مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو مشکل اصلی زیان انباشته ایرانخودرو طی سالهای اخیر را تولید خودروهای ناقص و کم توجهی به بحث کیفیت خوانده و اذعان کرد کم کاریها در مورد کیفیت را قبول داریم.
به گزارش ایسنا، صبح امروز مراسم رونمایی از کامیون کشنده آتامان که نخستین کشنده تولیدی گروه صنعتی ایرانخودرو دیزل است با حضور محسن پیرهادی (رییس فراکسیون مدیریت شهری مجلس)، محمد وحیدی (عضو کمیسیون آموزش) و سایر نمایندگان مجلس شورای اسلامی، فرماندار اسلامشهر، مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو و مدیران ایرانخودرو دیزل در محل این سازمان برگزار شد.
مهدی خطیبی-مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو- در این مراسم با بیان اینکه در ابتدای سال جاری قول دادیم که طی سال حداقل از هفت محصول جدید رونمایی کنیم و مقرر شد هر ماه دور هم شده و محصول جدید را معرفی کنیم، گفت: خوشبختانه امروز سومین محصول جدید هم رونمایی شد. آتامان اولین کشنده ایرانخودرو دیزل است که با نشان ایرانخودرو و با کیفیت بسیار مناسب وارد بازار خودروهای تجاری خواهد شد.
وی به پنج برنامه تعریف شده در گروه صنعتی ایرانخودرو برای توسعه محصولات اشاره کرده و گفت: برای افزایش تولید به عنوان اولین برنامه توسعهای، تیراژ تولید ۷۵۰ هزار دستگاه خودرو هدفگذاری شده است که ٧٢۵ هزار دستگاه آن خودرو سواری و ۲۵ هزار دستگاه آن خودروهای تجاری خواهد بود.
خطیبی تصریح کرد: ذکر این نکته لازم است که طی سالهای اخیر، «کار بد، بد انجام شده است» بطور مثال خودرو پژو ۴۰۵ GLX که بیشترین نارضایتی را در میان مردم داشت و با بیشترین زیان تولید میشد، پرتیراژترین خودرو تولیدی بود. در حقیقت یکی از دلایل اصلی زیان انباشته ایران خودرو تولید خودرو بیکیفیت و بیتوجهی به تنوع محصول بوده است.
مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو خاطرنشان کرد: از جمله اشتباهات بزرگی که در تولید خودرو شکل گرفته بود، تولید خودرو ناقص و تحت عنوان تولید مکانیکی بود. حجم قابل توجهی خودرو ناقص تولید و به عنوان آمار تولید اعلام میشد؛ در صورتیکه آن رقمها میزان واقعی تولید نبوده و کالای در حال ساخت نام دارد. حجم گستردهای خودرو ناقص تولید و به پارکینگها منتقل میشد تا در روزهای پنجشنبه و جمعه این خودروها تکمیل شوند.
این مدیر خودروساز ادامه داد: سال ١۴٠٠ حدودا ۴۵٠ هزار دستگاه خودرو تولید کامل داشتیم و نه رقمهایی که اعلام میشد؛ بنابراین با توجه به ظرفیت تولید ٧۵٠ هزار دستگاهی خودرو نسبت به ۴۵٠ هزار دستگاه تولیدی سال گذشته بالغ بر ۶٠ درصد افزایش تولید خواهیم داشت.
خطیبی ارتقا کیفیت را به عنوان دومین برنامه توسعه محوری این گروه صنعتی خوانده و گفت: ١۶١ برنامه تعریف شده در این حوزه، وارد جزئیات بیشتر شد که در مجموع تبدیل به ٢٧٢ برنامهریزی شد. حقیقت این است که بدون داشتن نگاه تعصبی، عملکرد خودروسازان طی سالهای گذشته با وجود همه مشکلات و مسائل در بحث کیفیت چندان تعریفی ندارد و در بحث کیفیت بسیار کم کاریها صورت گرفته و باید آن را بپذیریم؛ اما در برنامهریزیهای جدید به بحث کیفیت توجه ویژهای شده است.
وی افزود: به ترتیب توسعه محصولات و ایجاد تنوع در سبد محصولات (سومین برنامه محوری توسعه)، صادرات (چهارمین برنامه) و مهمترین برنامه محوری توسعه (پنجمین) کاهش قیمت تمام شده برای سال جاری طراحی و هدفگذاری شده است. برای صادرات حداقل ۱۵ هزار دستگاه خودرو در سال جاری برنامهریزی شده که نسبت به سال گذشته رشد ٣٠٠ الی ٣۵٠ درصدی خواهد داشت و دو کشور روسیه و ونزوئلا مقصد صادراتی ما خواهد بود. در حال حاضر مذاکرات نیز در حال انجام است. ۵٠٠٠ دستگاه خودروی دناپلاس اتوماتیک به ونزوئلا در سال جاری صادر خواهیم کرد. برای حضور در بازار روسیه، سرمایهگذاری مشترک با این کشور پیشبینی شده است.
مدیرعامل ایران خودرو ادامه داد: همچنین مذاکره با تامینکنندگان نیز به جهت کاهش قیمت تمام شده تولید خودرو در حال انجام و مطرح است. ٧٠ درصد قیمت تمام شده یک خودرو مربوط به شبکه تامین است. اینکه برخی اعلام میکنند، نیروی مازاد ایرانخودرو موجب افزایش هزینههای آن شده، لازم به تاکید است که بطور کلی هشت الی ١٢ درصد نیروی انسانی در قیمت تمام شده خودرو موثر است که این عدد در ایرانخودرو ٩ درصد است؛ لذا برای کاهش قیمت تمام شده تولید خودرو بایستی موضوع را از مسیرهای دیگر پیگیری کرد.
خطیبی ضمن تاکید بر اینکه ما بههیچوجه مخالف واردات خودرو نیستیم، خاطرنشان کرد: تمام اقدامات و برنامهریزی ها با این امید است که امسال ایرانخودرو را از وضعیت مالی نامناسب خارج کنیم. قطعا با آغاز واردات نیز فشار ایرانخودرو در بحث خودروهای سواری برداشته خواهد شد. ما نهتنها مخالف واردات نیستیم بلکه طرفدار رقابت هستیم، اگر واردات به درستی انجام شود.
این مدیر خودروساز گفت: خواهش ما این است که در زمینه قیمتهای دستوری مساعدت بیشتری شود اما در زمان مناسب خود. ما افزایش کیفیت و افزایش تولید را پیش خواهیم برد و امیدواریم که ایرانخودرو بتواند حداقل با قیمت واقعی تمام شده برای محصولات خودروها عرضه کند. به ما اجازه داده نمیشود که از اقدامات صورت گرفته، صحبت کنیم. ما در مسیر درست و در مسیر پیشرفت قرار داریم.
افزایش ۶٢ درصدی و ۴٨ درصدی تولید خودرو و صدور فاکتور در ایرانخودرو
وی اعلام کرد: از ابتدای سال جاری تا ۷ و ۳۰ دقیقه صبح امروز (دوشنبه ٣٠ خرداد ماه) ایرانخودرو١۴٠ هزار و ٧٠٩ دستگاه خودرو کامل تولید کرده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶٢ درصد افزایش را نشان میدهد. تاکنون ١٣١ هزار و ٣۵٨ فاکتور فروش صادر شده که نسبت به سال گذشته ۴٨ درصد رشد داشته است. همچنین عرضه و تحویل خودرو با افزایش ١٩ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ١٣٠ هزار و ٧٨٨ دستگاه رسیده که نشان میدهد در مسیر درستی قرار داریم.
ادامه دارد