سوله آکام فلز

دو وزیر اقتصادی ناکام در انتخابات ریاست‌جمهوری را بشناسید

زهرا علی اکبری– در میان کسانی که برای حضور در رقابت انتخاباتی چهاردهمین دوره ریاست جمهوری ایران ثبت نام کرده‌اند، نام سه مسئول بلندپایه اقتصادی در دولت سیزدهم به چشم می‌خورد. دو نفر از این افراد عهده‌دار مسئولیت دو وزارتخانه مهم هستند و سومین فرد نیز بر جایگاه معاون ریاست جمهوری تکیه زده است. با اعلام اسامی تایید صلاحیت شده از سوی شورای نگهبان نام هیچ کدام از اعضای دولت سیزدهم در میان تاییدشدگان به چشم نخورد تا دو وزیری که برای تصدی صندلی ریاست جمهوری خیز برداشته بودند ناکام بمانند.

داوود منظور، معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه ، مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی و همچنین صولت مرتضوی، وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی نیز حضور دارند .

حالا یکی از مهمترین ابربحران‌های ایران به حوزه‌ی اقتصاد بازمی‌گردد. مشکلات موجود در این بخش سبب شده است سایر حوزه‌ها نظیر محیط زیست، فضای اجتماعی و … نیز تحت تاثیر قرار گیرد. برخی کارشناسان حتی بر این عقیده‌اند که تورم طولانی‌مدت و دیرپا بنیان‌های اخلاقی جامعه را تحت تاثیر قرار داده است.

این گزارش نگاهی دارد به سابقه فعالیت سه مقام اقتصادی دولت سیزدهم که در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم حضور یافته‌اند.

دو وزیر اقتصادی ناکام در انتخابات ریاست‌جمهوری را بشناسید

او از نردبان احمدی‌نژاد بالا رفت

او از نردبان احمدی‌نژاد بالا رفت. اما در جایی ایستاد که رییس سابقش نیز متقاضی سمتی بود که او برای تصدی آن خیز برداشته است.

هر چند وی یکی از جوان‌ترین کاندیداهای چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری است اما در روزگار حضور محمود احمدی‌نژاد در شهرداری تهران و سپس پاستور، ستاره‌ی بختش درخشید و توانست در اندک زمانی پله‌های ترقی را بپیماید .

سال ۱۳۸۱ بود، پس از انتخاب احمدی‌نژاد به‌عنوان شهردار تهران ، وی اقدام به تأسیس گروه مشاوران جوان شهردار تهران به‌عنوان حلقهٔ رابط میان شهرداری تهران و جوانان کرد و ریاست این گروه به بذرپاش رسید. دو سال پس از حضور محمود احمدی‌نژاد در پاستور در قامت رییس جمهوری بود که مهرداد بذرپاش به‌عنوان مدیرعامل شرکت پارس‌خودرو انتخاب شد و در بهمن همان سال به مدیرعامل شرکت خودروسازی سایپا رسید. وی در سال ۱۳۸۸ طی حکمی به سمت معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان ملی جوانان منصوب شد. ماه عسل او با دولت احمدی‌نژاد اما در ۲۸ آذر ۱۳۸۹ به پایان رسید و وی از این سمت برکنار شد. وی بعدها به عنوان نماینده مردم تهران راهی مجلس نهم شد و از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱ نیز عهده‌دار سمت مهم دیوان محاسبات کشور شد .

در این مسیر البته با انتقادات گسترده روبرو بوده است . برخی حتی سوابق کاری وی را برای تصدی پست ریاست دیوان محاسبات کافی نمی‌دانستند و ابهاماتی در این حوزه مطرح کرده بودند .

البته با روی کار آمدن دولت سیزدهم تلاش مهرداد بذرپاش برای بازگشت به کابینه از سر گرفته شد. وی که داماد علی‌احمدی، وزیر آموزش و پرورش در دولت احمدی‌نژاد است، دو بار برای ورود به کابینه در دولت سیزدهم خیز برداشت. وقتی عبدالملکی وزیر تعاون، کار ور فاه اجتماعی از سمت خود استعفا داد، از بذرپاش به عنولت گزینه‌ی جانشینی وی نام برده شد. با این حال وی در نیمه دوم سال ۱۴۰۱، با نشستن بر روی صندلی وزارت راه و شهرسازی توانست ردای وزارت را بر تن کند .او در حالی روی این صندلی نشست که توانگر، نماینده تهران، انتقاد تندی را نسبت به وی مطرح کرد و گفت: چطور برای همه پست‌ها طمرح هستی.

دانش‌اموخته‌ی مهندسی صنایع در شرایطی به وزارت راه و شهرسازی رسید که وعده‌های مسکنی دولت سیزدهم روی زمین مانده بود. رستم قاسمی از وزارت راه و شهرسازی رفته بود و قرار بود مهمترین وعده‌ها محقق شود. این در حالی است که هنوز مسکن یکی از مهمترین چالش‌های اقتصادی ایران است. حالا وی در جریان ثبت نام به عنوان کاندیدای ریاست‌جمهوری از وفاداری به وعده‌ای می‌گوید که در یک سال و نیم رفته از عمر وزارتش قادر به تحقق ان نبوده است.

او در زمان ثبت نام در انتخابات ، پشت تریبون رفت و گفت: قرار من با رئیس جمهورِ شهید هنوز برقرار است؛ شهیدی که قول داده بود مساله حل‌کن باشد؛ در میدان و کنار مردم.

وی افزود: ما پای وعده‌های رئیس جمهورِ شهید ایستاده‌ایم و هیچ قول و قراری را فراموش نخواهیم کرد؛ اقدامات شهید رئیسی نباید ناتمام بماند.

او اعلام کرد: عهد به ساخت ۴ میلیون مسکن، ایجاد یک میلیون شغل در سال، تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی دولت، حل ناترازهای کشور در بخش‌های انرژی اقتصادی و نیز تامین مالی کلان پروژه‌های کشور و سایر وعده‌های ایشان با جدیت دنبال خواهد شد.

با این حال کاندیدای ۴۴ ساله انتخابات ریاست جمهوری به وقت اعلامی برای سخنرانی کاندیداها متعهد نماند و در نهایت با فراتر رفتن زمان صحبت وی از حدود قانونی، بلندگوها خاموش شدند اما او همچنان به صحبت ادامه داد.

دو وزیر اقتصادی ناکام در انتخابات ریاست‌جمهوری را بشناسید

صولت مرتضوی کیست؟

صولت مرتوضی کاندیدای ۶۳ ساله انتخابات ریاست جمهوری در باباحیدر در استان چهارمحال بختیاری به دنیا آمد .عمده مسئولیت‌های وی مربوط به وزارت شکور است اما پیش از سال ۱۳۸۸ و انتصاب به عنوان رییس ستاد انتخابات کشور وی فرماندهی بسیج باباحیدر، کارمندی فرمانداری فارسان، بخشداری مرکزی فارسان و فرمانداری لردگان و فرمانداری بیرجند از جمله مسئولیت های وی بوده است. مرتوضی نیز در دوران ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد به مناصب مدیریتی بالا رسید. او در سال ۱۳۸۸ از سوی مصطفی محمد نجار به عنوان معاون سیاسی وزیر کشور و رئیس ستاد انتخابات کشور منصوب شد و تا پایان دورهٔ ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد در این سمت بود. صولت مرتضوی در سال ۱۳۹۲ از سوی شورای شهر مشهد به عنوان شهردار معرفی شد مدرک تحصیلی نامرتبط با شهرداری البته در دوره حضور وی در قامت شهردار مشهد ، انتقاداتی را به همراه داشت.

وی پیش‌تر در دولت سیزدهم بین سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ به‌عنوان معاون اجرایی رئیس‌جمهور و سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری فعالیت می‌کرد. مرتضوی در ۲۷ مهر ۱۴۰۱ با ۱۷۶ رأی موافق از مجموع ۲۵۸ نماینده حاضر در مجلس شورای اسلامی برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی رأی اعتماد گرفت.

لازم به توضیح است ایسنا در تاریخ ۲۷ مهر گزارشی اعلام کرد: در حالی که اخیرا دیوان عدالت اداری حکم انفصال موقت از خدمات دولتی برای سیدصولت مرتضوی صادر کرده بود، اکنون مشخص شده که دادگاه تجدیدنظر با صدور حکمی جدید، وی را از این محکومیت تبرئه کرده است و عملا مرتضوی برای معرفی شدن به مجلس برای تصدی پست وزارت رفاه مشکل قضایی ندارد.

پیشتر شعبه ۲۸ تجدیدنظر دیوان عدالت اداری سیدصولت مرتضوی، رئیس نهاد ریاست جمهوری را به پنج سال انفصال از خدمات دولتی محکوم کرده بود.

در جریان رای اعتماد در مجلس نیز وی با انتقاداتی در خصوص مدرک تحصیلی‌اش مواجه بود به طوری که مهدی طغیانی، نماینده مجلس در نشست رای اعتماد تاکید کرد: تحصیلات و سوابق اجرایی و مدیریتی صولت مرتضوی تناسبی با مسئولیت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ندارد.

ایشان حقوق عمومی در پردیس خودگردان و بدون آزمون خوانده اند. همچنین نتیجه جستجوی من در مورد مقالات و کتاب‌های ایشان هیچ بوده است. انتخاب چنین مدیرانی چه پیامی برای جامعه خواهد داشت.

او تاکید کرده است: تا آخر انتخابات می‌مانم. آمده‌ام که بمانم. مگر آمده‌ام به نفع کسی کنار بروم؟

دو وزیر اقتصادی ناکام در انتخابات ریاست‌جمهوری را بشناسید

معاون مستعفی کیست؟

داوود منظور نیز پیش از این برای ثبت‌نام به عنوان کاندیدای انتخابت ریاست جمهوری در وزارت کشور حضور یافت .

این کاندیدای شصت ساله دارای مدرک تحصیلی دکتری علوم اقتصادی، گرایش اقتصادسنجی و اقتصاد بخش عمومی از دانشگاه تهران (۱۳۷۹) و کارشناسی ارشد اقتصاد و معارف اسلامی از دانشگاه امام صادق بوده است. وی زمانی که بر صندلی ریاست سازمان امور مالیاتی تکیه زده بود، خبرنگاری را به دلیل یک سئوال در نشست خبری تهدید به شکایت کرد.

او بعد از ثبت نام در صحبت‌هایی کلی با دفاع از عملکرد دولت سیزدهم تاکید کرد: در سنت شهید رئیسی دیوارهای تحریم فرو می‌ریزد و دیپلماسی عزت از آسیای مرکزی تا آمریکای لاتین و از قفقار تا آفریقا را در می نوردد .در این سنت اقتصاد ایران پس از یک دهه رکود و بی عملی رونق می گیرد و سه سال پیایی رشد اقتصادی بالای ۵ درصد را تجربه می کند بیکاری به حداقل تاریخی خود می رسد، موانع پیش پای واحدهای تولیدی برداشته شده و شروع کسب و کارهای جدید برای آحاد مردم تسهیل میشود.

وی افزود: در سنت رئیسی نیروهای مسلح پر افتخار قدرتمندانه عملیات وعده صادق را به اجرا در آورده و خانه عنکبوت را در هم می کوبند.سنت و گفتمان دولت شهید رئیسی همانا اخلاق مداری صدق وعده خستگی ناپذیری کارآمدی، عدالت محوری خدمت جهادی فتح قله های پیشرفت و رسیدن به قله شهادت است. این گفتمان قرائت جدیدی از امید آفرینی دمیدن هوای تازه وحدت ملی دیپلماسی اقتدار و عزت مردم محوری مدیریت جهادی تحول گرایی ترکیب بهینه میدان و دیپلماسی و تلفیق آرمان گرائی انقلابی و واقع نگری است.

وی که پیش از حضور در قامت معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه ، رییس سازمان امور مالیاتی بود، در اولین روزهای پس از ثبت نام، به نفع نیروهای انقلاب کناره‌گیری کرد .

۲۲۳۲۲۳


Source link

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

ترافیک سنگین در محورهای شمالی کشور-پیام امروز

 ایمان محرابی نیا مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه های کشور با بیان  اینکه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *