سوله آکام فلز

سهم اصناف در تولید ناخالص داخلی کشور یک پنجم است-پیام امروز


مجتبی  صفایی رئیس اتاق اصناف ایران در مراسم گرامیداشت روز ملی اصناف گفت: امروز مهمترین درخواست اصناف کشور تثبیت نرخ ارز است  علیرغم اینکه بیش از ١٢ سال سابقه عضویت در هیات رئیسه داشته‌ام، اما این دوره هیات رئیسه بار سنگین مسئولیت را بر دوش دارم. اتاقی که در تلاطم بود و ظرف یکسال، چهار رئیس به دلیل قانون سخت و تبعیض آمیزِ قانون صنفی که محدودیت دو دوره برای رئیس دارد، اتفاق افتاد. اما خوشبختانه علیرغم اینکه بسیاری منتظر بودند بنده نیز پس از مدتی کوتاه از مسئولیت کناره‌گیری کنم، اما امروز خدمتگزار اصناف هستم و با همراهی همکاران خود، اتفاقات خوبی رقم زده‌ایم.

صفایی افزود: اولین کاری که بنده متعهد بودم انجام دهم، اصلاح قانون نظام صنفی بود که بیش از ١٠ سال در کمیسیون‌های متعدد مجلس شورای اسلامی قرار گرفته بود و خبری از اصلاح نبود. قانون نظام صنفی با همکاری همکاران، در کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح شد؛ این محدودیت در حالی برای ما وجود داشت که در هیچ سندیکا و نهادی نمی‌بینم که محدودیت وجود یک رئیس در دو دوره وجود داشته باشد.

صفایی بیان کرد: محدودیتی وجود ندارد چنانچه وزیری دوبار رای اعتماد از مجلس بگیرد، محدودیت داشته باشد یا برای خود نمایندگان مجلس یا شورای شهر این محدودیت وجود ندارد؛ اما یک رئیس اتحادیه صنفی، نمی‌توانست دو دوره، ریاست داشته باشد.

رئیس اتاق اصناف ایران تصریح کرد: بنده این موضوع را در جلسات متعدد با مسئولان مختلف و از جمله رئیس مجلس مطرح کردم؛ زمانی که ابعاد این قانون تبعیض‌آمیز را مطرح کردم، بلافاصله رسیدگی‌ها توسط مجلس صورت گرفت و در دستور قرار گرفت که بایستی این قانون اصلاح شود. قانونی که ١٠ سال در نوبت اصلاح بود، در کمتر از شش ماه در مجلس به تصویب رسید. هر چند که در شورای نگهبان به سبب برخی ایرادات در رفت و آمد است، اما انحصار شکسته شد و محدودیت برداشته شد.

صفایی تصریح کرد: اجرای سیاست های کلی متاسفانه دولت را رقیب بخش خصوصی کرده است توسعه روابط خارجی در اصناف در حال انجام است ولی مایک چاره اندیشی برای نرخ ارز داشته باشیم،زمانی که گرانی در بازار می شود در وهله نخست اصناف را هدف می گیرد. به گفته او،بعصی از واحدهای صنفی ۱۲ هزار شغل ایجاد کرده اند و برخی از واحدهای اصناف ۲۰ میلیون دلار صادرات کنند.

این مقام صنفی، با بیان اینکه اصناف با نقش قریب به یک‌پنجم تولید ناخالص ملی نقش‌آفرینی می‌کند، گفت: با این وجود آیا نباید در یک‌پنجم تصمیمات اقتصادی کشور، اصناف نقش و حضور داشته باشد؟ آیا نباید در یک‌پنجم شاکله حاکمیت کشور، نقش داشته و یک‌پنجم تصمیمات اقتصادی کشور در جهت رفع مشکلات این بخش عظیم باشد؟ متاسفانه طی سال‌های اخیر این جایگاه به اصناف داده نشده و این حضور اتفاق نیفتاده است، متاسفانه نهاد‌ها و سازمان‌هایی که بایستی گره‌گشای کار اصناف باشند، سبب کوچکتر شدن سفره کسبه شده‌اند.

خبرنگار:رضا زارع


Source link

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

ثبت نام پایه هفتم از ۴ تیر آغاز می‌شود-پیام امروز

ثبت‌نام دانش‌‌آموزان پایه هفتم مدارس دولتی عادی از اول تیرماه انجام می‌شود، البته با توجه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *