فرنچ پرس چیست؟

قهوه‌خورها و کسانی که به دمنوش‌ها و نوشیدنی‌های گرم علاقه دارند، می‌دانند که فرنچ‌پرس، چه وسیله کاربردی و درجه یکی است. یک وسیله ساده که هم برای دم‌آوری قهوه، هم برای دم کردن انواع دمنوش و چای و هم برای درست کردن فوم شیر استفاده می‌شود و تازه، کاربردهای خلاقانه دیگری نیز دارد. در این مطلب از وبلاگ پیام امروز بررسی می‌کنیم که اصلا فرنچ پرس چیست، کاربرد فرنچ پرس برای دمنوش چیست، طرز استفاده از فرنچ پرس برای نسکافه چگونه است، فرنچ پرس قهوه چگونه است، انواع فرنچ پرس کدام است، طرز استفاده از فرنچ پرس برای فوم شیر چگونه است و…. با ما همراه باشید.

تفاوت قهوه دمی و اسپرسو را می دانید؟

فرنچ پرس چیست؟

فرنچ پرس چیست؟

فرنچ پرس، نوعی وسیله دم‌آوری قهوه است. این وسیله ساده و کابردی که توسط فردی ایتالیایی به نام کالیماتی در سال ۱۹۲۹ اختراع شد، توسط یک شرکت فرانسوی به تولید انبوه رسید و خیلی زود، در اروپا علاقه‌مندان خود را پیدا کرد. قهوه فرانسه را با فرنچ پرس تهیه می‌کنند اما حتی اگر نخواهید قهوه فرانسه بخورید، برای درست کردن انواع دیگر قهوه نیز می‌توانید از فرنچ پرس استفاده کنید. قهوه‌ای که در فرنچ پرس درست می‌شود، عموما غلیظ‌تر است و طعم غنی‌تری دارد چرا که روغن و دانه‌های بسیار ریز قهوه، از فیلتر فلزی یا پلاستیکی آن عبور می‌کند و به فنجان شما می‌آید.

اجزای فرنچ پرس

فرنچ پرس‌ شامل ۵ بخش است؛ بدنه یا مخزن که عموما از شیشه یا فلز است، درب مخزن، پایه یا دسته‌ی فرنچ پرس و بخش مهم دستگاه، اهرم و صافی که برای جدا کردن پودر قهوه یا هر چیزی که می‌خواهیم دم کنیم، از قسمت مایع استفاده می‌شود.

با اصطلاحات کافی‌شاپ‌ها آشنا هستید؟

انواع فرنچ پرس

فرنچ پرس انواع زیادی ندارد. ممکن است بتوان بر اساس جنس مخزن، صافی، اندازه و… فرنچ پرس را تقسیم‌بندی کرد. همین طور فرنچ پرس برقی نیز داریم که برای به جوش آوردن آب برای دم کردن قهوه، به خود متکی است. اما به صورت کلی، اصل فرنچ پرس که دستگاهی شبیه یک لیوان است که یک اهرم برای بالا و پایین کردن صافی دارد، زیاد متنوع نیست.

طرز استفاده از فرنچ پرس

به صورت کلی، فرنچ پرس برای اهرم و صافی‌اش است که به دستگاهی پرکاربرد و ارزشمند تبدیل شده است. می‌توانید آب را جوش بیاورید، هر چیزی که می‌خواهید دم کنید را درون مخزن بریزد، آب جوش اضافه کنید، در مخزن را بگذارید، بعد از دم کشیدن، صافی را پایین بدهید تا تفاله‌ها کف فرنچ پرس باقی بمانند و دم‌کرده‌ی شفاف را به ظرف سرو منتقل کنید. در ادامه طرز تهیه انواع نوشیدنی‌ها با فرنچ پرس را برای شما آورده‌ایم.

بیشتر بخوانید: قهوه روبوستا چیست؟

فرنچ پرس قهوه

فرنچ پرس قهوه

فرنچ پرس نام روش دم‌آوری قهوه با این دستگاه نیز هست. برای دم کردن یک قهوه فرانسه درجه یک در فرنچ پرس، ابتدا آب را جوش بیاورید. دانه‌های قهوه خود را، با هر ترکیبی که دوست دارید، به اندازه قهوه فرانسه آسیاب کنید. آسیاب قهوه برای تهیه در فرنچ پرس نباید خیلی ریز باشد که از صافی به راحتی عبور نکند. ابتدا برای گرم کردن مخزن، مقداری آب جوش درون مخزن بریزید و با اهرم صافی را کمی بالا و پایین کنید تا مخزن گرم شود. آب جوش را دور بریزید. حالا مقدار قهوه‌ای که برای هر فنجان علاقه‌دارید به مخزن اضافه کنید. عموما برای هر فرد ۱۲ گرم پودر قهوه کافی است. سپس کمی آب جوش به قهوه اضافه‌ کنید و چند ثانیه صبر کنید تا گاز قهوه خارج شود. بقیه آب جوش را به هر اندازه که می‌خواهید به مخزن اضافه کنید. حالا با قاشق، آب و قهوه را کمی هم بزنید و سپس با در بسته، به فرنچ پرس زمانی حدود ۳ تا ۵ دقیقه‌ای ‌دهید تا قهوه دم بکشد. ممکن است دانه‌های قهوه شما درشت‌تر باشد و احتیاج به زمان بیشتری برای دم شدن قهوه داشته باشید. بعد از دم شدن قهوه، اهرم فرنچ پرس را فشار می‌دهید تا تفاله قهوه به انتهای ظرف منتقل شود. حالا قهوه را درون فنجان سرو می‌ریزید و نوش جان می‌کنید.

بیشتر بخوانید: چگونه قهوه فرانسه درست کنیم؟

طرز استفاده از فرنچ پرس برای نسکافه

برای تهیه نسکافه نیز می‌توانید از فرنچ پرس استفاده کنید. همان طور که می‌دانید، نسکافه، یک برند جهانی عرضه انواع مختلف پودر قهوه بسته‌بندی است. هر ساشه نسکافه را می‌توانید به همراه آب جوش به فرنچ پرس اضافه و مخلوط کنید. سپس چند باری با اهرم، صافی را بالا و پایین کنید تا روی نسکافه به صورت فومی دربیاید. می‌تواند پرس کردن نسکافه را برای ۲ دقیقه ادامه دهید تا یک لایه ضخیم فوم داشته باشید. با احتیاط ابتدا فوم و سپس باقی نسکافه را به فنجان سرو اضافه کنید و با کمی دارچین یا پودر قهوه روی آن را تزئین کنید.

کاربرد فرنچ پرس برای دمنوش

فرنچ پرس یکی از کاربردی‌ترین دستگاه‌های تهیه دمنوش است و حتی از لیوان‌های دمنوش هم بهتر به کار می‌آید. از هر گیاه دارویی که می‌خواهید دمنوش درست کنید ابتدا آن را کمی زیر آب سرد بشویید. فرنچ پرس را با مقداری آب جوش گرم کنید. آب جوش را دور بریزید، مواد دمنوش را درون مخزن بریزید و با مقدار کافی آب جوش آن را پر کنید. در فرنچ پرس را ببندید و بگذارید دم بکشد. بعد از اینکه دمنوش دم کشید، چند باری اهرم را بالا و پایین کند تا دمنوش یکدست شود و عصاره گیاهان به خورد آب برود. بعد صافی را تا جایی که ممکن است پایین بدهید و دمنوش شفاف را درون فنجان سرو بریزید.

بیشتر بخوانید: کافئین قهوه سرد بیشتر است یا گرم؟

طرز استفاده از فرنچ پرس برای فوم شیر

طرز استفاده از فرنچ پرس برای فوم شیر

برای تهیه فوم شیر با فرنچ پرس، ابتدا باید شیر را گرم کنید. وقتی شیر کاملا داغ شد، قبل از اینکه به جوش بیاید، از روی گاز بردارید و به فرنچ پرس اضافه کنید. باید نصف مخزن فرنچ پرس خالی بماند. حالا با سرعت زیاد شروع به پرس کردن یا بالا و پایین کردن صافی توسط اهرم کنید. این کار را انقدری ادامه دهید تا شیر تبدیل به فوم شود. حدود ۲ تا ۵ دقیقه زمان می‌برد. حالا فوم شیر دلخواهتان را برای نوشیدنی‌هایی مثل کاپوچینو یا لاته در اختیار دارید.

بیشتر بخوانید: چگونه قهوه را فوم‌دار کنیم؟

فرنچ پرس برای خامه فرم‌گرفته

برای اینکه خامه شیرین فرم‌گرفته داشته باشید هم می‌توانید از فرنچ پرس استفاده کنید. خامه فرم‌گرفته برای انواع نوشیدنی‌ها و دسرها بسیار دلپذیر است. خامه شیرین را به فرنچ پرس اضافه کنید و انقدری پرس کنید که حجم آن چند برابر شود و حالت فرم‌گرفته به خود بگیرد.

فرنچ پرس برای آبگیری میوه‌ها و سبزیجات

یکی از کاربردهای خلاقانه فرنچ پرس، گرفتن آب انواع میوه‌ها و سبزیجات نرم است. مثلا توت‌ها، هلو، مرکبات و… را می‌توانید با صافی فرنچ پرس له کنید و آب آن را بگیرید.

کلام آخر

در این مطلب به معرفی فرنچ پرس پرداختیم. اینکه فرنچ پرس چیست و چه کاربردهایی دارد را با هم بررسی کردیم و دیدیم که می‌توانیم از یک دستگاه ساده، خوش‌قیمت و کاربردی، استفاده‌های متنوع و خلاقانه‌ای داشته باشیم. شما تا به حال از فرنچ پرس استفاده کرده‌اید؟ به نظرتان کدام جنس و نوع فرنچ پرس کاربردی‌تر است؟ اصلا قهوه فرانسه با فرنچ پرس را می‌پسندید؟ نظرات، تجربیات و خاطرات خود را با مخاطبان وبلاگ پیام امروز به اشتراک بگذارید.

تفاوت اسپرسو، کاپوچینو و لاته را در مجله پیام امروز بخوانید.

سوالات متداول

آیا فرنچ پرس فقط برای دم کردن قهوه است؟

خیر، فرنچ پرس دستگاهی بسیار کاربردی است که می‌توانید از آن برای تهیه دمنوش، چای، آبمیوه، فوم شیر و… استفاده کنید.

آیا می‌توان با فرنچ پرس اسپرسو درست کرد؟

تهیه اسپرسو با فرنچ پرس نیز امکان‌پذیر است اما ممکن است به کیفیت اسپرسوهایی که با دستگاه اسپرسوساز درست می‌کنیم نباشد.

تفاوت قهوه تهیه شده با فرنچ پرس با قهوه‌های دیگر چیست؟

قهوه تهیه شده با فرنچ پرس می‌تواند عطر و طعمی غنی‌تر داشته باشد و غلیظ‌تر به نظر بیاید چراکه فیلتر یا صافی فرنچ پرس سوراخ‌های بزرگتری دارد که امکان عبور دانه‌های ریز قهوه و روغن قهوه را به درون فنجان سرو می‌دهد.

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

کشف ۱۰ میلیارد بلوریجات قاچاق در محدوده دولت‌آباد-پیام امروز

سرهنگ محمد قاسم طرهانی بیان کرد: تیم دایره مبارزه با قاچاق کالا و ارز فرماندهی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *