سوله آکام فلز
سرنوشت بازار آهن در تابستان 1403 به چه سمتی خواهد بود

سرنوشت قیمت آهن آلات در تابستان ۱۴۰۳

به گزارش آهن آنلاین – چالش‌های پیش‌روی صنعت فولاد در تابستان ۱۴۰۳ روزهای سوزانی را برای تولید این صنعت به بار آورده است. اعمال محدودیت برق توسط دولت، افزایش خام‌فروشی، رشد ۳۰ درصدی کرایه حمل، افزایش مالیات و رکود حاکم بر بخش های مختلف اقتصاد کشور موجب شده است تا نگرانی‌ها برای آینده صنعت فولاد و قیمت آهن آلات بیشتر شود.

“قیمت روز آهن آلات ساختمانی و صنعتی در کشور، تحت تاثیر متغیرهایی چون: نرخ جهانی آهن، میزان عرضه و تقاضا و … قرار گرفته و به‌صورت لحظه‌ای نوسان می‌کند. از آنجایی‌که مجموع قیمت آهن بکار رفته در پروژه‌های ساخت و ساز، سهم بزرگی از هزینه کل پروژه را به خود اختصاص می‌دهد، اطلاع از قیمت آهن امروز برای صاحبان کسب‌و‌کار در این حوزه، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در واقع بسیاری از خریداران آهن، از مراجع معتبر اینترنتی، جهت بررسی قیمت روز آهن درب کارخانه و بنگاه‌ها و خرید اینترنتی آهن، کمک می‌گیرند.”

تحلیل‌گران صنعت فولاد و آهن بر این باورند که بازار فولاد در تابستان پیش‌رو با چالش‌های زیادی مواجه خواهد بود و شرایط را برای این صنعت از سال‌های گذشته سخت‌تر خواهد کرد.

سال گذشته، تولید فولاد به ۳۲ میلیون تن رسید که ۱۸ میلیون تن در داخل کشور مصرف شد و ۱۴ میلیون تن آن صادر شد. با وجود اینکه این میزان تولید، ایران را در رده ۱۰ کشور اول دنیا قرار داد، اما همچنان ۳۰ درصد پایین‌تر از ظرفیت اسمی واحد‌های تولیدی کشور است؛ زیرا ظرفیت تولید فولاد وآهن در کشور بیش از ۴۰ میلیون تن در سال است.

کاهش ۲۰ درصدی تولید فولاد و آهن با اعمال محدودیت برق

دلیل اصلی این فاصله در تولید، کاهش اجباری مصرف برق برای صنایع در تابستان‌ها است که ناشی از عدم سرمایه‌گذاری کافی در زیرساخت‌ مهم الکتریسته صنعت کشور می‌باشد. در واقع سرمایه‌گذاری ما در صنعت فولاد از سرمایه‌گذاری در زیر ساخت‌ها بیشتر بوده است و این توسعه نامتوازن در کشور موجب شده تا در روند تولید صنایع بحران ایجاد شود.

محدودیت مصرف برق برای صنایع باعث می‌شود تا فولادسازان تولید خود را بیشتر در شب انجام دهند که موجب کاهش ۱۵ تا ۲۰ درصدی در تولید خواهد شد. از طرف دیگر این کاهش تولید سبب می‌شود تا از سرمایه‌گذاری‌هایی که در این صنعت شده است به طور کامل استفاده نشود و واحدها سراغ خام‌فروشی بروند.

اجبار به خام فروشی فولاد و آهن در پی اجرای سیاست های اشتباه

فعالان صنعت فولاد در زمانی که مصرف برق محدود می‌شود شروع به تولید کنسانتره و گندله می‌کنند که مصرف گاز و برق کمتری دارد. این مساله منجر به خام‌فروشی خواهد شد. لذا کشور در سال گذشته۱۰ میلیون تن صادرات کنسانتره و گنداله داشته است، یعنی بازگشت به اوایل دهه ۹۰ که ما فقط ۲۰ میلیون تن سنگ آهن صادر کردیم و این امر معنی جز خام‌فروشی مطلق ندارد که خلاف سیاست‌هایی است که برای کشور تعریف شده است.

آمار معاملات زنجیره ارزش فولاد در بورس کالا

خام‌فروشی صنایع فولادی ضربه سنگینی را به اقتصاد کشور وارد می‌کند زیرا مواد خام اولیه را با هزینه بسیار اندک صادر کرده و در ازای آن محصولاتی که با همان مواد خام اولیه توسط سایر کشور‌ها خریداری شده و تبدیل به محصولات کاربردی مثل میلگرد و سایر محصولات شده را با قیمت چند برابری از طریق واردات برای رفع نیاز کشور وارد می‌کنیم. از آنجایی که محصولات آهن و فولاد از نهاده‌های مهم تولید محسوب می‌شود خام‌فروشی آن و وارد شدن به این چرخه معیوب، سبب تورم شدید در کشور خواهد شد.

از سوی دیگر در اثر کاهش تولید، با کاهش صادرات و ارزآوری این صنعت برای کشور مواجه خواهیم شد و با کاهش درآمد ارزی آسیب‌های جدی‌تری به اقتصاد کشور وارد می‌شود.

افزایش کمرشکن کرایه حمل برای صنعت فولاد

در کنار اعمال محدودیت در انرژی برای صنایع، افزایش ۳۰ درصدی کرایه‌های حمل نیز چالش دیگری را برای بازار آهن‌آلات ایجاد کرده است. همچنین کمبود سایز در برخی مبادی پرفروش، آینده بازار آهن و فولاد کشور را با نگرانی‌های جدی مواجه کرده است.

از دیگر مسائل پیش روی صنعت آهن و فولاد در کشور، کاهش نقدینگی از یک‌سو و از سوی دیگر افزایش مالیات می‌باشد. همچنین رکود در صنعت ساخت‌و‌ساز مسکن که نهاده اصلی تولید آن آهن و فولاد است و نوسانات شدید قیمت ارز و تورم حاکم در اقتصاد کشور، منجر به کاهش تولید آهن و فولاد شده است.

از طرف دیگر برخی فعالان صنعت فولاد و کارخانجات در پی جذب نقدینگی از بازار هستند که این مساله منجر به کم شدن نقدینگی در بازار و افزایش نرخ قیمت آهن‌آلات می‌شود که با توجه به کاهش تقاضا این امر به نفع صنعت فولاد نخواهد بود.

همچنین اداره‌ دارایی با اعمال سیاست‌های کنترلی خود، اقدام به دریافت مالیات از فعالان صنعت آهن و فولاد کشور کرده است و این مساله باعث افزایش هزینه‌ها و در نهایت گران‌تر شدن قیمت مقاطع فولادی از جمله قیمت میلگرد شده است.

رکود طاقت‌فرسای کشور با صنعت فولاد چه می‌کند؟

رکود از مهم‌ترین عواملی است که دراین روزها فشار بیشتری را به صنعت فولاد کشور آورده است. رکود در بخش‌های مختلف اقتصادی کشور موجب شده است تا ساخت‌وساز کاهش چشمگیری پیدا کند و از آنجایی که فولاد و آهن نهاده اصلی تولید ساخت‌وساز است به همین دلیل شاهد کاهش مصرف فولاد و آهن در کشور هستیم.

گفتنی است در هفته گذشته قیمت میلگرد با کاهش ۱۰۰ تا ۳۰۰ تومانی همراه بود و قیمت تیرآهن در برخی سایز‌ها با افزایش ۳۰ تا ۱۵۰ هزار‌تومانی مواجه شد. همچنین ورق‌های فولادی افزایش ۳۰۰ تا ۸۰۰ تومانی را به خود دید، اما قیمت پروفیل در بیشتر کارخانجات ثابت ماند؛ از سوی دیگر قیمت ورق گالوانیزه،‏ روغنی و رنگی با کاهش ۴۰۰ تومانی معامله شد.

توسعه متوازن راه نجات صنعت فولاد

به نظر می‌رسد تنها راه نجات از بحران پیش‌رو برای صنایع خصوصا صنعت فولاد کشور این است که تصمیم‌گیران و سیاست‌گذاران کشور به توسعه متوازن در برنامه‌های اقتصادی توجه کنند به این معنی که ابتدا به سراغ اصلاح زیر ساخت‌های لازم بروند و آنها را به نفع تولید کشور اصلاح کنند تا صنایع بدون هیچ خللی بتوانند چرخه تولید کشور را که موجب رونق اقتصادی و تجاری می‌شود را با سرعت بیشتری به حرکت درآورند.

منبع: https://ahanonline.com/blog/

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

طراحی و ساخت جرثقیل های سقفی

جرثقیل سقفی از کجا بخریم

جرثقیل‌های سقفی نوعی از جرثقیل هستند که از ریل‌هایی که به سقف متصل شده‌اند آویزان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *