چای است. دمنوش چای ترش و گل محمدی یک دمنوش مناسب زنان نیز است.

طرز تهیه دمنوش چای ترش و گل محمدی

طرز تهیه دمنوش چای ترش و گل محمدی

برای تهیه این چای گیاهی به چای ترش و غنچه، برگ گل محمدی یا گلاب و مقداری آب نیاز دارید. بسته به مواد در دسترس، چای خود را برای ۱ تا ۲ نفر دم کنید.

مواد لازم:

چای ترش ۱ قاشق چای‌خوری
غنچه گل محمدی ۲ عدد
آب جوش ۱ لیوان

دستور تهیه دمنوش چای ترش و گل محمدی

برای دم کردن این دمنوش می‌توانید از فرنچ پرس، ظروف دمنوش­ساز یا یک قوری معمولی استفاده کنید. دقت کنید که گیاهان تمیز باشند. همه مواد را داخل قوری ریخته و برای ۱۵ دقیقه روی حرارت کتری یا سماور قرار دهید تا کاملاً دم بکشد. این چای را می‌توانید در کنار یک شیرین‌کننده، نوش جان کنید.

کلام آخر

اگر با خواص و طبع دمنوش‌های گیاهی آشنا باشید، علاوه بر اینکه از خواص و مزیت‌های مصرف این دمنوش‌ها بهره‌مند می‌شوید، می‌توانید تنوع نوشیدنی‌های مصرفی خود را هم افزایش دهید. دمنوش چای ترش و گل محمدی نمونه‌ای از انواع چای‌های گیاهی است که خواص کم‌نظیر و عطروطعم خوب آن سبب شده تا موردتوجه افراد زیادی قرار بگیرد.

با مطالعه این مقاله از مجله پیام امروز شما دریافتید که این دمنوش چه طبعی دارد و چه افرادی از نوشیدن آن سود می‌برند. با دانستن خاصیت این دمنوش می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا شما کاندید مناسبی برای مصرف این چای هستید یا خیر؟

سؤالات متداول

دمنوش چای ترش و گل محمدی دارای چه طبعی است؟

طبع این چای گیاهی سرد و خشک است، به همین دلیل گزینه بسیار خوبی برای افرادی است که طبع و مزاجی گرم دارند.

آیا خانم‌های باردار و شیرده می‌توانند از دمنوش چای ترش و گل محمدی استفاده کنند؟

دمنوش گل محمدی نه‌تنها هیچ ضرری برای خانم‌های باردار و شیرده ندارد، بلکه برای کنترل عوارض بارداری نیز مفید است؛ اما ترکیب چای ترش و گل محمدی به طور کامل برای این افراد بی‌خطر نیست. بنابراین توصیه می‌شود حد اعتدال را در نوشیدن این چای در نظر بگیرند.

خواص دمنوش چای ترش و گل محمدی کدام است؟

این دمنوش خاصیت آنتی‌اکسیدانی، ضدالتهابی، ضدسرطانی، ضدعفونی‌کنندگی، آنتی‌باکتریال، سم‌زدایی کبد و تقویت‌کنندگی پوست، مو، کبد و کلیه را نیز دارد.

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

هشدار به حجاج ایرانی در مکه؛ دمای هوا در ایام تشریق به ۵۰ درجه می‌رسد-پیام امروز

اطلاعیه شماره ۵ ستاد عملیات بهداشت و درمان هلال‌احمر در حج تمتع ۱۴۰۳ به شرح …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *