طرز تهیه خورش گوجه سبز با طعمی ترش و دلپذیر

با ورود گوجه سبزهای تر و تازه بهاری، بساط طرز تهیه خورش گوجه سبز هم برپا می‌شود و معمولا تا تابستان ادامه پیدا می‌کند. این خورش، طعمی ترش و بافتی کم‌آب دارد و مانند طرز تهیه خورش کرفس ، هم با گوشت قرمز و هم با مرغ، قابل طبخ است. خورشت گوجه سبز در کنار برنج ایرانی، یک شام یا ناهار بسیار خوشمزه است که پیشنهاد می‌کنیم حتما آن را امتحان کنید. در ادامه، جدول مشخصات غذایی خورش گوجه سبز را با هم می‌بینیم:

خورش گوجه سبز

تعداد نفرات ۴ نفر
زمان آماده سازی ۱۵ دقیقه
زمان پخت غذا ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه
میزان سختی متوسط

طرز تهیه خورش گوجه سبز

عکس خورش گوجه سبز

دقت کنید که خورشت گوجه سبز نیازی به چاشنی ندارد و ترشی گوجه سبزها در کنار ادویه‌ها و سبزیجات، طعم دلپذیری به خورشت می‌دهند. اما در صورت ترش نبودن گوجه سبزها، استفاده از مقداری آبلیمو به عنوان چاشنی مانعی ندارد. همچنین یک نکته دیگر از فوت و فن خورش گوجه سبز این است که نباید در اضافه کردن گوجه سبزها به خورشت عجله کنید. زیرا حرارت دیدن زیاد، بافت گوجه سبز را له کرده و ظاهر خوبی به خورش نمی‌دهد. در ادامه مواد لازم و مراحل تهیه خورش گوجه سبز را با هم می‌خوانیم:

مواد لازم برای تهیه خورش گوجه سبز

برای تهیه این خورش خوشمزه، مواد اولیه زیر را فراهم کنید. همان‌طور که می‌بینید سبزیجات مورد نیاز در این رسپی هم مشابه طرز تهیه خورش قارچ است و حتما باید نسبت نعنا کمتر از جعفری باشد تا خورش تلخ نشود.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
گوشت خورشتی ۴۰۰ گرم
پیاز بزرگ ۱ عدد
گوجه سبز ۵۰۰ گرم
نعنا ۱۰۰ گرم
جعفری ۴۰۰ گرم
زعفران ۱ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
روغن به مقدار لازم

مراحل تهیه خورش گوجه سبز

مراحل طرز تهیه خورش گوجه سبز

برای تهیه خورشت گوجه سبز، مطابق مراحل زیر پیش بروید:

  • مرحله اول: ابتدا پیاز را به صورت نگینی خرد کرده و با مقداری روغن در قابلمه‌ای مناسب تفت دهید تا سبک و به رنگ کاراملی شود.
  • مرحله دوم: در ادامه کار، زردچوبه را به پیاز اضافه کرده و ۱ دقیقه دیگر به تفت دادن ادامه دهید.
  • مرحله سوم: حالا گوشت خورشتی را به قابلمه اضافه کنید و مقداری با پیاز تفت دهید تا رنگ آن تغییر کند. پس از آن، زعفران را هم اضافه کنید.
  • مرحله چهارم: در این مرحله از طرز تهیه خورش گوجه سبز، چند لیوان آب جوش داخل قابلمه بریزید و درب آن را بگذارید تا گوشت با حرارت ملایم، کاملا مغزپخت شود.
  • مرحله پنجم: در این فاصله به سراغ آماده کردن سبزی بروید. نعنا و جعفری را پاک کرده و بشویید. سپس، به صورت ساطوری ریز خرد کرده و در تابه ای جداگانه با کمی روغن تفت دهید.
  • مرحله ششم: بعد از پخت گوشت، سبزی را به قابلمه خورشت اضافه کرده و اجازه دهید خورش گوجه سبز با حرارت ملایم، کاملا جا بیفتد.
  • مرحله هفتم: در نیم ساعت پایانی پخت، گوجه سبزها را همراه با مقداری نمک و فلفل سیاه داخل خورشت بریزید.
  • مرحله هشتم: حالا صبر کنید تا خورشت باز هم جوش ریز بخورد. وقتی خورشت روغن انداخت و شبیه طرز تهیه خورش بامیه ، تنگ آب شد، شعله حرارت را خاموش کرده و آن را همراه با برنج، سرو کنید.

طرز تهیه خورش گوجه سبز با مرغ

مراحل این رسپی، تفاوتی با حالت قبل ندارد. فقط باید به ازای ۴ نفر، ۴ تکه سینه یا ران مرغ استفاده کنید. ضمن اینکه زمان پخت مرغ در مقایسه با گوشت کوتاه‌تر است.

روش تهیه خورشت گوجه سبز با رب انار

دستور پخت این خورشت هم مانند دستور قبل است. تنها کافیست در چند دقیقه پایانی پخت، ۱ قاشق غذاخوری رب انار در خورشت بریزید و صبر کنید تا مزه‌ها به خورد هم بروند.

طرز تهیه خورشت گوجه سبز گیلانی

طرز تهیه خورشت گوجه سبز گیلانی

در این رسپی، به ازای ۴ عدد ران مرغ و نیم کیلو گوجه سبز، به ۶ دسته گشنیز و ۳ دسته نعنای تازه، ۲ گل سیر تازه، ۶ عدد بادمجان و ۴ عدد گوجه فرنگی نیاز است. ادویه‌ها هم شامل نمک، فلفل سیاه و زردچوبه می‌شود.

برای طرز تهیه خورشت گوجه سبز گیلانی، ابتدا سیر و سبزیجات را در غذاساز با هم میکس کنید. سپس، ترکیب سبزی را با مقداری روغن و زردچوبه تفت داده و کنار بگذارید. در ظرفی جداگانه، گوجه سبزها را با ۳ لیوان آب و مقداری کمی نمک بپزید و سپس با عبور دادن از صافی، پوست و هسته آن‌ها را جدا کنید.

در ادامه کار، مرغ را تفت داده و با سبزیجات تفت داده شده، ۲ لیوان آب و مقداری نمک و فلفل بپزید. وقتی نیم‌پز شد، آب گوجه سبز را به آن اضافه و صبر کنید تا جا بیفتد. در همین فاصله، گوجه فرنگی‌ها را با مقداری روغن تفت داده و بادمجان‌ها را هم پس از گرفتن تلخی، سرخ کنید. در ۱۰ دقیقه پایانی پخت، گوجه فرنگی‌ها و بادمجان‌ها ی سرخ شده را همراه با چند عدد گوجه سبز درسته داخل خورشت بریزید و اجازه دهید خورشت گوجه سبز کاملا جا بیفتد.

در صورت ترش نبودن گوجه سبزها می‌توانید مقداری رب آلوچه هم به عنوان چاشنی، اضافه کنید.

مثل همیشه، اسنپ فود آماده خدمت است…

طرز تهیه خورش گوجه سبز را با هم دیدیم، اما اگر ترجیح می‌دهید این مدل از خورش‌های متفاوت و جذاب را به صورت آماده تهیه کنید، از سفارش آنلاین غذا در اسنپ فود کمک بگیرید. با اسنپ فود، انواع خورش‌های خوشمزه را سفارش داده و در محل آدرس تحویل بگیرید.

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

جو دوسر با شیر و عسل

جو دوسر با شیر و عسل | طرز تهیه به ۵ روش

از خواص عسل آگاه هستید؟ عسل یکی از پرخاصیت‌ترین مواد غذایی موجود در طبیعت است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Banner