طرز تهیه خورش چغاله بادام با طعمی ترش و دلپذیر

اگر عاشق چغاله بادام هستید، فرصت چشیدن طعم خورشت چغاله بادام در بهار را از دست ندهید. طرز تهیه خورش چغاله بادام چندان پیچیده نیست و کافیست تمام مراحل گفته شده در رسپی‌های این مقاله را با حوصله انجام دهید تا یک خورشت بی‌نظیر بهاری درست کنید. این خورشت خوشمزه، هم با گوشت و هم با مرغ طبخ می‌شود و مصرف آن به دلیل استفاده از چاقاله بادام، در متعادل کردن قند خون، کنترل فشار خون و کاهش وزن موثر است. در ادامه، جدول مشخصات غذایی خورش چغاله بادام با گوشت را با هم می‌بینیم:

خورش چغاله بادام با گوشت

تعداد نفرات ۴ نفر
زمان آماده سازی ۲ ساعت
زمان پخت غذا ۹۰ دقیقه
میزان سختی زیاد
میزان کالری در ۴ قاشق غذاخوری ۴۵ کالری

طرز تهیه خورش چغاله بادام با گوشت

طرز تهیه خورش چغاله بادام با گوشت

یکی از رایج‌ترین روش‌های تهیه خورش چغاله بادام، استفاده از سبزیجات نعنا و جعفری و گوشت گوسفندی در ترکیب با چغاله بادام است. البته در صورت تمایل می‌توانید مقداری رب گوجه هم به این خورشت اضافه کنید تا خوشرنگ‌تر شود. در ادامه، مواد لازم و مراحل تهیه خورش چغاله بادام با گوشت را با هم می‌خوانیم:

مواد لازم برای تهیه خورش چغاله بادام

مواد اولیه این خورشت خوشمزه را مطابق جدول زیر آماده کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
گوشت خورشتی (بدون چربی) ۳۰۰ گرم
چغاله بادام ۳۰۰ گرم
سبزی جعفری ساطوری شده ۲۰۰ گرم
نعنای ساطوری شده ۵۰ گرم
پیاز متوسط ۱ عدد
آبغوره ۲ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم
روغن سرخ کردنی به مقدار لازم

مراحل تهیه خورش چغاله بادام

مراحل تهیه خورش چغاله بادام

دستور پخت خورشت چغاله بادام مطابق مراحل زیر است:

  • مرحله اول: ابتدا چاقاله بادام‌ها را شسته و چوب آن‌ها را جدا کنید. سپس، حدود ۲ ساعت آن‌ها را بخیسانید تا کمی نرم شوند.
  • مرحله دوم: پوست پیاز را بگیرید و آن را به صورت خلالی باریک یا نگینی ریز خرد کنید. سپس، آن‌ها را در قابلمه‌ای مناسب با مقداری روغن تفت دهید تا سبک و شیشه‌ای شوند.
  • مرحله سوم: در ادامه، کمی زردچوبه و فلفل به پیازها بزنید و پس از آن، گوشت‌های تکه‌ای را اضافه کنید. گوشت‌ها را تا جایی تفت دهید که رنگ آن‌ها تغییر کرده و کمی سرخ شوند. در تمام این مراحل، حرارت گاز باید ملایم باشد.
  • مرحله چهارم: در این مرحله از طرز تهیه خورش چغاله بادام خوشمزه ، چغاله‌ها را آبکش کرده و به قابلمه حاوی گوشت اضافه کنید.

نکته: شما می‌توانید در طرز تهیه خورشت چاقاله بادوم، از چغاله‌های درسته و سالم استفاده کرده یا اینکه آن‌ها را به قطعات کوچک‌تر تقسیم کنید. اگر چغاله‌ها کوچک و نرم باشند، شکل درسته آن‌ها زیباتراست، اما بهتر است چغاله‌های درشت را خرد کنید.

  • مرحله پنجم: در همین فاصله، نعنا و جعفری ساطوری شده را هم در تابه‌ای جداگانه با کمی روغن تفت دهید تا رنگ آن‌ها کمی تیره‌تر شده و از حالت خامی دربیایند.
  • مرحله ششم: حالا نعنا و جعفری تفت داده شده را هم به مخلوط چغاله بادام و گوشت اضافه کنید. در ادامه، ۲ تا ۳ لیوان آب جوش داخل قابلمه بریزید و درب آن را بگذارید.
  • مرحله هفتم: بعد از چند جوش، حرارت شعله را ملایم کنید و اجازه دهید مواد خورشت به مدت ۱ ساعت با هم بپزند و جا بیفتند.
  • مرحله هشتم: در ۱۵ دقیقه پایانی پخت خورشت و وقتی خورشت روغن انداخت، چاشنی آبغوره را اضافه کرده و نمک خورشت را اندازه کنید. در پایان، خورشت را در ظرف مناسبی بکشید و همراه با برنج سرو کنید.

طرز تهیه خورش چغاله بادام با مرغ و لپه

طرز تهیه خورش چغاله بادام با مرغ و لپه

زمان لازم برای پخت این خورشت حدود ۱ ساعت است، اما حتما حوصله کنید تا لپه‌ها به طور کامل بپزند. در ادامه، مواد لازم و مراحل طرز تهیه را با هم می‌خوانیم:

مواد لازم برای تهیه خورشت چغاله بادام با مرغ

برای تهیه خورش چغاله بادوم با مرغ، مواد اولیه زیر را فراهم کنید و توجه داشته باشید که منظور از لیوان، لیوان‌های دسته‌دار فرانسوی است.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
سینه مرغ ۱ عدد
چغاله بادام ۳۰۰ گرم
لپه ۳/۲ لیوان
آبلیمو یا آبغوره ۲ قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم
روغن سرخ کردنی به مقدار لازم

مراحل طرز تهیه خورش چاقاله بادوم با مرغ و لپه

عکس خورش چغاله بادام

در این رسپی، لپه‌ها را از ۸ ساعت قبل و چغاله‌ها را از ۲ ساعت قبل بخیسانید. سپس، مراحل کار را مطابق روش زیر پیش ببرید:

  • مرحله اول: پیاز را به صورت نگینی خرد کرده و با مقداری روغن در قابلمه‌ای مناسب تفت دهید. پس از اینکه پیاز کمی سبک شد، تکه‌های مرغ را هم اضافه کنید.
  • مرحله دوم: وقتی رنگ مرغ تغییر کرد، رب گوجه فرنگی، فلفل و زردچوبه را هم اضافه کرده و به تفت دادن ادامه دهید تا حالت خامی رب و ادویه‌ها از بین برود.
  • مرحله سوم: حالا لپه و چغاله بادام‌ها را آبکش کرده و در قابلمه حاوی مرغ بریزید. سپس، تمام مواد خورشت را حدود ۲ تا ۳ دقیقه با هم تفت دهید.
  • مرحله چهارم: در این مرحله از طرز تهیه خورش چغاله بادام با لپه و مرغ، ۲ لیوان آب جوش داخل قابلمه خورشت بریزید و بعد از چند قل، حرارت را کم کرده و درب قابلمه را بگذارید.
  • مرحله پنجم: ۴۰ دقیقه به پایان پخت، چاشنی آبلیمو یا آبغوره را اضافه کرده و نمک خورشت را اندازه کنید. حالا اجازه دهید خورشت کاملا جا بیفتد و به غلظت مناسب برسد.

طرز تهیه خورش چغاله زردالو

طرز تهیه خورش چغاله زردالو

اگر بخواهید می‌توانید در تهیه این خورش، به جای چغاله بادام از چغاله زردآلو استفاده کنید. این دو میوه نارس، همزمان با هم و در اوایل بهار وارد بازار می‌شوند، اما چاقاله بادام میوه کال و نارس درخت بادام است، در حالی که چغاله زردآلو میوه نارس درخت زردآلو است. از نظر ظاهری، اندازه چغاله بادام کمی کوچک‌تر از چاقاله زردآلو است و از نظر بافت هم کمی تردتر است. همچنین، چغاله زردآلو شکلی بیضی و گاهی گرد دارد. از نظر طعم هم هر دو حالتی گس و اسیدی دارند. طرز تهیه خورش چغاله زردآلو با گوشت یا مرغ، مشابه طرز تهیه خورش چغاله بادام است و حتی ترشی چغاله زردآلو هم شبیه ترشی چغاله بادام درست می‌شود.

برای تهیه یک خورش جذاب، روی خورشت چغاله بادام حساب کنید

در این مطلب طرز تهیه خورش چغاله بادام با مرغ و گوشت را توضیح دادیم. این خورش طعم بسیار خوبی دارد و برای پذیرایی در مهمانی‌ها هم گزینه مناسبی است. پس اگر دورهمی در پیش دارید و می‌خواهید مهمان‌ها را غافلگیر کنید، این خورشت را تدارک ببینید.

البته، ممکن است شما قصد تهیه چند نوع غذا و خورش برای مهمانی را داشته باشید که در این صورت لازم است روی کمک اسنپ فود حساب کنید. به این منظور، یکی دو نوع غذا و خورشت آسان را خودتان آماده کرده و تهیه غذاهای سخت را به سفارش انلاین غذا اسنپ فود بسپارید.

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

جو دوسر با شیر و عسل

جو دوسر با شیر و عسل | طرز تهیه به ۵ روش

از خواص عسل آگاه هستید؟ عسل یکی از پرخاصیت‌ترین مواد غذایی موجود در طبیعت است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Banner