ریل‌گذاری توسعه کشور نیازمند ترسیم برنامه راهبردی برای دانشگاه‌ها است

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع دانشگاه تهران رفع چالش‌های اداری و مالی دانشگاه‌ها را مستلزم ادراک بالاتر و همسویی بیشتر اجزای نظام برنامه‌ریزی کشور نسبت به کارکردها و سیاست‌های موجود در دانشگاه‌ها دانست و گفت: ریل‌گذاری برای توسعه کشور نیازمند حرکت به سمت برنامه‌ریزی بلندمدت و ترسیم برنامه راهبردی برای آینده دانشگاه‌ها است.

به گزارش ایسنا، دکتر احمد نوحه‌گر در اجلاس سراسری معاونان اداری و مالی و مدیریت منابع دانشگاه‌های کشور که در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: دانشگاه‌ها در حوزه‌های اداری و مالی با مسائل و گرفتاری‌های بسیاری مواجه هستند. با مقاومت، صبوری و اتکا به خداوند متعال، گشایش‌هایی اتفاق می‌افتد که می‌توانیم مسیر پر پیچ و خم را پشت سر بگذاریم.

وی استقلال اداری و مالی دانشگاه‌ها را لازمه گشایش در فعالیت‌های دانشگاهی دانست و افزود: مرتفع شدن مشکلات اداری و مالی دانشگاه‌ها به افزایش شادابی علمی محیط‌های علمی کمک می‌کند. بدون تردید این شادابی زمینه‌ساز توسعه پایدار و پایداری توسعه‌ در کشور است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع دانشگاه تهران با بیان اینکه شرایط اقتصادی دانشگاه‌ها از شرایطی که کشور درگیر آن است تاثیر می‌پذیرد، خاطرنشان کرد: برای کم‌اثر کردن سیاست‌های استکبار جهانی در زمینه تحریم‌هایی که حتی شرکت‌های کوچک را هم درگیر کرده است، نیازمند مدیریت منابع در دانشگاه هستیم که بتوانیم علاوه بر حل مشکلات دانشگاه در زمینه بومی‌سازی فناوری‌ها و عبور از تحریم، به کل کشور کمک کنیم.

دکتر نوحه‌گر رفع چالش‌های اداری و مالی دانشگاه‌ها را مستلزم ادراک بالاتر و همسویی بیشتر اجزای نظام برنامه‌ریزی کشور نسبت به کارکردها و سیاست‌های موجود در دانشگاه‌ها دانست و گفت: ریل‌گذاری برای توسعه کشور نیازمند حرکت به سمت برنامه‌ریزی بلندمدت و ترسیم برنامه راهبردی برای آینده دانشگاه‌ها است. اگر قرار است به سطحی از توسعه برسیم که بتوانیم پرچم خودکفایی را برافراشته کنیم، مسیر آن از دانشگاه عبور می‌کند.

وی افزود: اگر قرار است ارتباط بین دانشگاه و جامعه را برقرار کنیم، طبیعی است که دانشگاهیان باید در نظام برنامه‌ریزی کشور مشارکت داده شوند؛ نه اینکه یک سری افرادی که شاید اطلاعات‌شان محدود است در نظام برنامه‌ریزی کشور نقش‌های محوری ایفا کنند.نگاه برخی افراد حاضر در نظام برنامه‌ریزی کشور که در جلسه‌ای مطرح شد، این است که دانشگاه‌ها دست در جیب فقرا می‌کنند.

دکتر نوحه‌گر خاطرنشان کرد: وزارت علوم تمام توان خود را برای رفع مشکلات گذاشته است.دولت هم زحمت می‌کشد؛ تلاش شبانه‌روزی دارد اما مسئولان در نظام برنامه‌ریزی کشور باید توجه کنند که پژوهش، تحقیق و فعالیت فرهنگی نیازمند تخصیص اعتبار است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع دانشگاه تهران تاکید کرد: اگر امروز در نظام آموزش عالی کشور سرمایه‌گذاری لازم صورت نگیرد، در آینده با مشکل جدی مواجه می‌شویم. در نظام بودجه‌ریزی کشور باید نگاه ویژه‌ای به نهادهای تولید علم و فناوری صورت گیرد چراکه گرانیگاه جامعه دانشگاه است و اگر این نگاه در سطح مسئولان کشور نهادینه شود، کشور برای آینده بیمه است.

استاد دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «دانشگاه تهران، دانشگاه ایران است و همیشه الهام‌بخش و پیشرو بوده است» اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری در بیانات خود در جمع‌های دانشگاهی و دانشجویی مختلف بر حرکت در مرزهای دانش تاکید دارد و این از مطالبه‌های ویژه ایشان از دانشگاهیان است. رهبری انقلاب همواره تاکید دارد که در زمینه مسائل علمی باید دنبال قله بود. بنابراین برنامه‌ریزان و بودجه‌ریزان لازم است توجه مضاعف به محیط‌های علمی و دانشگاهی داشته باشند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، وی در بیان یکی از مشکلات اولیه دانشگاه‌ها در حوزه منابع مالی، به تامین غذای دانشجویی اشاره کرد و گفت: چند برابر شدن نرخ مواد اولیه خوراکی نسبت دوران قبل از کرونا، دانشگاه‌ها را در زمینه تهیه غذای دانشجویی با دشواری مواجه کرده است. برآورد معاون دانشجویی دانشگاه تهران این است که هزینه غذای دانشجویی در مهر ماه روزانه به یک میلیارد و ۳۰۰ تا یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان خواهد رسید.

انتهای پیام

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

زمان حمله پشه آئدس به انسان + فیلم-پیام امروز

۰۹:۵۲ – ۲۳ تير ۱۴۰۳ علی اصغر زنده دل، متخصص طب سنتی در برنامه تلویزیونی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Banner