زینب کبری (س) سکاندار کشتی عاشورا

ایسنا/قم کتاب زینب کبری (س) سکاندار کشتی عاشورا نوشته احمد زمانی در ۳۱۲ صفحه و در هشت بخش به همت موسسه موسسه بوستان کتاب منتشر شده است.

نویسنده در این کتاب سعی دارد با تکیه بر منابع قابل اعتماد، سیره اخلاقی، اجتماعی و سیاسی آن اسوه مقاومت را در قالب محورهایی بررسی کند.

مطالب این کتاب در هشت بخش ارائه شده:

در بخش اول کتاب با عنوان “زینب کبری الگوی جامع و بی نظیر” مباحثی پیرامون ولادت حضرت زینب کبری (س)، عنایات پیامبر خدا (ص) به زینب (س) و نام ها و نشانه ‌های عقیله بنی‌هاشم ذکر شده است.

 نویسنده در بخش دوم کتاب با عنوان “تربیت، امتیازات و تلاش‌های عقیله بنی هاشم” به بررسی الگوهای تربیتی و رفتاری حضرت زینب (س) و حوادث بعد از تشکیل حکومت علوی می پردازد.

همراهی زینب کبری (س) با امام حسین (ع) از مدینه تا کربلا از جمله مباحثی است که نویسنده در بخش سوم کتاب مطرح کرده و به مسائلی همچون مدیریت بحران در روز های سخت تاسوعا و عاشورا، خویشتن‌ داری حضرت و توجه به مصیبت ‌دیدگان، توجهات لحظه به لحظه زینب(س) و شهادت امام حسین(ع) در روز عاشورا، حفاظت زینب (س) از امام زین العابدین(ع)، دفن اجساد مطهر شهدای کربلا می‌پردازد.

بخش چهارم کتاب با موضوع انتقام امویان از حکومت الهی علوی در کوفه مباحثی همچون گفتگوی زینب(س) با سر بریده حسین(ع) در دروازه کوفه، محورهای اساسی خطبه زینب کبری(س)، سخنان هوشمندانه امام سجاد(ع) در کوفه، مراقبت زینب کبری(س) از اسرار آل محمد(ص) را بیان می کند.

نویسنده در بخش پنجم کتاب تحت عنوان “دمشق مرکز حکومت بنی امیه (جامع اموی) ” ایستادگی آن حضرت در برابر جسارت‌ های یزید، نکات بنیادین در خطبه زینب کبری (س) در شام، سخنان امام چهارم در مسجد اموی برهم زننده مانور قدرت امویان، زینب کبری و انعقاد عزاداری در محل استقرار اسرا را مطرح می کند.

“کاروان اسرای اهل بیت(ع) و اربعین در کربلا” عنوان بخش ششم این کتاب است که گفت‌ و گوی امام چهارم (ع) و جابر در اربعین حسینی، مدارا با خانواده‌ های شهدای کربلا در بازگشت به مدینه از مباحث این فصل به شمار می‌ رود.

نویسنده در هفتمین بخش این کتاب تحت عنوان “بازگشت کاروان اهل بیت(ع) به مدینه منوره” به بیان مطالبی پیرامون استقبال  به یاد ماندنی مردم مدینه از اسرای اهل بیت(ع)، خطبه امام چهارم زین العابدین(ع) در مدینه منوره، بازگو کردن مصائب از سوی زینب(س) در مدینه منوره و اشعار ام‌کلثوم دختر حضرت علی(ع) هنگام بازگشت به مدینه می پردازد.

در بخش هشتم با موضوع  “رحلت جانگداز زینب کبری (س) ” که آخرین فصل این کتاب است با بیان چگونگی رحلت زینب کبری (س)، مرقد و بارگاه شریف آن حضرت، کتاب را با بیان کرامات و روایتی از آن بانو به پایان رسانیده است.

انتهای پیام

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

سفر بدون ویزا به چین تمدید شد-پیام امروز

به نقل از یورونیوز، چین سفر بدون روادید را برای مالزی و ۱۱ کشور اروپایی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Banner