سوله آکام فلز

طرح‌های اضطراری، تنش آبی سیستان و بلوچستان را مرتفع کرد-پیام امروز


عیسی بزرگ زاده سخنگوی صنعت آب گفت: متوسط بارش کشور ۲۴۰ میلیمتر است که نسبت به بلند مدت کشور که حدود ۲۳۴ میلیمتر است ۳ درصد بالاتر است؛ بهره عبارتی در ابعاد کشوری در سال نرمال هستیم.

او افزود:، اما در ابعاد استانی شرایط متفاوت است. در تهران بارش‌ها نسبت به شرایط بلند مدت ۱۹ درصد کاهش داشته، اما نسبت به پارسال ۱۲ درصد بیشتر است. استان تهران در صدر کاهش بارشی استان‌ها قرار دارد. ۹ استان تهران، بوشهر، قزوین، فارس، سمنان، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، زنجان، البرز، و گیلان بیشترین کاهش بارندگی را داشته اند. حدود ۳۵ میلیارد مترمکعب موجودی مخازن آب سطحی در کشور است.

این مقام مسئول ادامه داد: سال بارش نرمال ایران حدود ۲۴۰ میلیمتر است که یک سوم میانگین جهانی است، بنابراین سال نرمال به معنای پرآبی نیست. به همین خاطر مدیریت مصرف و تقاضا وارد برنامه‌ها میشود. اگر حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد صرفه جویی داشته باشیم هیچ مشکلی برای تامین آب شهروندان وجود نخواهد داشت.

بزرگ زاده متذکر شد ۱۳۰ میلیارد مترمکعب آب تجدیدپذیر ما بر اثرات تغییرات اقلیمی به ۱۰۳ میلیارد مترمکعب در سال رسیده که معادل ۳۰ درصد کاهش است.

او با اشاره به وابستگی نقشه راه آب کشور به اجرای سند ملی امنیت غذایی گفت: سالی ۳ میلیارد مترمکعب کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی بر اساس سند ملی امنیت غذایی باید آنجام شود و موفقیت نقشه راه آب در گرو پیشرفت در این سند است. در این سند بهره وری آب هم در بخش کشاورزی باید از ۱.۳۹ کیلوگرم در هر مترمکعب به ۲.۶ کیلوگرم در مترمکعب برسد، مصرف آب هم از ۸۰ میلیارد باید به نزدیکی ۵۰ میلیارد مترمکعب در افق ۱۴۱۱ برسد.

او در خصوص پروژه‌های آبی سیستان و بلوچستان گفت: ۱۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه پروژه‌های آبی است که در سیستان در حال اجراست. در تامین آب سیستان و بلوچستان راهبرد را تغییر دادیم و مصرف شرب و بخش صنعتی به منابع داخلی متکی شد. آب هیرمند نیز برای بخش کشاورزی و محیط زیست تخصیص داده خواهد شد. ۱۶۴۰ لیتر بر ثانیه متوسط مصرف در سیستان و ۲ هزار لیتر بر ثانیه مصرف زاهدان بوده است و در طرح اضطراری ۲۹۰۰ لیتر بر ثانیه را تامین می‌کنیم. اجرای طرح‌های اضطراری باعث از بین رفتن تهدید‌های شرب مردم سیستان و بلوچستان فراهم کرد و در مذاکرات و برای دریافت حقابه هیرمند موثر بود.

خبرنگار: امیرمحمد درویشی


Source link

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

ثبت‌نام و انتخاب رشته دوره کاردانی به کارشناسی ناپیوسته ۱۴۰۳ تمدید شد-پیام امروز

۱۹:۴۱ – ۰۳ تير ۱۴۰۳ ۱۹:۴۱ – ۰۳ تير ۱۴۰۳  دکتر علیرضا کریمیان با بیان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *