راه حل دو شرکت ژاپنی و آمریکایی برای بالا بردن مدار «تلسکوپ فضایی هابل»

دو شرکت به تازگی جزئیاتی را در مورد چگونگی بالا بردن مدار تلسکوپ فضایی هابل ارائه کرده‌اند.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس نیوز، شرکت‌های استرواسکل (Astroscale) و مومنتوس (Momentus)، به درخواست اطلاعات از سوی ناسا که در دسامبر ۲۰۲۲ مطرح شد، پاسخ داد.

این درخواست به دنبال مفاهیم صنعتی برای حل کردن این مشکل است که چگونه می‌توان مدار تلسکوپ فضایی هابل (HST) را که از آخرین مأموریت شاتل (Shuttle) در سال ۲۰۰۹ به آرامی در حال پایین آمدن است، بالا برد.

این دو شرکت، پیشنهاد همکاری خود را برای اتصال یک وسیله نقلیه به تلسکوپ و بالا بردن مدار آن ارائه دادند. مفهوم آنها شامل استفاده از فناوری‌های شرکت استرواسکل برای اتصال و افزایش عمر ماهواره‌ها و به کار بردن وسایل نقلیه انتقال مداری شرکت مومنتوس است.

در این پیشنهاد، یک وسیله نقلیه خدمات مداری مومنتوس که پرتاب آن با کمک یک پرتاب‌گر کوچک انجام می‌گیرد، به هابل نزدیک می‌شود و با فناوری استرواسکل به آن متصل می‌شود. این وسیله نقلیه پیش از باز شدن، مدار هابل را که در حال حاضر در ارتفاع حدود ۵۲۷ کیلومتری قرار دارد، ۵۰ کیلومتر افزایش می‌دهد. سپس، می‌توان از این وسیله نقلیه برای حذف زباله‌های مداری در مدارهای نزدیک به هابل استفاده کرد.

جان رود (John Rood) مدیر اجرایی مومنتوس، در بیانیه‌ای گفت: متوجه شدیم که مجموعه‌ محصولات ما می‌توانند برای حمایت از یک ماموریت بزرگ ناسا مفید باشند. خوشحالم که برای ارائه یک راه بسیار مقرون‌به‌صرفه با ناسا همکاری کردیم تا بتواند عملیات این سرمایه‌گذاری علمی میلیارد دلاری را با استفاده از فناوری جدید خدمات رباتیک در فضا ادامه دهد.

استرواسکل در حال حاضر در حال توسعه همه عناصر مورد نیاز برای انجام دادن چنین کاری است، اما سخنگوی شرکت گفت که آنها تصمیم گرفتند با یکدیگر همکاری کنند، زیرا می‌دانستند که این فرصتی برای تقویت اکوسیستم خدمات فضایی در مقیاس بزرگتر با ارائه یک راه حل تجاری کوچک و کاملا آمریکایی برای ناسا است. این شرکت خاطر نشان کرد که این مشارکت، میزان خطر برنامه‌ریزی را کمتر می‌کند و به شرکت‌ها امکان می‌دهد تا در هزینه‌ها شریک باشند.

ناسا، در درخواست اطلاعات عنوان کرد، انتظار دارد هر شرکتی که ممکن است بعدا هابل را دوباره تقویت کند، این کار را بدون مبادله وجه انجام دهد. ناسا بودجه ماموریت تقویت مجدد را تهیه نخواهد کرد، اما متذکر شد که این ماموریت می‌تواند نمایشی از قابلیت‌های سرویس ماهواره‌ای باشد که ممکن است مشتریان تجاری یا دولتی دیگر را جذب کند.

سخنگوی ناسا در مصاحبه با اسپیس نیوز گفت، این آژانس، هشت پاسخ را دریافت کرده است که در حال حاضر تحت بررسی قرار دارند، اما فاش نکرد که چه کسی پاسخ‌ها را ارسال کرده است. استرواسکل و مومنتوس، تنها شرکت‌هایی هستند که پاسخ خود را منتشر کرده‌اند.

ناسا تاکید کرد که درخواست اطلاعات صرفا تلاشی برای کمک به ناسا در تعیین این است که چگونه مدار هابل را می‌توان دوباره تقویت کرد. پاسخ‌های داده‌شده به این درخواست، پیشنهاد نیستند، بلکه اطلاعاتی هستند که دولت باید آنها را هنگام تعیین کردن گام بعدی در نظر بگیرد.

درخواست اطلاعات ناسا تقریبا سه ماه پس از اعلام امضای توافق‌نامه قانون فضایی با شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) برای پژوهش در مورد ماموریت تقویت مجدد هابل با استفاده از فضاپیمای دراگون(Dragon) مطرح شد. این ماموریت پیشنهادی می‌تواند بخشی از ماموریت‌های سرنشین‌دار خصوصی برنامه پولاریس (Polaris) باشد که توسط جرد آیزاکمن (Jared Isaacman) میلیاردر آمریکایی بنیان‌گذاری شده‌اند.

ناسا و اسپیس‌ایکس هیچ جزئیاتی را در مورد این پژوهش که قرار بود نزدیک به ۶ ماه پس از آغاز آن به پایان برسد، منتشر نکرده‌اند. یکی از سخنگویان ناسا در ۱۲ مه تایید کرد که این پژوهش اکنون کامل شده است. پژوهش امکان‌سنجی به نتیجه رسیده و ناسا اکنون در حال ارزیابی داخلی یافته‌ها و تلاش برای تعیین مراحل بعدی است.

هابل در شرایط خوبی قرار دارد و مورد توجه بسیاری از ستاره‌شناسان است، اما مدار این تلسکوپ فضایی به دلیل کشش جو به تدریج در حال فروپاشی است و ناسا پیش از این، احتمال ۵۰ درصد را برای ورود مجدد آن به زمین تا سال ۲۰۳۷ تخمین زده بود.

پژوهش‌ها در مورد بالا بردن مدار هابل، در بحبوحه فعالیت‌های خدمات ماهواره‌ای در صنعت انجام می‌شوند؛ از تلاش‌ها برای افزایش عمر ماهواره‌های ارتباطی مدار زمین‌ایستا گرفته تا سوخت‌گیری و تعمیر فضاپیماها. همچنین، علاقه فزاینده‌ای به حذف زباله‌های فضایی و کنترل ورود مجدد ماهواره‌های از کار افتاده وجود دارد.

ران لوپز (Ron Lopez)، رییس و مدیرعامل استرواسکل، در بیانیه‌ای از همکاری این شرکت با مومنتوس خبر داد و گفت: نیاز هابل به تقویت مجدد باید زنگ خطر مهمی باشد مبنی بر این که چرا صنعت فضایی، به زیرساخت‌های فضایی پویا و پاسخ‌گو نیاز دارد تا بتواند فرصت‌های‌ اکتشاف جهان را افزایش ‌دهد. گسترش خدمات و مونتاژ در فضا به ما این امکان را می‌دهد تا نحوه مدیریت سرمایه‌گذاری‌های خود در فضا را دوباره تصور کنیم. این بنیادی است که عصر جدید فضایی براساس آن ساخته می‌شود.

انتهای پیام

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

تفاوت اختلال یادگیری و بیش فعالی + فیلم-پیام امروز

۰۸:۵۶ – ۲۳ تير ۱۴۰۳ سحر پهلوان نشان، روانشناس  با حضور در برنامه صبحانه ایرانی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *