راهکارهای ارتقای وضعیت فارغ‌التحصیلان دکتری پژوهش/فناور محور

راهکارهای ارتقای وضعیت فارغ‌التحصیلان دکتری پژوهش/فناور محور در نشستی با حضور دکتر پناهی معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت و دکتر باقری‌فرد معاون آموزشی وزیر بهداشت بررسی شد.

به گزارش ایسنا، دکتر یونس پناهی، معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت در ابتدای این نشست با اشاره به هدف اصلی دوره دکترای تخصصی پژوهش/فناوری محور دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: این دوره به دنبال تربیت متخصصانی است که ضمن احاطه به یک زمینه خاص و آشنایی با علوم مرتبط و استفاده از روش‌های پیشرفته تحقیق، بتوانند گامی در جهت خودکفایی کشور، توسعه پایدار، گسترش مرزهای دانش و ارتقای سلامت بردارند.

پناهی افزود: تلاش می‌کنیم دانش‌آموختگان این دوره‌ها در مراکز تحقیقات و پژوهشکده‌های وابسته به وزارت بهداشت به عنوان محقق یا عضو هیات علمی پژوهشی یا در شرکت‌های دانش‌بنیان در همان زمینه‌های تحقیقاتی و مدرک تحصیلی دانش آموختگی‌شان مشغول به خدمت شوند.

در ادامه باقری‌فرد، معاون آموزش وزیر بهداشت گفت: برای دانشجویان دوره‌های دکتری تخصصی پژوهشی/ فناوری محور بر اساس گرنت‌های تحقیقاتی که در اختیار اساتید راهنما و مراکز تحقیقات مجری دوره از سوی سازمان یا مؤسسه یا دانشگاه علوم پزشکی قرار داده شده است، در صورت لزوم، امکان استفاده از فرصت‌های مطالعاتی برای تکمیل شدن دوره مربوطه و تقویت بنیه علمی- پژوهشی دانشجو در خارج از کشور و مراکز تحقیقاتی معتبر جهان، وجود خواهد داشت.

معاون آموزشی وزیر بهداشت با اشاره به لزوم گسترش مرزهای دانش در سطوح ملی و فراملی با اجرای تحقیقات گسترده‌تر گفت: انتظار می‌رود فارغ‌التحصیلان دوره‌های تخصصی پژوهش/فناور محور با ارائه خدمات تخصصی مورد نیاز نظام سلامت از طریق اجرای طرح‌های ارتقاء سلامت جامعه از طریق فراهم آمدن بستری تخصصی برای اجرای تحقیقات مبتنی بر نیاز، ارائه نتایج تحقیقات تخصصی مبتنی بر نیاز سیاستگذاران و ذی نفعان کلیدی سلامت کشور و ارائه دستاوردهای هر چه بیشتر تحقیقاتی در سطح بین المللی فعالانه تلاش کنند.

بنابر اعلام روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، در ادامه نشست دکتر مهرزادی، مشاور معاونتحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، با ارائه تاریخچه‌ای از شکل‌گیری دوره دکترای پژوهش محور، گفت: آیین‌نامه پذیرش دانشجوی دکتری تخصصی پژوهش/فناور محور در سال ۹۵ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و طی آن مقرر شد پذیرش دانشجو در این حوزه از طریق آزمون متمرکز مرکز سنجش آموزش پزشکی انجام پذیرد.

مشاور در امور اعضای هیات علمی پژوهشی و دانشجویان دکتری پژوهش محور معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، به شرایط پذیرش دانشجو در مقطع دکتری تخصصی اشاره کرد و گفت: برای داوطلبان دوره دکتری تخصصی پژوهشی/ فناوری محور، داشتن حداقل دو مقاله تحقیقی اصیل (Original) منتشر شده در مجلات علمی، پژوهشی معتبر نمایه شده در نمایه‌نامه‌های بین‌المللی معتبر الزامی است. 

دکتر مهرزادی به تغییرات اعمال‌شده در فرآیند بازبینی‌های آئین‌نامه پذیرش دانشجوی پژوهش‌محور اشاره کرد و گفت: در اصلاحات بعدی امکان ارائه پتنت و محصول در راستای حل مشکلات نظام سلامت در نظر گرفته شد. پس از آن در شرایط استاد راهنما و معیار H-index نیز تغییراتی اعمال شد که در راستای توسعه کیفی این دوره آموزشی بوده است. 

انتهای پیام

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

تفاوت اختلال یادگیری و بیش فعالی + فیلم-پیام امروز

۰۸:۵۶ – ۲۳ تير ۱۴۰۳ سحر پهلوان نشان، روانشناس  با حضور در برنامه صبحانه ایرانی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *