طراحی محصولات جدید خودرویی را در دستور کار داریم

مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت، گفت: از تیرماه امسال تا تیرماه ۱۴۰۳ در راستای طراحی محصولات جدید و خاص گام بر خواهیم داشت که با این وجود مسیر صادرات نیز باز خواهد شد.

به گزارش ایسنا، صبح امروز (یکشنبه) در محل مرکز همایش‌های مدیریت صنعتی در حضور علی بهادری جهرمی-سخنگوی دولت- از پوستر نمایشگاه برنامه تحولی صنعت خودرو رونمایی شد. این  نمایشگاه از ابتدای شهریور ماه به مدت یک هفته در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد.

منوچهر منطقی- مدیر کل صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت، در این برنامه ضمن تاکید بر اینکه تحول صنعت حمل‌ونقل تنها مختص صنعت خودرو نیست و شامل صنایع هوایی، ریلی و دریایی نیز می‌شود، اظهار کرد: پس از برگزاری نمایشگاه تحول صنعت خودرو،  در بخش شرکت‌های دانش‌بنیان تحولات فوق‌العاده‌ای اتفاق خواهد افتاد که ترغیبی برای دیگر صنایع خواهد بود. 

وی خاطرنشان کرد: علیرغم اینکه از صنعت خودرو به‌عنوان یک صنعت خودرو ۵۰ ساله یاد می‌شود که همزمان با کره فعال شد اما از کره عقب ماند، اما در حقیقت یک صنعت حدود ۲۵- ۲۶ ساله است. در دو دهه ۴۰ و ۵۰ که مونتاژ کار پیکان بودیم و تنها قطعات ساده آن در داخل ساخته می‌شد. پس از آن در دهه ۶۰ بطور کامل (به سبب جنگ تحمیلی) متوقف بود. بنابراین در سال ۱۳۷۴، وزیر وقت صنایع (نژادحسینیان)، ۱۰ ساله برای صنعت خودرو تهیه کرد و پیکان را هدف قرار داد تا بصورت کامل خودکفا باشد که بطور نسبی موفق نیز بود.

سه فاز پیش‌نیاز بلوغ صنعت

این معاون وزیر صمت تاکید کرد: برای رساندن یک صنعت به بلوغ خود، سه فاز و مرحله تعریف می‌شود. در فاز اول بایستی بر فرآیندهای تولید و قطعه‌سازی مسلط شد، در فاز دوم برای محصول نوآوری در اجزا آغاز شود و در فاز سوم نوآوری در محصول و طراحی محصول نیاز است. صنایعی که بر اساس این سه فاز پیش روند، می‌توان گفت که به بلوغ اقتصادی و فناوری رسیده‌اند؛ چرا که هریک از این فازها منجر به بالاتر رفتن ارزش افزوده خواهد شد و در نهایت آن صنعت وارد یک صحنه رقابتی‌تر می‌شود.

وی یادآور شد: از سال ۱۳۷۴ تاکنون این سه فاز بطور نسبی طی شده، اما رفت و برگشتی بوده است (بدین معنا که در نقطعه‌ای که به فاز سه نزدیک بودیم، مجدد به فاز دوم برگشته‌ایم). براساس مطالعات انجام شده؛ برنامه‌ریزی شده است که در آنچه که در اختیار داریم، تثبیت کنیم آنچه که نداریم را ایجاد کنیم. در این راستا سند تحول صنعت خودرو منتشر شده و در معرض نقد قرار  گرفت. این سند با توجه به اینکه می‌تواند یک نمونه برای وزارت صمت باشد، نقدها اعلام تا ایرادها اصلاح شود. از زمانیکه این سند تحول را ایجاد کردیم، به دنبال یک چارچوب نیز هستیم تا در همه رشته‌ها وزارت صمت وارد شود و در زمینه‌های مختلف (از نظر بخش‌های مالی، بخش‌های اقتصادی و از منظر بلوغ صنعتی) مسیر تعالی را طی کند.

منطقی با بیان اینکه در سند تحولی صنعت خودرو این سه فاز در نظر گرفته شده است، گفت: ظرفیت‌ تولیدی سالیانه در حدود سه میلیون دستگاه خودرو (البته بصورت غیربالانس) در کشور وجود دارد؛ با رسیدن به حداکثر ظرفیت تولید، مجموعه‌های تولیدی و مجموعه‌های قطعه‌سازی فعال می‌شود که به دنبال آن هزینه‌های سربار کاهش پیدا می‌کند و در نتیجه قیمت تمام شده خودرو را کاهش خواهد داد. زمان‌بندی این مرحله از مهر ۱۴۰۰ تا تیرماه امسال در نظر گرفته شده بود که بصورت نسبی به این هدف رسیدیم. 

این مقام مسئول ادامه داد: در فاز دوم، مسیری که بایستی طی شود تا به طراحی محصول برسیم، از تیرماه امسال آغاز شده و تا تیرماه ۱۴۰۳ تکمیل خواهد شد. برنامه این است که به حوزه طراحی محصول ورود کنیم و محصولات خاص خود را داشته باشیم. زمانیکه محصول خاص کشور تولید می‌شود، مسیر صادرات نیز باز خواهد شد و می‌توان انواع نوآوری‌ها را داشته باشیم. خوشبختانه در این راستا توانمندی بسیار خوبی وجود دارد و این توانمندی‌ها را در نمایشگاه پیش‌رو عرضه خواهیم کرد.

خودروسازان خصوصی نیز از سند تحول خودرو استقبال کرده‌اند

مدیرکل صنایع حمل‌ونقل ضمن اشاره به اینکه کار با شرکت‌های بزرگ آغاز شد اما زمانیکه به سراغ شرکت‌های خصوصی رفتیم، متوجه شدیم که مورد استقبال شرکت‌های خصوصی نیز است و  به تحقق سند تحول خودرو تمایل دارند. باعث افتخار است که اعلام کنیم بخش خصوصی نیز در نمایشگاه یاد شده به موازات چهار پلتفرمی که در دو خودروساز توسعه پیدا می‌کند، سه پلتفرم از سوی بخش خصوصی عرضه خواهد شد.

معاون وزیر صمت، تاکید کرد: از منظر ارزش افزوده و میزان اشتغال، صنعت خودرو بالاترین صنعت موجود در کشور است.

منطقی در پایان خاطرنشان کرد: با حمایت دولت مصمم خواهیم بود که این مسیر را سریع‌تر و دقیق‌تر طی کنیم. همچنین در این نمایشگاه تحولاتی که در صنعت خودرو در حال رخ دادن است، خواهد پرداخت. چهار تحول جدی در صنعت خودرو دنیا شامل برقی‌سازی، اتصال‌پذیری، خودروهای خودران و خودروهای اشتراکی است تا بهره‌وری صنعت را افزایش دهد و حداکثر رفاه را برای سرنشینان خودرو منتقل کند. در بخش سوم و چهارم نمایشگاه در بخش فناوری‌ها به محصولاتی که از این منظرها توسعه یافته، پرداخته خواهد شد.

ثبات در جریان تولید، فضا را برای پوست‌اندازی پلتفرمی و دانش‌بنیان شدن فراهم کرده است

در ادامه این مراسم عبدالله توکلی‌ لاهیجانی- مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت- نیز با بیان اینکه از سال ۱۳۹۶ و پس از اعمال تحریم‌ها، صنعت خودرو کشور دچار افت ناگهانی تولید شد، به یکباره تیراژ تولید به نصف رسید و از همان میزان، نیمی از خودروها ناقص بود گفت: عملا بازار ما در سه- چهار سال اخیر دچار افت در عرضه و افزایش تقاضا شد و شکاف بسیار میان عرضه و تقاضا منجر به نابسامانی بازار شد.

وی افزود: بنابراین در مواجهه با این وضعیت و البته برای رسیدن به آرمان‌هایی که در صنعت خودرو وجود دارد، برنامه‌ای در سه مرحله طراحی شد که مرحله نخست آن، تثبیت جریان تولید است. در این فاز تاکنون دستاوردهای خوبی نیز حاصل شده است. بصورت دقیق‌تر می‌توان گفت در فاز اول، از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا ۱۹ مرداد ماه۱۴۰۰ حدودا ۷۰ هزار خودرو کامل تولید شده بود، این عدد در مدت مشابه سال جاری به ۳۰۰ هزار دستگاه رسیده است. همچنین میزان تعهدات معوق خودروسازان ما به کمتر از ۱۰ ‌هزار دستگاه کاهش پیدا کرده و تعداد خودروهای ناقص در کف پارکینگ‌ها نیز کمتر از ۱۲ هزار دستگاه است. این در حالی است که سال گذشته در این زمان، ۱۷۰ هزار خودرو در پارکینگ‌ها بصورت ناقص انباشته شده بود. بنابراین ثباتی در جریان تولید اتفاق افتاده است که فضا را برای گام دوم آماده می‌کند که نوعی پوست‌اندازی پلتفرمی و رفتن به سمت دانش‌بنیان شدن صنعت خودرو است.

بالندگی صنعت خودرو دور از تصور نیست

مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت تاکید کرد: یک گذار پلتفرمی طراحی شده که بتوان براساس پلتفرم‌های جدید به سمت تیراژ اقتصادی تولید حرکت کنیم. چهار پلتفرم کلیدی در نظر گرفته شده که در نمایشگاه بسیار بدان آن‌ها پرداخته خواهد شد. رسیدن به بالندگی در این صنعت دور از تصور نیست و آنچه که ترسیم شده این است که در سال ۱۴۰۳ بتوانیم جزو ۱۰ کشور برتر دنیا در صنعت خودروسازی باشیم.

توکلی ادامه داد: بر این  اساس نوسازه‌های مشترک و هم‌افزایی در صنعت خودرو مدنظر است. در فاز سوم، گشایش بازارهای صادراتی مدنظر است و در این مسیر صنعت خودرو رقابت‌پذیر خواهیم داشت. بر این اساس می‌توان صنعت خودرو کشور را به‌عنوان موتور محرکه اقتصادی کشور در گام دوم انقلاب تلقی کرد.

پس از اظهار نظر مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت، در حضور علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت از پوستر نمایشگاه برنامه تحول صنعت خودرو رونمایی شد.

طراحی محصولات جدید خودرویی را در دستور کار داریم

شایان ذکر است نمایشگاه تحول صنعت خودرو، در هفت محور مسیر زمانی تحول خودرو، اقدامات شکل گرفته در خصوص برنامه تحولی خودرو وزارت صمت و فرمان هشت ماده ریاست جمهوری، فرآیند طراحی خودرو، پلتفرم‌های خودرو، محصولات فن‌آورانه و دانش‌بنیان، خودروهای آینده و خودروهای تجاری  برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

بصیرت و هوشمندی ملت ایران ضامن پیروزی انقلاب و نظام است

در بخشی از این بیانیه آمده است: حافظه تاریخی انقلاب اسلامی و ملت ایران مملو …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *