سوله آکام فلز

کشف گنج‌ ۷۰۰۰ ساله‌ای که در یخ گیرافتاده بود/ عکس

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در پی بیرون آمدن گنجینه‌ها از یخ، برخی از آثار دست ساز، ۷۰۰۰ سال قدمت دارند و ظاهرا متعلق به اولین مردمان «تالتان» (Tahltan) یکی از اولین اقوام بومی کانادا، هستند. کوه ادزیزا، آتشفشانی واقع در شمال غربی بریتیش کلمبیا، هزاران سال است که یک شکارگاه مهم برای ملت تالتان باقی مانده است. با این کشف، باستان شناسان اکنون می‌توانند بینش بیشتری در مورد چگونگی زندگی مردم در آن‌جا از حدود ۵۰۰۰ سال قبل از میلاد بدست آورند.

بیشتر بخوانید:

بیشتر این مصنوعات از چوب ساخته شده‌اند، از جمله ظروف ساخته شده از پوست درخت غان، نیزه‌ها و عصای مخصوص راه رفتن در برف. سایر مصنوعات که با استفاده از بقایای حیوانات ساخته شده‌اند عبارتند از چکمه‌های دوخته شده از چرم و ابزارهای حکاکی شده از شاخ و استخوان.

این یک یافته نادر است چراکه کاوشگران در ابتدا خود را برای کشف انبوهی از ابسیدین آماده کرده بودند اما با حجم زیادی از مصنوعات و آثار ساخته شده دست انسان روبه‌رو شدند. آن‌ها می‌دانشتند که ابسیدین «شیشه آتشفشانی» در این مکان وجود دارد، اما تا قبل از این تحقیقات متوجه نشده بودند که این تعداد زیاد از مصنوعات در اطراف ابسیدین حفظ شده‌اند.

کشف گنج‌ ۷۰۰۰ ساله‌ای که در یخ گیرافتاده بود/ عکس

این اشیاء تا حدی به دلیل موقعیت دورافتاده‌ خود، به خوبی حفظ شده و دست‌نخورده بودند؛ همین موضوع باعث می‌شود که تعداد بازدیدکنندگان پایین نگه داشته شود و همچنین به حفاظت و نگهداری از مصنوعات کمک می‌کند. به طور کلی در ۹ تکه یخ، ۵۶ شی کشف شد. باستان شناسان توانستند مواد آلی مانند چوب‌های حفاری و اقلام چرمی را با تاریخ کربن تعیین کنند. تاریخ‌گذاری کربن ایده‌ای در مورد زمان ساخته شدن این ابزار و نحوه استفاده از آن‌ها در اختیار محققان قرار می‌دهد.

در این میان دو ظروف پوستی که تصور می‌شود حدود ۲۰۰۰ سال قدمت دارند، مورد توجه محققان قرار می‌گیرد. یکی دارای دوخت دقیق در امتداد یک لبه است که هنوز تا حد زیادی دست نخورده است. ظرف دوم منحصر به فردتر است. چوب‌ها به داخل ظرف دوخته می‌شوند تا چارچوب آن را محکم کنند و سبدی را ایجاد کنند که می‌تواند بارهای سنگین‌تری را تحمل کند.

کشف گنج‌ ۷۰۰۰ ساله‌ای که در یخ گیرافتاده بود/ عکس

این تیم همچنین یک کلنگ یخی حکاکی شده از شاخ، ابزاری مفید برای ساکنان بومی یک منطقه سرد و برفی، پیدا کردند که قدمت آن به حدود ۵۰۰۰ سال می‌رسد. اگرچه به نظر می‌رسد انتهای آن شکسته است، اما محققان توانستند ببینند که شاخ به طور عمدی تیز شده و برای سهولت استفاده قسمتی از آن به عنوان دسته‌، شکل داده شده است.

بقایای یک کفش که با دوخت‌های پیچیده‌ای ساخته شده است، شواهد دیگری مبنی بر اینکه شکارچیان اولیه تالتان اقلام پیچیده‌ای را برای رشد در آب و هوای خشن منطقه ایجاد کردند، ارائه می‌کند. نکته قابل توجه این است که طراحی آن در طول هزاره‌ها تغییر زیادی نکرده است و بسیار شبیه به همان پوشش‌هایی است که مردم از نظر تاریخی در طول سال‌ها استفاده کرده‌اند.

کشف گنج‌ ۷۰۰۰ ساله‌ای که در یخ گیرافتاده بود/ عکس

در مورد اینکه چرا این اجسام اکنون پس از هزاران سال محصور در یخ ظاهر شده‌اند، محققان بر این باورند که کم بودن برف در منطقه طی چندین سال بر این موضوع تاثیر دارد. دانشمندی که برای اولین بار در جولای ۲۰۱۹ حفاری منطقه را آغاز کرد، می‌گوید:«بیش از پنج سال طول کشید تا بتوانیم بودجه این پروژه را دریافت کنیم. اکنون که اشیا بازیابی شده‌اند، تیم در حال کار بر روی مطالعه و حفاظت از آن‌ها است، چراکه اقلام باستانی بسیار شکننده هستند.»

درحالی که در حال حاضر در یک موزه استانی تحت کنترل آب و هوا قرار دارند، گفته می‌شود که برنامه‌هایی برای ایجاد یک سایت موزه در قلمرو تالتان در حال انجام است تا بتوان آثار باستانی را به صورت ایمن ذخیره کرد. یافته‌ها اهمیت باستان‌شناختی و فرهنگی زمینی را که در پارک کوه ادزیزا احاطه شده است، مشخص می‌کند، همچنین کوه ادزیزا بسیار دورافتاده با آب و هوای طاقت فرسا است و همینطور این منطقه برای مردم ملل تالتان بسیار مهم است.

بیشتر بخوانید:

منبع: bigthink

۲۲۷۳۲۳

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

ساخت بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن در کشور آغاز شده است-پیام امروز

دولت سیزدهم ساخت ۴ میلیون واحد نهضت ملی مسکن را در دستور کار خود قرار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *