طرز تهیه موکاچینو

یکی از بهترین خوبی‌های دنیای قهوه، ساپورت کردن همه سلیقه‌هاست. فرقی نمی‌کند که از طعم تلخ خوشتان بیاید یا ترش! طعم شیرین را دوست داشته باشید یا خامه‌ای! از شیر خوشتان بیاید یا طعم‌دهنده دیگر! قهوه کم‌حجم بخواهید یا قهوه پرحجم! حتی فرقی نمی‌کند که قهوه غلیظ بخواهید یا رقیق! قهوه قوی بخواهید یا لایت و پرکافئین یا قهوه کم کافئین! دنیای قهوه آن‌قدر متنوع است که شما می توانید نوشیدنی دلخواه و متناسب با ذائقه خود را آماده کنید.

حالا با این تفاصیل، فکر می‌کنید قهوه‌خورهایی که شکلات و طعم شکلاتی دوست دارند، بی‌نصیب می‌مانند؟ قطعا نه! پس نوشیدنی‌های متنوعی بر پایه ترکیب قهوه و شکلات درست شده است که می‌توان آن‌ها را به قهوه‌خورهای شکلات‌دوست معرفی کرد.

یکی از این نوشیدنی‌های کافه‌ای جذاب، چیزی نیست جز موکاچینو (به زبان انگلیسی: mochaccino)! طرز تهیه موکاچینو هم بسیار ساده است؛ شکلات و قهوه و چند چیز دیگر که یک طعم اصیل و خوش‌خوراک را به شما هدیه خواهند داد. کافی است که منوی کافه را باز کنید و یک موکاچینو، یا همان قهوه موکا سفارش دهید تا بعد از نوشیدن اولین جرعه، چشمانتان برق بزنند.

اگر هم دوست ندارید به کافه بروید، می‌توانید پودر موکاچینو را خریداری کرده و به نوعی در خانه موکاچینو فوری درست کنید، زیرا پودر این نوشیدنی مانند پودر نسکافه و کاپوچینو در بازار برای خرید پیدا می‌شود. اما بهترین راه این است که مطلب فعلی ما را بخوانید، زیرا می‌خواهیم نگاهی به پیدایش و طرز تهیه موکاچینو بیندازیم. دو روش اصلی تهیه موکاچینو را آموزش می دهیم و ترکیبات موکاچینو را برایتان می آوریم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید که قرار است طرز تهیه موکاچینو اصیل و خوشمزه و حرفه‌ای در خانه را برایتان توضیح دهیم.

موکاچینو یا قهوه موکا چیست؟ فرق موکا و موکاچینو

موکاچینو یا قهوه موکا چیست؟ فرق موکا و موکاچینو

در مطالب بالا، هم از قهوه موکا نام بردیم و هم از نوشیدنی موکاچینو. آیا این دو عین همدیگر هستند؟ هم می‌شود گفت بله و هم نه! درواقع قهوه موکا یک نوشیدنی ترکیبی از سس شکلات و قهوه است. شاید بپرسید پس فرق موکا و موکاچینو چیست؟ باید گفت که خیلی‌ها این دو را کاملا شبیه هم دانسته و عین هم درست می‌کنند. به نوعی، اختلافی در بین باریستاها در ماهیت قهوه موکا و موکاچینو وجود دارد. اما اگر بخواهیم تخصصی‌تر نگاه کنیم، باید بگوییم که موکاچینو دراصل ترکیب یا حد واسطی بین کاپوچینو و قهوه موکا به حساب خواهد آمد. زیرا قهوه موکا فوم فراوان شیر ندارد، اما موکاچینو دراصل یک قهوه موکا است که فوم شیر کاپوچینو را هم به ارث برده است. به همین دلیل نیمی از نامش را از قهوه موکا و باقی را از کاپوچینو قرض گرفته است.

تفاوت موکا و موکاچینو در نوع شکلات نیز است، زیرا در دستورهای اصلی، قهوه موکا سس شکلات دارد، اما در طرز تهیه موکاچینو از پودر شکلات استفاده می‌شود. حالا که دقیق صحبت کردیم، بیایید تا تاریخچه موکاچینو و قهوه موکا را بررسی کنیم.

آیا می دانید چگونه قهوه فرانسه درست کنیم؟

تاریخچه موکاچینو

نوشیدنی موکاچینو قدمت چندانی ندارد، اما اگر تاریخچه قهوه موکا را مد نظر قرار دهیم، ماجرا خیلی قدیمی خواهد شد. موکا در اصل یک کلمه عربی و مربوط به کشور یمن است. شهر موکا یا درست‌تر بگوییم اِل موکا، بندری تجاری در سواحل کشور یمن بود. این ساحل یکی از بزرگترین بنادر قرن‌های ۱۵ تا ۱۸ میلادی به شمار می‌آمد. پس اولین بار قهوه موکا به قهوه عربیکایی اشاره داشت که با دان قهوه شهر موکا تبدیل به یک نوشیدنی دمی شده است.

اما چرا نام قهوه موکا یا موکاچینو امروزی از آن بندر گرفته شد؟ زیرا قهوه موکا امروزی که با هر دانه قهوه‌ای درست می‌شود، با شکلات همراه است. اما ویژگی جذاب دانه قهوه در شهر موکا این بود که خود به خود طعم و رایحه شکلاتی داشت. این دانه‌ها در ظاهر هم سبز و زرد بودند و از سایز دانه‌های قهوه متمایز محسوب می‌شدند. اما موکاچینو امروزی، یک نوشیدنی مربوط به کشور ایالات متحده آمریکا است. البته تاثیر یک نوشیدنی دیگر به نام بیچرین هم که مربوط به تورین ایتالیا است، بر موکاچینو واضح است. بیچرین ترکیبی از قهوه اسپرسو، سس شکلات و خامه است که در فنجان کوچک سرو می‌شود. این نوشیدنی مادر موکاچینو است که در سال ۱۸۹۲ میلادی ترکیبات موکاچینو امروزی را پایه‌گذاری کرده است.

ضمنا تا یادمان نرفته بگوییم که یک اشتباه دیگر هم هست که نباید مرتکب شوید. درواقع نام قهوه‌ای که با موکاپات درست می‌شود هم گاهی قهوه موکاپات یا قهوه موکا نامیده می‌شود که در کل یک نوشیدنی خاص نیست و یک روش دم‌آوری است. البته ما پیشتر در مطلب طرز تهیه قهوه با موکاپات، آن را آموزش داده‌ایم.

حالا دیگر به نظر وقتش شده تا طرز تهیه موکاچینو به دو روش را برایتان بازگو کنیم.

طرز تهیه موکاچینو با قهوه دمی

طرز تهیه موکاچینو با قهوه دمی

طرز تهیه موکاچینو با قهوه دمی، در اصل روش اصلی و قدیمی‌تر برای درست کردن این نوشیدنی است. برای تهیه موکاچینو با قهوه دمی به مواد اولیه زیر احتیاج خواهیم داشت:

قهوه دمی تازه دم ۱ فنجان
شیر نصف فنجان
شیر گرم ۱ قاشق غذاخوری
شکر به میزان دلخواه شما
خامه صبحانه همزده به میزان دلخواه شما
پودر کاکائو ۱ قاشق غذاخوری

ابتدا باید یک فنجان قهوه دمی آماده کنید. می‌توانید این کار را با v60 یا کمکس و یا حتی قهوه‌ساز فیلتردار انجام دهید. حالا پودر کاکائویی که دارید را در شیر گرم حل کنید و آن‌قدر با چنگال هم بزنید تا کاملا یکدست شود. مخلوط را در فنجان قهوه دمی بریزید و هم بزنید. دقت کنید که فنجان بزرگ باشد تا جا برای شیر هم باقی بماند.

شیر را درون شیرجوش بریزید و سعی کنید تا دمای ۷۰ درجه آن را بجوشانید. زیرا دماهای بالاتر باعث از بین رفتن طعم و عطر شیر خواهند شد. پس اگر دماسنج ندارید هم کافی است بعد از تشکیل اولین حباب‌ها زیر شیر را خاموش کنید. اگر به طعم شیرین علاقه دارید، شکر را در شیر حل کرده و مخلوط را روی فنجان قهوه بریزید.

دیگر کار خاصی نداریم و موکاچینو فوری خانگی ما آماده است. می‌توانید این موکاچینو را با مقداری خامه به عنوان تزئین کار زیباتر کنید.

طرز تهیه موکاچینو با قهوه اسپرسو

طرز تهیه موکاچینو با قهوه اسپرسو، شکلی امروزی‌تر و کافه‌ای‌تر از نوشیدنی موکا را به شما خواهد داد. برای تهیه موکاچینو با قهوه اسپرسو به مواد اولیه زیر احتیاج خواهیم داشت:

قهوه اسپرسو ۱ شات
آب گرم ۲ قاشق غذاخوری
پودر کاکائو ۳ قاشق غذاخوری
شکر ۱ قاشق غذاخوری
نمک کمی
شیر ۳/۴ فنجان

یک پینچ (فاصله بین انگشت شست و سبابه شما) نمک را با پودر کاکائو، شکر و آب در فنجان بریزید و آن‌قدر با چنگال بزنید تا کاملا یکدست شوند. حالا باید یک شات قهوه اسپرسو درست کنید. این کار را می‌توانید با مطالعه مطلب چگونه در خانه قهوه اسپرسو درست کنیم؟ به راحتی هرچه تمام‌تر انجام دهید.

حالا شیر را به همان روالی که در بخش قبلی گفتیم تا دمای ۷۰ درجه سانتیگراد جوشانده و کف روی آن را هم بگیرید. آخرین مرحله خیلی ساده است. کافی است که قهوه اسپرسو، مخلوط شکلات و همچنین شیر جوشیده را با هم ترکیب کنید.

نکات مهم در طرز تهیه موکاچینو

نکات مهم در طرز تهیه موکاچینو

  • یکی از تزئین‌های جالب دیگر برای موکاچینو، پاشیدن کمی پودر کاکائو است. تزئین دیگر هم این است که شکلات تخته‌ای را ساطوری کرده و روی موکاچینو بپاشید.
  • یک خلاقیت جالب این است که از طعم‌دهنده‌های اضافی مانند دارچین یا کارامل برای بهبود طعم موکا استفاده کنید. البته طرز تهیه موکاچینو اصیل، طعم‌دهنده اضافی ندارد، اما به هرحال این کارها برای تنوع بد نیستند.
  • در روش اول می‌توانید به جای استفاده از قهوه دمی، یک مقدار پودر قهوه فوری (دقت کنید که با کافی میکس اشتباه نگیرید!) استفاده کنید. کافی است که پودر قهوه را در میزان آبی کمتر از معمول حل کنید.
  • در روش دوم هم می‌توانید از قهوه عربیکا و هم می‌توانید از قهوه روبوستا استفاده کنید. این امری سلیقه‌ای است و کاملا به ذائقه شما بازخواهد گشت. ترکیب قهوه عربیکا و روبوستا هم یک کار حرفه‌ای است. ما پیشتر در یک مطلب مجزا بهترین ترکیب قهوه عربیکا و روبوستا را به شما آموزش داده‌ایم.
  • در مقایسه روش اول و دوم، اگر طعمی ملایم‌تر می‌خواهید از روش اول (طرز تهیه موکاچینو با قهوه دمی) استفاده کنید و اگر طعمی قوی‌تر و با کافئین بالاتر دوست دارید سراغ طرز تهیه موکاچینو با قهوه اسپرسو بروید.
  • در هر دو روش اگر حوصله درست کردن مخلوط شکلاتی را نداشتید، می‌توانید از سس‌های شکلات آماده که در بازار موجود هستند استفاده کنید. یک روش دیگر هم این است که شکلات تخته‌ای را به روش بنماری آب کرده و استفاده کنید، یعنی با حرارت غیر مستقیم آب کنید؛ برای مثال داخل ظرفی ریخته و روی کتری بگذارید.
  • وانیل نیز یکی از طعم‌دهنده‌هایی است که با طعم موکا سازگار خواهد بود.

کلام آخر

همان‌طور که دیدید، طرز تهیه موکاچینو کار نسبتا راحتی است. بنابراین می‌توانید محض تنوع هم که شده یک بار آن را تست کنید. این نوشیدنی ازجمله نوشیدنی‌هایی است که به شدت برای یک عصرانه دوستانه یا خانوادگی و در کنار یک کیک خوشمزه است. پس به خصوص اگر همزمان عاشق شکلات و قهوه هستید، نوشیدن موکاچینو را به تاخیر نیندازید. نوش جان!

سوالات متداول

آیا می‌توان موکاچینو را به صورت سرد درست کرده و سرو کنیم؟

بله. اسم این نوشیدنی آیس موکا است و اتفاقا جزو آیتم‌های محبوب کافه به شمار می‌رود.

شیر موکاچینو باید فوم داشته باشد یا نه؟

در طرز تهیه موکاچینو خانگی، شما می‌توانید خلاقیت داشته باشید و همه چیز به سلیقه شما بستگی خواهد داشت. فقط در نظر داشته باشید که شیر پرچرب، اول فوم بیشتری می‌دهد که ناپایدار است. اما فومی که شیر کم‌چرب می‌دهد کم‌تر ولی پایدار و ماندگار خواهد بود.

آیا می‌­توان از شیر گیاهی در موکاچینو استفاده کنیم؟

بله. شیر بادام یا شیر نارگیل جزو گزینه‌هایی هستند که اگر وگان هستید می‌توانید از آن‌ها در طرز تهیه موکاچینو بهره ببرید.

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

بازگشت نزدیک به ۲۰۰۰۰ زائر ایرانی از مدینه به کشور-پیام امروز

نشست دست‌اندرکاران حج ۱۴۰۳ در مدینه بعد، با حضور آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری، جانشین سرپرست …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *