صید و صیادی، تهدید جدی برای تنوع زیستی

مدیرکل دفتر حفاظت از زیست‌بوم‌ها و سواحل دریایی سازمان حفاظت محیط زیست دریاها را با چالش‌های بسیاری مواجه دانست که نیازمند اقدامات چندین ساله برای بهبود است.

به گزارش ایسنا محمد طالبی متین در نشست خبری که امروز( ۳۱ مردادماه) به مناسبت هفته دولت با حضور معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان محیط زیست در اداره کل محیط زیست استان تهران برگزار شد، با اشاره به سه پهنه آبی کشور شامل دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان گفت: ایران با احتساب جزایر ۶۲۰۰ کیلومتر طول خط ساحلی دارد.

وی با اشاره به تنوع زیستی ایران اظهارکرد: ایران از لحاظ تنوع زیستی جزو ۲۰ کشور برتر دنیا است. در دریای خزر فوک خزری تنها پستاندار و در جنوب کشور اکوسیستم‌های منحصر به فردی مانند آبسنگ‌های مرجانی، جنگل‌های حرا، سواحل صخره‌ای و سواحل جذر و مدی را داریم.

مدیرکل دفتر حفاظت از زیست‌بوم‌ها و سواحل دریایی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: متاسفانه این سه پهنه با چالش‌های زیادی مواجه هستند و با مشاهده دریا به کوتاهی‌ها و ناملایمات به وجود آمده برای آن پی می بریم و برای بهتر شدن وضعیت این پهنه‌ها به اقدامات چندین ساله نیاز است.

وی افزود: در  دفتر حفاظت از زیست‌بوم‌ها و سواحل دریایی اصلاحاتی در راستا حل چالش‌های زیست‌بوم‌های دریایی انجام و برنامه‌هایی نیز مدون شده است تا بتوانیم در مدت چهار سال وضعیت محیط زیست دریایی را به وضعیت خوبی برسانیم.

مدیرکل دفتر حفاظت از زیست‌بوم‌ها و سواحل دریایی سازمان حفاظت محیط زیست به چالش‌ها اشاره کرد و گفت: تغییر اقلیم باعث افزایش درجه دما و بالا آمدن سطح آب و افزایش دی‌اکسید کربن شده که مشکلات بسیاری را برای دریاها ایجاد کرده است.

وی از دیگر چالش‌ها به فعالیت صیدی و صیادی اشاره کرد و گفت: صید و صیادی به طور جدی تنوع زیستی را تهدید می‌کند. استفاده از ادوات نامناسب  و روش صید مخرب نیز باعث افزایش این آسیب‌ها می شود.

طالبی متین به اقدامات دفتر زیست‌بوم‌ها و سواحل دریایی به اقدامات انجام شده اظهارکرد: گشت ساحلی و فراساحلی از اقدامات بسیار خوب در این زمینه  است. آخرین گشت در سال ۱۳۸۴ انجام شده بود که به علت تغییر دولت و سیاست‌های موجود به‌صورت مرتب پیگیر نشد. پایش با همکاری صندوق ملی محیط زیست در دو فصل گرم وسرد سال انجام می‌شود و با استفاده از اطلاعات به دست آمده مدیریت بهتری در این زمینه انجام خواهیم داد.
ادامه دارد

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

کنترل تب دنگی به تنهایی از عهده وزارت بهداشت خارج است/ نیازمند اختصاص یک همت برای مقابله با بیماری هستیم – خانه ملت

گزارش شده است که تنها ۱۲ مورد بومی بوده اند و الباقی پس از سفر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Banner