سوله آکام فلز

راهکارهایی برای بازیابی قدرت و استقامت پس از بهبودی از کووید

ایسنا/خراسان رضوی از دست دادن سلامت ماهیچه‌ها، توانایی تنفس، تحرک و انرژی می‌تواند بعد از ابتلا به بیماری کووید همچنان ادامه داشته باشد.

به نقل از هلث، نیازهای بهبودی فردی با توجه به بیمار و دوره کووید-۱۹ وی متفاوت است اما موارد سلامتی عمده‌ای که اغلب تحت تاثیر قرار می‌گیرند شامل بازیابی توده عضلانی و قدرت، استقامت فیزیکی، ظرفیت تنفس، وضوح ذهنی، رفاه عاطفی و سطح انرژی روزانه است که برای بیماران کووید طولانی مهم درنظر گرفته می‌شود.

بهبودی از بیماری کووید- ۱۹ می‌تواند برای چندین هفته یا حتی ماه‌ها پس از پایان بیماری ادامه داشته باشد و این اثرات در بیماری طولانی‌مدت و یا خفیف نیز مشاهده شده است.

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که بیماران می‌توانند تا ۳۰ درصد از توده عضلانی خود را در ۱۰ روز اول پذیرش در بخش مراقبت‌های ویژه از دست بدهند.

محققان اظهار کردند: بیماران بستری‌شده به دلیل بیماری کرونا،  حداقل دو هفته در بیمارستان هستند، در حالی که بیماران در آی‌سی‌یو، حدود یک ماه و نیم را در آنجا سپری می‌کنند.

محققان راهبردهایی برای حفظ عضلات، قدرت و سلامت کلی افراد عنوان کردند که شامل موارد ذیل است.

آنان توصیه کردند: تا می‌توانید حرکت کنید و تغذیه را در اولویت قرار دهید. پیاده‌روی، انجام کارهای روزمره زندگی مانند حمام کردن و لباس پوشیدن همچنین تمرینات ساختاری مانند دوچرخه‌سواری  مفید هستند.

پروتئین برای ساخت، ترمیم و حفظ عضله  همچنین برای حمایت از تولید آنتی‌بادی‌ها و سلول‌های سیستم‌ ایمنی مورد نیاز است. متاسفانه، مصرف پروتئین در بیماران کووید-۱۹ اغلب کمتر از میزان توصیه شده است. محققان می‌گویند: در صورت امکان، ۲۵ تا ۳۰ گرم پروتئین در هر وعده‌ غذایی را با خوردن گوشت، تخم‌مرغ و لوبیا یا استفاده از مکمل‌های غذایی خوراکی در نظر بگیرید.

آنان اظهار کردند:  ویتامین آ، سی، دی و ای برای  عملکرد سیستم ایمنی حیاتی هستند و در سلامت و انرژی عضلات نیز نقش دارند. توصیه می‌شود که شیر، ماهی‌های چرب، میوه‌ها و سبزی و سایر گیاهان مانند آجیل، دانه‌ها و لوبیا را در رژیم‌ غذایی خود بگنجانید.

در صورت ابتلا به کووید طولانی‌مدت، خستگی ادمه دارد و باید برای کاهش آن تحمل داشته باشیم. البته برای شروع می‌توانیم کارها را به چند دسته تقسیم کنیم تا خستگی بر فرد غلبه نکند.

تمرینات تنفسی بخشی استاندارد بهبودی هستند. تمرینات هوازی، مانند دوچرخه ورزشی، بخشی از یک رویکرد جامع برای افزایش ظرفیت تنفس، آمادگی کلی و استقامت است.

با گذشت زمان همه‌گیری، مشخص شد که مشکلات ریوی مداوم می‌تواند برنامه‌های بهبودی طولانی‌مدت را پیچیده کند. پزشکان با توجه به تغییرات فیزیکی یا شناختی، مسائل عملکردی یا علائم خستگی باید احتمالات غیر کووید را رد کنند و باید ارزیابی کامل در همه موارد ایجاد شود تا بیمار به بهبودی دست یابد.

انتهای پیام

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

با هرگونه رفتار اشتباه ماموران برخورد خواهد شد-پیام امروز

مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی کشور در اطلاعیه‌ای ضمن قدردانی مجدد از مردم قانون‌مدار ایران برای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *