سوله آکام فلز

سلامت و ایمنی شغلی؛ از محورهای مهم اجلاس “ILO”

یکصد و دهمین نشست سازمان جهانی کار که از ۶ خرداد آغاز به کار کرده تا ۲۱ خرداد ماه ادامه دارد. محورهای مهم برگزاری نشست امسال، سلامت و ایمنی حرفه‌ای و شغلی، کارآموزی و اقتصاد اجتماعی و همبستگی است.

به گزارش ایسنا، کنفرانس بین‌المللی کار، پارلمان جهانی و مهم کار و کارگری به شمار می‌رود که همه‌ ساله با وضع استانداردهای بین‌المللی کار، معضلات اجتماعی و نیازهای مهم جهان را مدنظر قرار می‌دهد.

سازمان بین‌ المللی کار نخستین سازمان تخصصی وابسته به سازمان ملل متحد با ساختاری سه‌جانبه مرکب از نمایندگان گروه کارگری، کارفرمایی و دولت است که با هدف تدوین مقررات و قوانین بین‌المللی در جهت بهینه‌سازی استانداردهای بین‌المللی کار و حصول اطمینان از بکارگیری آنها متولد شد.

در رویکرد سازمان جهانی کار، معیشت، امنیت، کار شایسته و استاندارد زندگی بهتر برای مردم جهان چه در کشورهای فقیر و چه در کشورهای ثروتمند سرلوحه کار خود قرار گرفته است.

سازمان ILO برای نائل شدن به اهداف خود از طریق ارتقاء حقوق افراد در کار، ارتقاء پوشش‌های اجتماعی و تقویت تبادل نظر و گفت‌وگو در موضوعات کاری اقدام کرده و استانداردهای بین‌المللی کار را در شکل کنوانسیون‌ها و توصیه‌نامه‌ها با در نظر گرفتن حداقل استانداردها درباره حقوق کارگری، آزادی انجمن‌ها، حق تشکل، داد و ستد، منع کار اجباری، فرصت‌های برابر و سایر استانداردهای مربوط به موضوعات کاری، تنظیم و تدوین می‌کند.

در اجلاس سازمان جهانی کار همه ساله کمیته‌های چهارگانه استانداردها، اشتغال، کف حمایت‌های اجتماعی و اصول بنیادین کار به عنوان کمیته‌های ثابت فعال هستند و بررسی و پیوستن به مقاوله نامه‌های سازمان و تصویب مقاوله نامه‌های جدید از دیگر رویکردهای اجلاس سالانه ILO به شمار می‌رود.

امسال نیز از ۲۷ مه تا ۱۱ ژوئن (۶ خرداد لغایت ۲۱ خرداد) یکصد و دهمین نشست سازمان بین المللی کار در ژنو سوئیس برگزار می شود و نمایندگان کارفرمایی و کارگری کشورمان همراه نماینده دولت و وزارت کار برای شرکت در اجلاس ILO به ژنو سفر می‌کنند.

سلامت و ایمنی شغلی؛ از محورهای مهم اجلاس "ILO"

اجلاس امسال سازمان جهانی کار، فعالیت خود را از روز گذشته آغاز کرده و معاون روابط کار وزارت کار کشورمان به همراه تعدادی از نمایندگان کارگری و کارفرمایی پیشتر برای شرکت در اجلاس (ILO) عازم ژنو شده‌ اند.  وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز به همراه یکی دیگر از نمایندگان هفته آینده در اجلاس حضور خواهند یافت. امسال کمترین تعداد نفرات از سوی دولت به صورت حضوری شرکت دارند.

پیش از این معاون روابط کار وزیر کار در نشست هیأت مدیره سازمان بین‌المللی کار با مدیر دپارتمان حکمرانی این سازمان در ژنو دیدار و گفت‌وگو کرده بود. وی در این دیدار، شورای عالی کار، شورای عالی حفاظت فنی و شوراهای حل اختلاف را ارکان مهم توسعه فضای حمایت از جوامع کارگری و کارفرمایی عنوان کرده و از پیگیری الحاق ایران به مقاوله‌نامه ۱۴۴ مشاوره سه جانبه سازمان بین‌المللی کار خبر داده بود.

در نشست امسال، ‌ نمایندگان دولت‌ها، کارگران و کارفرمایان ۱۸۷ کشور عضو سازمان بین المللی کار درباره مسایل مربوط به کار جهان به بحث و گفت‌وگو می پردازند. مهمترین موضوعات نشست امسال،  سلامت و ایمنی حرفه‌ای و شغلی، کارآموزی و اقتصاد اجتماعی و همبستگی است.

طبق جدیدترین گزارش سازمان جهانی کار که یک هفته قبل منتشر شد، بحران های جهانی متعدد روند احیای بازارکار جهانی را دچار وخامت کرده و نابرابری در کشورها را افزایش داده است.

طبق گفته گای رایدر ـ مدیرکل سازمان جهانی کار ـ قرار است بیانیه اصول و حقوق بنیادین کار سال ۱۹۹۸ اصلاح شود و متممی در خصوص شرایط کار ایمن و ایمنی شغلی به این بیانیه افزوده شود.

در اجلاس امسال، در خصوص کارآموزی حرفه‌ای با این دیدگاه که استاندارد جدید نیروی کار بین‌المللی ایجاد شود نیز بحث و تبادل نظر خواهد شد.

یکصد و دهمین نشست سازمان جهانی کار، به شکل هیبریدی و به صورت حضوری و مجازی (آنلاین) برگزار می شود.

به گزارش ایسنا، اجلاس سازمان جهانی کار مهمترین رویداد بین‌المللی در حوزه کار به شمار می‌رود که همه ساله با حضور ۱۸۷ کشور عضو در ژنو سوئیس برگزار می‌شود. مصوبات این سازمان تاثیر پایداری در قانونگذاری همه کشورها دارد و نقش ارزنده‌ای در ایجاد تفاهم و همدلی در محیط کار ایفا می‌کند.

انتهای پیام

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

عریض‌ترین خیابان دنیا کجاست؟/ عکس

نادیا زکالوند: عرض خیابان خولیو در بوئنوس آیرس، پایتخت آرژانتین تقریبا ۱۴۰ متر است و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *