سوله آکام فلز
مجازات کپی طرح صنعتی

راهنمای شکایت از برند و مجازات کپی طرح صنعتی

سوءاستفاده از نام شرکت

یکی از موارد مطروحه در پرونده های دادسراها و دادگاه ها موضوع سوء استفاده از نام شرکت است. برای شکایت از برند بهترین کار این است که اول با یک وکیل که دارای تخصص و تجربه امور علامت تجاری یا برند است مشاوره نمود و راهنمایی های لازم را دریافت نمود و سپس اقدام عملی انجام داد.

در سایت سازمان ثبت شرکتها درباره علامت تجاری اینگونه آمده است علامت تجاری یا برند نشانی است که قادر است کالاهای تولیدی یا خدمات ارائه شده توسط یک شخص یا بنگاه را از کالاها یا خدمات سایر بنگاه‌ها با اشخاص متمایز نماید.

هر کس مهر یا منگنه یا علامت یکی از شرکت های غیر دولتی را که مطابق قانون تشکیل شده است یا یکی از تجارتخانه ها را جعل کند یا با علم به جعل استعمال نماید، علاوه بر جبران خسارت وارده به حبس از سه ماه تا دو سال محکوم خواهد شد.
بنا بر اشاره این قانون که علاوه بر جعل و سوء استفاده از علامات تجاری مجموعه ها به سوء استفاده از علامات در انحصار دولت نیز اشاره کرده است و حداقل توابع قانونی آن را اعلام نموده است.

شکایت از برند

حق استفاده از برند

هر برند یا علامت تجاری ار طریق حصول اطمینان از حقوق انحصاری برای شناختن کالا ها و خدمات و یا اجاره دادن به دیگران مبنی بر استفاده از آن در صورت پرداخت مبلغ ،صاحب اثر را محافظت می کند.

مدت زمان این حفاظت متفاوت است ولی آرم تجاری قابلیت تمدید شدن نامحدود توسط پرداخت مبلغ مربوطه را دارد.

محافظت آرم تجاری توسط مراجع قانونی که در اکثر نظام ها اجازه متوقف کردن تخلف در این زمینه را دارند تایید می شود.

نام بازرگانی در نامه ها، مکاتبات و یادداشت های تاجر یا مؤسسه بازرگانی مثل علائم و مارک یا آرم تجارتی درج یا چاپ شده باشد و یا از طریق نشر آگهی و یک طریقه یا رسانه عمومی یا هر وسیله مشابه دیگر نام تجارتی اعلام و اعلان گردد و انتشار پیدا کند و در قراردادها به طور علنی و عمومی استعمال گردد.

در غیر این صورت ولو با اعلام نام به اداره مالکیت صنعتی ومعنوی یا اداره ثبت شرکت ها، حق مالکیت تجارتی به وجود نخواهد آمد. بنابراین اگر نام تجارتی فقط به ثبت برسد، بدون اینکه به طور علنی و عمومی استعمال شود، حق مالکیت این نام محقق نمی گردد.

با توجه به مراتب مذکور در فرانسه ثبت نام تجارتی در دفتر مخصوص ثبت نام بازرگانی برای تحقق حق مالکیت صنعتی یا تجارتی به عنوان مایه تجاری یا حق کسب و پیشه و تجارت لازم است ولی کافی نیست بلکه استعمال عملی نام بازرگانی عامل اساسی تحقق حق مزبور است و درج نام تجارتی در مجلات مربوط به نام بازرگانی و شرکت های تجاری نیز بدون استعمال عملی و کاربردی مؤثر در ایجاد شرط حمایت از حقوق مربوط به نام تجارتی نیست.

مجازات استفاده از برند دیگران

به موجب ماده ی ۵۲۹ قانون مجازات اسلامی : هرکس مهر ، منگنه ، علامت یکی از شرکت های غیر دولتی را که مطابق قانون تشکیل شده یا یکی از تجارتخانه ها را جعل کند یا با علم به جعل استعمال نماید ، علاوه بر جبران خسارت وارده به حبس از سه ماه تا دو سال محکوم خواهند شد .

– همچنین علاوه بر جبران خسارت وارده ،این اشخاص به پرداخت جزای نقدی از ۱۰ تا ۵۰ میلیون ریال یا حبس تعزیری از ۹۱ روز تا ۶ ماه یا هر دوی آنها محکوم می شوند ، که تعیین این مجازات ها بستگی به نظر قاضی دارد .

همانگونه که میدانیم ثبت علامت مخصوص یک مجموعه منافع بسیاری همراه خواهد داشت که مهمترین آن انحصاری شدن این علامت پس از ثبت می باشد که در این مقاله به تبعات عدم رعایت حق انحصار آن خواهیم پرداخت :
در مقلات قبلی به شرایط ثبت علامت تجاری و قوانین تابع آن اشاره شد که مهمترین آن لزوم رعایت حق انحصار علامت می باشد وبر طبق این قانون از زمان ثبت قانونی یک علامت توسط افراد در صورت عدم رعایت حق انحصار با شخص خاطی بر خورد قانونی خواهد شد.و شخص حقیقی و حقوقی که از علامت سوء استفاده کرده و یا جعل نموده باشد از سوی قانون مجرم شناخته می شود و مورد پیگیری قانونی قرار خواهد گرفت چنانچه در قانون مجازات اسلامی بنا به ماده ۵۲۹ چنین اشاره شده است :
هر کس مهر یا منگنه یا علامت یکی از شرکت های غیر دولتی را که مطابق قانون تشکیل شده است یا یکی از تجارتخانه ها را جعل کند یا با علم به جعل استعمال نماید، علاوه بر جبران خسارت وارده به حبس از سه ماه تا دو سال محکوم خواهد شد.
بنا بر اشاره این قانون که علاوه بر جعل و سوء استفاده از علامات تجاری مجموعه ها به سوء استفاده از علامات در انحصار دولت نیز اشاره کرده است و حداقل توابع قانونی آن را اعلام نموده است.

سوءاستفاده از هویت دیگران

جعل و استفاده از سند مجعول از جمله جرایمی است که در دهه های اخیر با پیشرفت فناوری در بسیاری از جوامع افزایش چشمگیری یافته است.

شناسنامه یکی از اسناد هویتی در ایران است که سازمان ثبت احوال کشور موظف است آن را برای هر شهروند ایرانی صادر کند.

اسناد هویتی معرف رسمی شخص و دلیل ممیزه افراد از یکدیگرند و بر این اساس، مقدمه لازم بسیاری از روابط اجتماعی قلمداد می‌شوند.

از سوی دیگر تعیین دقیق جایگاه فرد در جامعه از لحاظ برخورداری از حقوق و تکالیف مستلزم این است که ویژگی‌های شخصی و منحصر به فردی که انسان‌ها را از یکدیگر متمایز می‌سازد، مشخص شود.

قوانین جزایی و به خصوص قانون «تخلفات، جرایم و مجازات‌های مربوط به اسناد سجلی و شناسنامه» موارد استفاده غیر قانونی از این سند هویتی مهم را جرم‌انگاری کرده‌اند.

شکایت از کپی طرح صنعتی

چنانچه هر شخصی که بدون موافقت مالک طرح صنعتی همان طرح را تولید کند، مالک طرح می تواند علیه وی در دادگاه اقامه دعوی و مطالبه خسارت نماید.در این مقاله به نحوه شکایت از کپی طرح صنعتی ، مرجع صالح مدارک مورد نیاز برای شکایت می پردازیم.طرح صنعتی در ایران طبق ماده ۵۲ قانون ” ثبت اختراعات ، طرح های صنعتی و علایم تجاری ” باید ثبت شود تا مورد حمایت قرار گیرد.

به نظر میرسد در کشور ما درباره مسئله مهم مجازات کپی طرح صنعتی میبایست قوانین مورد بازبینی و اصلاحات قرار گرفته و در مرحله اجرا نیز هیچگونه تسامح و تساهل در کار نباشد.

در صورتی که صاحب و صاحبان یک طرح صنعتی ثبت شده متوجه تشابه یک طرح با طرح خود شوند می توانند برای جلوگیری از سوء استفاده افراد از حرفه خود اقدام به شکایت از فرد تخطی کننده کنند. برای انجام این کار می توانند به موسسه حقوقی مراجعه کرده و طرح دعاوی کیفری خود را به آن ها ارائه داده تا آن ها با درایت و بهره مندی از تجربه خود امور مربوط به شکایت در راستای کپی طرح صنعتی را اجرا کنند.
برای انجام امور دعاوی باید به دادسرا مراجعه کرده و سپس با گذراندن مراحل آن به دادگاه مربوط به دعاوی و شکایت از طرح صنعتی کپی شده مراجعه کنند.
در راستای مراجع مربوطه برای رسیدگی به دعاوی حقوقی و همینطور قانونگذاری در این خصوص براساس تخصص باید مراجع خاص و باتجربه ای را انتخاب کرد.
در سال های اخیر ثبت در خصوص طرح دعاوی و حقوقی کپی طرح صنعتی در دفاتر قضایی و مراجع رسیدگی صلاحیتدار انجام خواهد شد.

جرم کپی برداری

کپی رایت یا حق مالکیت فکری در اکثر کشورها قوانین سر سختانه ای دارد و برای جرم کپی برداری جریمه های زیاد و احکام کیفری محکمی قائل هستند. برای افرادی که خالق یک اثر هنری یا ادبی هستند، برخورداری از حق مالکیت فکری به تنهایی کفایت نمی کند و لازم است از حق ضمانت اجرا برای نقض حقوق مالکیت ادبی یا هنری خود داشته باشند.

این حق ضمانت اجرا که حق کپی رایت نیز نامیده می شود موجب خواهد شد که حقوق پدیدآورندگان آثار بیشتر حفظ شود .

در نظام حقوقی ایران به شکل یکپارچه و واحد قانونی برای مجازات کردن افرادی که دست به نقض آثار ادبی و هنری می زنند وجود ندارد و در قوانین متعدد و مختلفی به این امر اشاره شده است.

با این حال قابل اشاره است که لایحه‌ای تحت عنوان لایحه حمایت از حقوق مالکیت ادبی و هنری تدوین شده است که به صورت واحد و یکپارچه درمورد ضمانت اجرای نقض حقوق مالکیت ادبی و هنری صحبت کرده است اما این لایحه هنوز به تصویب نرسیده است.

زمانی که طرح صنعتی ثبت شده از سوی شخصی مورد سو استفاده و کپی از سوی فرد دیگری قرار می گیرد، مالک طرح قاعدتا دست به کار می شود تا جلوی این سو استفاده را بگیرد، قانونگذار دو راه برای جلوگیری از سو استفاده در نظر گرفته است که شامل دادخواست حقوقی کپی طرح صنعتی و شکواییه کپی از طرح صنعتی می باشد.

وکیل طرح صنعتی در ادامه اذعان می دارد، مجازات کپی طرح صنعتی که در این مقاله موردنظر می باشد مربوط به شکایت کیفری از کپی طرح صنعتی می باشد که ماحصل صدور حکم به محکومیت سو استفاده کننده طرح صنعتی است.

لازم به ذکر است با توجه به تصویب قانون جرائم رایانه ای در ایران و بر اساس ماده ۱۲ فصل سوم قانون جرائم رایانه هرگونه کپی برداری مطلب از وب سایت ها ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد . از این پس کاربران فعال انجمن می توانند از حقوق خود در برابر کسانی که بطور غیرمجاز مطالب آنها را از وب سایت انجمن کپی می کنند بصورت قانونی دفاع کنند ، بر این اساس در صورت بروز جرم مجرمین به پرداخت خسارت و جزای نقدی و همچنین حبس محکوم خواهند شد.

 

 

 

 

امتیاز

امتیاز

لطفا امتیاز دهید

User Rating: ۳٫۸۲ ( ۲ votes)
فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

محصولات غذایی ارگانیک مثل دانه چیا

نقش مصرف محصولات غذایی ارگانیک مانند دانه چیا در حفظ سلامتی

مصرف بیش از حد کودها و سموم شیمیایی باعث گردیده تا محصولات تولیدشده‌ی آب‌های زیرزمینی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *