فقدان تفکر؛ ابر بحران ایران

ایسنا/زنجان نماینده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: سهروردی فیلسوف میان فرهنگی است و ایران را با جهان عرب و اسلام را با ایران پیوند می‌زند.

یحیی جهانگیری‌سهروردی پیش از ظهر امروز (۲ مردادماه) در آیین بزرگداشت شیخ شهاب‌الدین سهروردی، اظهار کرد: در تاریخ معرفت اسلامی شهدایی هستند که بی‌شک سهروردی در قافله شیوخ شهیدان و شهیدان راه معرفت نیز قرار دارد که یاد داد یک عالم باید مدادش، بیانش و بنانش برای معرفت، حقیقت و معنویت بپوید و بجوشد.

وی افزود: این دیار فقط یحیی سهروردی را ندارد، سایه نور بلند، فراخ و فاخر سهروردی چنان بر دیدگان ما اشعه انداخته که دیگر سهروردی‌های بزرگ و زنجانی‌های بزرگی که در تاریخ معرفت ایران و جهان نقش دارند را نمی‌بینیم که این امر جای نگرانی است.

این مسئول با بیان اینکه سهروردی استاد سعدی و فرزند این بوم است و مبادا انعکاس بوم سهروردی چشم‌های ما را از کار بیندازند و سهروردی‌های دیگر دیده نشود، تصریح کرد: تعبیری که رهبر معظم انقلاب در سفر به زنجان داشتند، فرمودند روزگاری زنجان در یک عصر چندین مجتهد مسلم داشت و مهد فلسفه و اجتهاد بوده و دوباره می‌تواند در تاریخ معاصر ایران نقش‌آفرین باشد. نباید بزرگداشت سهروردی یک کار برای تاریخ ایران باشد و می‌تواند روح جاری و قلب تپنده در کالبد زنجان باشد.

جهانگیری‌سهروردی با بیان اینکه زنجان می‌طلبد و حق دارد تا هر روز نام بزرگان زنجان از معرفت بزرگ داشته شود و دولت جدید با طرح بزرگ داشت مفاخر گام بزرگی برداشته‌اند، ادامه داد: سهروردی نیاز امروز ما است در حالی خودش قربانی جریان رادیکال بود، برای همین امام در کمال هوشمندی در نامه به گورباچوف رئیس‌جمهور سابق شوروی خوانش سهرودی از اسلام را پیشنهاد کرد، سهروردی نیاز به بازخوانی دارد تا نیاز انسان امروز شناخته شود.

نماینده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بیان کرد: سهروردی به چند مسئله شناخته می‌شود، فیلسوفان زیادی داریم ولی آن فیلسوفان، فیلسوف ذهن بودند ولی سهروردی فیلسوف عین هم است و همانند متفکران جهان وطن از سهرورد برمی‌خیزد، درد خاک نداشته و درد انسان دارد و می‌تواند بین ما و جهان عرب پیوند جدی باشد و فوبیاهای مختلف همانند عرب و عجم که ساخته شده را درمان می‌کند.

این مسئول عنوان کرد: سهروردی فیلسوف میان فرهنگی است و ایران ما را با جهان عرب و اسلام ما را با ایران پیوند می‌زند. سهروردی گفت که بین فلسفه خسروانی و معارف بلند قرآنی همگنی و هم‌خوانی وجود دارد. همچنین زبان علم در دنیا زبان انگلیسی است و برای اولین‌بار این فیلسوف زبان فارسی را زبان علم می‌کند و سهروردی قرن‌ها پیش زمانی که به زبان فارسی نوشتن سخیف بود به فارسی نوشت تا بگوید این زبان ظرفیت بزرگی دارد.

وی با بیان اینکه سهروردی مدل و الگوی ما نیز است، گفت: همه از بحران آب و جمعیت آینده ایران می‌گویند ولی من از یک ابر بحران می‌گویم که آن فقدان تفکر است، اگر در نانو، علم پزشکی و … حرفی برای گفتن داریم علم‌های وارداتی است. ایران مزیت نسبی در فلسفه و عرفان دارد و امروز این‌ها می‌توانند در دنیا هژمان بیافرینند و سهروردی می‌تواند ظرفیت‌های این هژمان را ایجاد کند.

در ادامه این مراسم، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان گفت: یکی‌ از اهداف بلند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه انجمن مفاخر و آثار فرهنگ‌ کشور، بزرگداشت مفاخر و بزرگان است که در برخی مواقع کم‌توجهی می‌شود، در همین راستا شاهد مراسم بزرگداشت سهروردی هستیم.

امرالله حسنی در تشریح دیگر برنامه‌های بزرگداشت شیخ اشراق خاطرنشان کرد: بعد از کلنگ‌زنی موسسه حکمت سهروردی که داخل آن کتابخانه‌ای نیز دایر خواهد شد، برنامه دیگری داریم که با پیام رئیس‌جمهور و سخنرانی دکتر شالویی و … همراه است.

انتهای پیام

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

سفر بدون ویزا به چین تمدید شد-پیام امروز

به نقل از یورونیوز، چین سفر بدون روادید را برای مالزی و ۱۱ کشور اروپایی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Banner