سوله آکام فلز
خشکسالی سال گذشته با بارش‌های اخیر جبران نمی‌شود

خشکسالی سال گذشته با بارش‌های اخیر جبران نمی‌شود

طبق پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی در بهار امسال با ورود چند سامانه جدید شاهد بارش‌های نرمال و فرانرمال خواهیم بود که بخشی از کم‌بارشی سال‌های گذشته را جبران می‌کند.

بهار امسال با توجه به پیش بینی‌های هواشناسی که از اواخر اسفند ماه سال گذشته انجام شده بود، شاهد بارش‌های شدید و فراتر از نرمال خواهیم بود و به گفته برخی از کارشناسان هواشناسی امسال به نظر می‌رسد که بارش‌های همانند سال ۹۸ را تجربه کنیم، بارش‌هایی که منجر به وقوع سیل در بسیاری از شهر‌های کشور به ویژه در نواحی غرب و جنوب غرب کشور  شود.

براساس این گزارش از ۲۸ اسفند ماه سال ۱۴۰۲ تا به امروز سازمان هواشناسی دو هشدار سطح قرمز برای بارش‌ها صادر کرده و در بسیاری از شهر‌های کشور از جمله لرستان، کهگیلویه وبویراحمد، خوزستان، بارش‌ها منجر به آبگرفتگی و تخلیه برخی از شهر‌ها و در برخی از شهر‌های دیگر منجر به وقوع برف و کولاک و انسداد محور‌ها شد.

بارش های گرم و وقوع سیل در فروردین ماه امسال

با توجه به پیش بینی‌هایی که از سوی کارشناسان حوزه هواشناسی کشور صادر شده است به نظر می‌رسد که فروردین ماه امسال شاهد بارش‌هایی که منجر به سیلابی شدن مسیر‌ها شود، خواهیم بود . در همین زمینه علی بیت الهی رئیس مدیریت بحران مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: پیش بینی آنومالی آب قابل بارش برای ۱۰ روز آینده، بیانگر نفوذ حجم عظیمی از رطوبت از سمت دریای سرخ و مدیترانه مطابق با  جهت حرکت جریان هوا با سرعت بسیار زیاد  به سمت نیمه غربی و مرکز  کشور  است.  ورود این سامانه بارشی  شرایطی مشابه نوروز ۱۳۹۸ و بارش‌های سیل آسا در کشور را تداعی می کند.

وی ادامه داد: طبق بررسی  نقشه‌های هواشناسی طی یکی دو هفته اخیر با توجه به سامانه‌های بارشی که پیش رو است احتمال رخداد سیلاب‌های عظیم در شهر‌های غربی، جنوب غربی، دامنه‌های البرز و شمال غرب و سپس شمال شرق  وجود دارد.

بیت الهی اظهار کرد: هسته این بارش‌ها گرم بوده  و غالب بارش‌ها به صورت باران، رعد و برق و تگرگ و در ارتفاعات بالای ۲۰۰۰ متر زاگرس و البرز به صورت رگبار و کولاک برف خواهد بود.

بارش ها جبران کمبود خشکسالی های گذشته را نمی کند

اما در خصوص پیش بینی‌های فصلی، سازمان هواشناسی معتقد است که در بهار امسال ما شاهد بارش‌های نرمال و فرا نرمال خواهیم بود.

در همین رابطه صادق ضیائیان مدیرکل پیش بینی سازمان هواشناسی گفت: پیش بینی سیل و طوفان در قالب پیش بینی‌های ماهانه و فصلی جا نمی گیرد و تنها در قالب پیش بینی‌های کوتاه مدت امکان پذیر خواهد بود.

وی ادامه داد:  طبق پیش بینی‌های صورت گرفته در فصل بهار و در بازه زمانی فروردین و نیمه اردیبهشت ماه در اغلب مناطق کشور شاهد بارش فرانرمال و نرمال خواهیم بود و بعد از اردیبهشت ماه بارش‌ها به صورت نرمال خواهد بود.

ضیائیان افزود: کم بارشی زمستان منطقه به منطقه متفاوت بوده و بارش‌هایی که در فصل بهار رخ خواهد داد تا حدودی می‌تواند بخشی از این کم بارشی‌ها در فصل زمستان را کاهش دهد.

مدیرکل پیش بینی سازمان هواشناسی تاکید کرد: پیش بینی می‌کنیم که خشکسالی و کم بارشی همچنان ادامه داشته باشد و این بارش‌ها تا حدی بخشی از کم بارشی‌های زمستان را جبران کرده، اما همچنان ایران با پدیده خشکسالی روبرو بوده است.

وی در خصوص پیش بینی بارش‌های امسال در مقایسه با سال ۹۸ و احتمال رخ دادن سیل گفت: در سال ۹۷ شاهد بارش‌های خوبی بودیم و همین بارش‌ها خود باعث پر شدن سد و رودخانه‌ها شده بود بنابراین با تشدید بارش‌ها در سال ۹۸ شاهد سرریز شدن سد‌ها و روان آب‌ها بودیم، اما امسال با توجه به کم بارشی‌ها که در زمستان و پاییز داشتیم بسیاری از سد‌های کشور خالی هستند بنابراین بارش‌ها نمی‌تواند زمینه ساز سرریز شدن سد‌های آب در کشور شود.

براساس این گزارش  حال با توجه به پیش بینی‌های صورت گرفته مبنی بر تشدید بارش‌ها طی چند هفته آینده امیدوار هستیم که تمامی دستگاه‌ها تمهیدات لازم را برای ذخیره و جمع آوری بارش‌ها و جلوگیری از هدر رفت آب‌ها را در دستور کار خود قرار دهند.

با توجه به بارش‌هایی که طی یکی دو هفته گذشته رخ داده، اما کشور ایران همچنان با پدیده خشکسالی دست وپنجه نرم می‌کند و هنوز میزان بارش‌ها با میانگین بلند مدت بسیار فاصله دارد بنابراین باید تمامی هم وطنان اقدامات لازم برای جلوگیری از هدر رفت آب را در نظر داشته باشند.

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

تاجیکستان با پیروزی مقابل افغانستان به جام جهانی صعود کرد-پیام امروز

۱۶:۰۸ – ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ ۱۶:۰۸ – ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ جام ملت های فوتسال آسیا؛ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *