سوله آکام فلز

عوارض خوردن زیاد قهوه

خوردن قهوه، تجربه فوق‌العاده‌ای است که به خاطر اثرات مثبتی که بر بدن ما می‌گذارد، ممکن است دوست داشته باشیم، در روز بارها تکرارش کنیم. صبح‌ها قهوه می‌نوشیم، برای دیدن دوستانمان به کافی‌شاپ می‌رویم و قهوه می‌خوریم، وقتی احساس کسالت می‌کنیم با یک فنجان دوباره سر پا می‌شویم و در کل، هر بار به دلیلی، سراغ قهوه می‌رویم. اما استفاده از هر چیزی، اگر بیش از اندازه باشد، عوارضی خواهد داشت. در این مطلب، ابتدا عوارض خوردن زیاد قهوه را به طور کلی بررسی می‌کنیم، سپس عوارض خوردن قهوه برای زنان و مضرات قهوه برای مردان را به طور اختصاصی بررسی می‌کنیم و به مقدار مجاز مصرف قهوه در روز می‌پردازیم. در انتها نیز درمان مصرف زیاد قهوه را با هم می‌بینیم و به سوالات شما پاسخ می‌دهیم. با پیام امروز همراه باشید.

طرز تهیه کاپوچینو با شیر را از دست ندهید.

مضرات خوردن زیاد قهوه

مضرات خوردن زیاد قهوه

قهوه، فواید پرشماری دارد. افزایش انرژی و هوشیاری، کارکرد بهتر دستگاه عصبی، ضدسرطان و ضدالتهاب بودن فقط تعدادی از خواص قهوه است. قهوه باعث کنترل وزن، افزایش متابولیسم بدن و کنترل قند خون نیز می‌شود. همین طور برای ورزشکاران بسیار مفید است. اما خوردن زیاد قهوه، عوارض زیادی دارد. تعدادی از عوارض خوردن زیاد قهوه را با هم ببینیم:

افزایش فشار خون

خوردن زیاد قهوه که کافئین زیادی دارد، باعث افزایش فشار خون می‌شود و برای کسانی که فشار خون بالا دارند، ممکن است بسیار پرخطر باشد.

افزایش اضطراب

مصرف کافئین که از حد بگذرد، دستگاه عصبی به شدت تحریک می‌شود و احساس اضطراب و بی‌قراری زیادی فرد را فرا می‌گیرد.

بی‌خوابی

اختلالات خواب یکی از شایع‌ترین عوارض خوردن زیاد قهوه است. به ویژه اگر در ساعات پایانی روز قهوه مصرف کنید، به دلیل اینکه کافئین قهوه، ممکن است تا ۱۲ ساعت در بدن شما باقی بماند و سیستم عصبی شما را تحریک کند، باعث اختلالات خواب می‌شود. ممکن است حتی خوابتان ببرد، اما مدام از خواب بپرید و بعد از بیدار شدن از خواب هنوز خسته باشید.

اختلالات گوارشی

یکی از عوارض خوردن زیاد قهوه، اختلالات گوارشی است. قهوه محرک روده و معده است. ایجاد سوزش و درد معده که ناشی از افزایش اسید معده است و اسهال و مشکلات مربوط به روده از مضرات خوردن زیاد قهوه است.

آسیب به دندان‌ها

آسیب به دندان‌ها

اسید موجود در قهوه، می‌تواند به مینای دندان آسیب برساند پس خوردن مداوم قهوه، باعث افزایش آسیب‌های دندانی و خراب شدن دندان‌ها شود.

به نظر شما طبع قهوه چیست؟

خطر ابتلا به سرطان

با اینکه آنتی‌اکسیدان‌های موجود در قهوه، این نوشیدنی فوق‌العاده را به یک ضدالتهاب و ضدسرطان درجه یک تبدیل می‌کند، اما مصرف بسیار زیاد قهوه، می‌تواند منجر به سرطان‌هایی مانند سرطان معده و سرطان پستان شود.

افزایش ترشح استروژن

هورمون استروژن، یکی از هورمون‌های جنسی بانوان است که البته در بدن هر دو جنس زن و مرد موجود است و کارکردهای ویژه خود را دارد؛ اما یکی از عوارض خوردن زیاد قهوه، افزایش ترشح این هورمون است که هم برای بانوان و هم برای آقایان، ممکن است خطراتی را به همراه داشته باشد.

افزایش احتمال افسردگی

با وجود اینکه قهوه برای سیستم عصبی ما مفید است، اما تحقیقات نشان داده است یکی از عوارض خوردن زیاد قهوه، افزایش احتمال مشکلات روانی مثل اضطراب و افسردگی است. یکی از رنج‌آورترین روان‌نژندی‌ها، ابتلا به افسردگی در کنار اضطراب است که باعث می‌شود در عین حال که بسیار مضطربید و دوست دارید کاری بکنید، نتوانید دست به کار مؤثری بزنید.

افزایش احتمال پوکی استخوان

افزایش احتمال پوکی استخوان

کافئین موجود در قهوه، مانع جذب کلسیم در بدن می‌شود که احتمال ابتلا به پوکی استخوان را، خصوصا در بانوان، افزایش می‌دهد.

کم‌خونی

کافئین موجود در قهوه، از جذب آهن جلوگیری می‌کند و ممکن است با کاهش هموگلوبین موجود در خون، باعث کم‌خونی شود. کم‌خونی به خودی خود، منجر به عوارض دیگری نظیر کاهش توان جسمی و ذهنی و مشکلات دستگاه گردش خون و دستگاه عصبی می‌شود.

کم آبی بدن

قهوه، ادرارآور است. برای دفع کافئین از بدن، به آب زیادی نیاز است. به خاطر همین، از عوارض خوردن زیاد قهوه بدون اینکه آب کافی بنوشید، کم‌آبی بدن است. کم‌آبی بدن منجر به انوع مختلف بیماری‌ها و اختلالات از جمله بیماری‌های کلیوی، دستگاه گوارش، بیماری‌های عصبی و پوستی می‌شود.

دانه قهوه چیست؟ نیز مطلب جالبی درباره قهوه است.

عوارض قهوه برای زنان

عوارض قهوه برای زنان

با بررسی عوارض خوردن زیاد قهوه، همه مشکلاتی که ممکن است قهوه برای زنان و مردان ایجاد کند برشمردیم. با توجه به شرایط فیزیکی خاص زنان، برخی از این عوارض، تاثیر بیشتری بر آن‌ها دارد. کم‌خونی یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی است که تعداد بسیار زیادی از زنان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند پس می‌توان گفت از اصلی‌ترین مضرات قهوه برای زنان، ایجاد و تشدید کم‌خونی است.

پوکی استخوان نیز یکی از بیماری‌هایی است که با افزایش سن، زنان را بیشتر از مردان تهدید می‌کند. همین طور خطر سرطان پستان می‌تواند برای بانوانی که زیاد از حد قهوه مصرف می‌کنند، بیشتر باشد. افسردگی نیز یکی از بیماری‌هایی است که زنان را تهدید می‌کند و با عوارض خوردن زیاد قهوه رابطه دارد. به علاوه خوردن زیاد قهوه ممکن است باعث افزایش خونریزی دوران قاعدگی یا قاعدگی زودهنگام شود.

تفاوت قهوه عربیکا و روبوستا را می دانید؟

مضرات قهوه برای مردان

زیاد خوردن قهوه برای مردان نیز مضرات ذکر شده را دارد. اکثر مردان، اضطراب بیشتری را تحمل می‌کنند و خوردن زیاد قهوه می‌تواند شرایط را برایشان سخت‌تر کند. همین طور احساس عصبانیت و تحریک‌پذیری در مردانی که قهوه بیشتری می‌خورند، بیشتر است. افزایش فشار خون، افزایش مشکلات معده و مشکلات خواب از دیگر مضرات قهوه برای مردان است. همین طور با تحریک ترشح استروژن بیشتر، کاهش سطح تستسترون اتفاق می‌افتد که منجر به مشلات جسمی و جنسی در مردان می‌شود.

مقدار مجاز مصرف قهوه در روز

مقدار مجاز مصرف قهوه در روز، به نکات مختلفی بستگی دارد. اینکه بدن شما چه مقدار تحمل کافئین را دارد، سنتان چقدر است، خانم هستید یا آقا و از چه نوع قهوه‌ای مصرف می‌کنید. اصولا کودکان و نوجوانان باید از مصرف قهوه اجتناب کنند. همین طور در دوران بارداری و شیردهی هر چقدر کمتر از قهوه استفاده کنید بهتر است. اما برای یک فرد بالغ، مصرف قهوه باید در حدود ۳ فنجان تا نهایتا ۴ فنجان در طول روز محدود شود. ۱ تا ۲ فنجان در روز نرمال است.

مطلب طرز تهیه نوشیدنی انرژی‌زا را ببینید تا بدانید به جای مصرف دائمی قهوه می‌توانید چه نوشیدنی‌هایی جایگزین کنید.

درمان مصرف زیاد قهوه

درمان مصرف زیاد قهوه

ممکن است الآن زیاد قهوه مصرف کرده باشید و دچار عوارضی مثل سردرد و اضطراب شده باشید. در این صورت به مقدار زیاد آب و دمنوش‌های آرامبخش مثل گل گاو زبان، نعناع و آویشن استفاده کنید و سعی کنید استراحت کنید تا کافئین اضافی از بدنتان خارج شود. اگر سردرد شدیدی حس می‌کنید یا علائی بسیار نامعمول دارید به پزشک مراجعه کنید.

اما  برای درمان اعتیاد به مصرف زیاد قهوه راهکارهای زیادی وجود دارد. بهتر است مقدار مصرف قهوه خود را به تدریج کاهش دهید، از قهوه‌های بدون کافئین استفاده کنید، سبک زندگی خود را تعدیل کنید که نیاز به قهوه را به حداقل برسانید و به مقدار بیشتری آب بنوشید.

مطلب چرا قهوه ترش می‌شود ممکن است برایتان جالب باشد.

کلام آخر

خوردن قهوه، برای بسیاری از افراد لذتبخش و انرژی‌زاست. بسیاری از ما یک روز پرانرژی را با یک فنجان قهوه آغاز می‌کنیم و احساس می‌کنیم برای انجام دادن هر کار مهمی، اول باید قهوه بنوشیم. عادت به خوردن قهوه، تا وقتی که زیاد نباشد، برای سلامتی مفید است. اما وقتی بیش از حد قهوه مصرف می‌کنیم، عوارض خوردن زیاد قهوه به سراغمان می‌آید. در این مطلب به عوارض پرشمار خوردن زیاد قهوه برای زنان و مردان پرداختیم و راهکارهایی برای ترک اعتیاد به قهوه و درمان اوردوز کافئین ارائه کردیم. شما تا به حال با خوردن زیاد قهوه دچار عوارض خوردن زیاد قهوه شده‌اید؟ کسی را می‌شناسید که بیش از حد قهوه مصرف می‌کند؟ اصلا در روز چه مقدار قهوه مصرف می‌کنید؟ تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطلب بهترین زمان خوردن قهوه برای بیدار ماندن را ببینید.

سوالات متداول

بهترین زمان مصرف قهوه در طول روز کدام است؟

بهتر است قهوه را یک ساعت بعد از بیدار شدن از خواب مصرف کنیم. در این صورت بدنمان در بهترین حالت برای دریافت کافئین است. پس برعکس تصور بسیار از ما، بهترین زمان خوردن قهوه، همراه با صبحانه نیست. بهتر است صبحانه‌تان را بدون قهوه بخورید و به عنوان میان وعده یک فنجان قهوه نوش جان کنید. میل کردن قهوه پیش از ورزش و فعالیت شدید بدنی یا فکری هم گزینه مناسبی است.

آیا خوردن هر روزه قهوه مضر است؟

اگر هر روز کمتر از ۳ فنجان قهوه میل کنید، تصور نمی‌شود که ضرری برای بدنتان داشته باشد.

مقدار مجاز مصرف قهوه در روز چقدر است؟

هر فرد بالغ باید حداکثر ۳ تا ۴ فنجان قهوه در طول روز نوش جان کند. بیش از این توصیه نمی‌شود.

مهم‌ترین عوارض خوردن زیاد قهوه چیست؟

اضطراب، اختلالات خواب، افزایش فشار خون، سردرد و اختلالات گوارشی از مهم‌ترین عوارض خوردن زیاد قهوه است.

طرز تهیه کیک قهوه را از دست ندهید.

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

بازداشت سرشبکه شرط‌بندی مبارزات داخل قفس در ملارد + فیلم-پیام امروز

۲۱:۵۴ – ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ ۲۱:۵۴ – ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ مرکز اطلاع رسانی فرمانده انتظامی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *