طرز تهیه خورشت قیمه مشهدی با عطری بی‌نظیر

خورشت قیمه مشهدی یکی از غذاهای محلی استان خراسان است که در مناسبت‌های مهم مذهبی مانند ایام محرم، حضوری پررنگ دارد. طرز تهیه خورشت قیمه مشهدی اصلا دشوار نیست، اما یک تفاوت خاص با بقیه خورشت‌های قیمه دارد. آن هم این که، در این خورشت اصیل مشهدی از ادویه‌های رنگارنگ و بسیار متنوعی استفاده می‌شود و به خاطر همین است که اگر طعم آن را چشیده باشید، عطر و بوی این خورشت دلپذیر هیچگاه از یادتان نمی‌رود.

اما اگر شما هم جزو کسانی هستید که دوست دارند این خورشت پرملات و خوشمزه را در منزل تهیه کنند، با ما همراه باشید. در ادامه، جدول مشخصات غذایی قیمه مشهدی را با هم می‌بینیم:

خورشت قیمه مشهدی

تعداد نفرات ۴ نفر
زمان آماده سازی ۲۰ دقیقه
زمان پخت غذا ۱۸۰ دقیقه
میزان سختی متوسط
میزان کالری در هر وعده سرو ۱۹۰ کالری

طرز تهیه خورشت قیمه مشهدی

عکس خورشت قیمه مشهدی

بهتر است در تهیه این خورشت، از گوشت گوسفندی بدون چربی و استخوان استفاده کنید. با این حال، طرز تهیه خورشت قیمه مشهدی با مرغ یا گوشت چرخ کرده هم امکان‌پذیر است و مراحلی نسبتا مشابه همین رسپی دارد. در ادامه، مواد لازم و مراحل تهیه خورش قیمه مشهدی را با هم می‌خوانیم:

مواد لازم برای تهیه خورشت قیمه مشهدی

برای تهیه این خورش ایرانی خوش‌عطر و بو، مواد اولیه زیر را آماده کنید. منظور از لیوان در این اندازه‌ها، لیوان دسته‌دار فرانسوی است.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
گوشت خورشتی ۶۰۰ گرم
لپه ۲۵۰ گرم
پیاز ۲ عدد
لیمو عمانی ۴ عدد
روغن سرخ کردنی نصف لیوان
رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده غلیظ ۴/۱ لیوان
گلاب ۳/۱ لیوان
فلفل سیاه، زنجبیل، زردچوبه، دارچین، پودر هل سبز و پودر جوز هندی از هر کدام، ۱ قاشق چایخوری

مراحل تهیه خورش قیمه مشهدی

مراحل طرز تهیه خورش قیمه مشهدی

دستور پخت خورشت قیمه مشهدی، به ترتیب مراحل زیر است:

  • مرحله اول: از چند ساعت قبل لپه‌ها را با مقداری آب ولرم بخیسانید و چند بار آب آن‌ها را عوض کنید تا نفخشان گرفته شود.
  • مرحله دوم: در ادامه، لپه‌ها را با مقداری آب داخل قابلمه‌ای مناسب ریخته و روی حرارت ملایم قرار دهید تا بپزند.
  • مرحله سوم: پیازها را به صورت خلالی خرد کرده و با مقداری روغن در تابه‌ای مناسب تفت دهید. وقتی پیازها نرم و سبک شدند، زردچوبه را هم اضافه کرده و یکی دو دقیقه دیگر تفت دهید.
  • مرحله چهارم: حالا گوشت خرد شده را داخل پیاز بریزید و صبر کنید تا رنگ آن تغییر کرده و کمی سرخ شود.
  • مرحله پنجم: در ادامه، فلفل سیاه، جوز هندی، زنجبیل و دارچین را در تابه حاوی گوشت بریزید و چند دقیقه دیگر همه مواد را با هم تفت دهید.
  • مرحله ششم: حالا رب گوجه فرنگی را اضافه کرده و مقداری تفت دهید تا رنگ باز کرده و بوی خامی آن گرفته شود.
  • مرحله هفتم: حالا محتویات تابه و لپه پخته شده را در قابلمه ای مناسب ریخته و مقداری آب اضافه کنید. اجازه دهید خورشت قیمه مشهدی، به مدت ۲ تا ۳ ساعت، با حرارت ملایم بپزد و جا بیفتد.
  • مرحله هشتم: پس از گذشت این مدت، مغز لیموعمانی یا پودر آن را با پودر هل و زعفران به خورش اضافه کرده و نمک خورشت را اندازه کنید.
  • مرحله نهم: اجازه دهید ۱۰ دقیقه دیگر، خورشت روی حرارت بماند و به آرامی بجوشد تا مزه ادویه‌ها به خورد بقیه مواد برود.
  • مرحله دهم: در نهایت قابلمه را از روی حرارت برداشته و هنگام سرو، کمی گلاب به آن اضافه کنید.
  • مرحله یازدهم: در صورت تمایل، یک سیب زمینی را به صورت خلالی و ریز خرد کرده و در مقداری روغن سرخ کنید. سپس، خورشت قیمه مشهدی را در ظرف‌های خورش بریزید و مقداری سیب زمینی سرخ کرده را کنار بقیه مواد خورشت قرار دهید.

چند نکته تکمیلی در طرز تهیه خورشت قیمه مشهدی

چند نکته تکمیلی در طرز تهیه خورشت قیمه مشهدی

برای پخت یک خورشت لذیذ و مجلسی، این نکات را در نظر داشته باشید:

  • در صورت تمایل می‌توانید در طرز تهیه خورش قیمه مشهدی، علاوه بر رب از مقداری پوره گوجه فرنگی تفت داده شده هم استفاده کنید تا رنگ خورشت زیباتر شود.
  • در صورت استفاده از چوب دارچین به جای پودر آن، در انتهای پخت، آن‌ها را از خورشت بیرون بیاورید.
  • در صورت استفاده از لیموعمانی درسته، حتما از چند دقیقه قبل، لیموها را داخل مقداری آب ولرم بیندازید تا تلخی پوست آن‌ها گرفته شود. سپس، لیموعمانی را با چنگال سوراخ کرده و داخل خورشت بریزید.
  • اگر برای طرز تهیه خورش قیمه مشهدی، گلاب در اختیار ندارید، از مقداری پودر گل سرخ استفاده کنید.
  • مراقب باشید که لپه‌ها بیش از حد نپزند و له نشوند. زیرا در این صورت، خورشت قیمه مشهدی، ظاهر زیبایی نخواهد داشت.
  • شما می‌توانید در طرز تهیه خورشت قیمه مشهدی مجلسی از مقداری آب گوشت، استاک گوشت یا آب قلم هم استفاده کنید تا خورشت شما طعم بی‌نظیری پیدا کند.
  • یکی از رمزهای خوشمزه‌تر شدن خورشت قیمه مشهدی، استفاده از پیازداغ فراوان در طبخ آن است. بنابراین، در صورت تمایل می‌توانید مقدار پیازداغ را بیشتر کنید.

طرز تهیه خورش قیمه شله مشهدی

طرز تهیه خورش قیمه شله مشهدی

شله مشهدی، نوعی آش نذری است که در ایام مذهبی و بخصوص در دهه اول محرم، در میان مشهدی‌ها، طرفداران زیادی دارد. این غذای نذری، ترکیب جالبی دارد و برای سرو آن، پس از ریختن شله مشهدی داخل کاسه‌ها، آن را با چند قاشق قیمه مشهدی تزئین می‌کنند.

مواد اصلی تشکیل‌دهنده شله مشهدی عبارت از گوشت گوسفندی، نخود، لوبیا، ماش، برنج و بلغور گندم است و ظاهری شبیه حلیم دارد.

برای تهیه آن، گوشت را با پیاز بپزید و ریش ریش کنید. برنج نیم دانه و بلغور گندم را هم در ظرفی جداگانه بخیسانید و پس از چند ساعت، آبکش کنید. سپس، حبوبات را هم در ظرفی جداگانه بپزید و آبکش کرده و بکوبید. در نهایت، حبوبات له شده، برنج و بلغور خیسانده شده و گوشت‌های ریش ریش شده را با مقداری آب داخل یک قابلمه مناسب ریخته و اجازه دهید با حرارت ملایم بپزند. در طول پخت شله مشهدی، آن را شبیه حلیم هم بزنید تا ته نگیرد. پس از ۱ ساعت، ادویه جات لازم، شامل نمک، فلفل سیاه، دارچین، پودر زنجبیل و پودر جوز هندی را با بقیه مواد شله ترکیب کرده و مقداری هم روغن اضافه کنید. پس از گذشت ۱ ساعت، شله مشهدی کشدار و لذیذ شما آماده است و می‌توانید آن را همراه با قیمه مشهدی، سرو کنید.

خود را به صرف یک قیمه خوش رنگ و لعاب دعوت کنید…

همان‌طور که دیدید، طرز تهیه خورشت قیمه مشهدی چندان سخت نیست، اما حتما قبول دارید که تهیه این خورشت، کمی زمان‌بر است. بنابراین، اگر وقت کافی ندارید روی همراهی اسنپ فود حساب کنید و از طریق سفارش آنلاین غذا ، این غذای خوشمزه یا سایر خورش‌های دلخواه خود را به صورت آماده و اینترنتی سفارش دهید. امیدواریم، تجربه خرید اینترنتی خوب و رضایت‌بخشی در پیش داشته باشید.

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

جو دوسر با شیر و عسل

جو دوسر با شیر و عسل | طرز تهیه به ۵ روش

از خواص عسل آگاه هستید؟ عسل یکی از پرخاصیت‌ترین مواد غذایی موجود در طبیعت است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Banner