سوله آکام فلز

قهوه سیاه چیست؟

دانه‌های قهوه زمانی که سبز هستند چیده می‌شوند تا با کمک برشته یا رست کردن عطروطعم خود را آزاد کنند. مدت‌زمان برشته شدن و درجه حرارت بر عطروطعم نهایی نوشیدنی شما تأثیر می‌گذارد. علاوه بر این‌ها نحوه دم‌کردن، سرو و مقدار کافئین نوشیدنی شما از این طریق نیز مشخص می‌شود.

هر چه میزان رست کردن، درجه حرارت و مدت‌زمان برشته کردن دانه‌های قهوه طولانی‌تر شود، رنگ‌دانه‌ها تیره‌تر و طعم نهایی آن تلخ‌تر و قوی‌تر خواهد بود.

دانه‌های قهوه سیاه، نتیجه همین فرایند هستند که در مدت‌زمان بالا با درجه حرارت زیاد برشته شده است و به شما این امکان را می‌دهد بدون افزودن چاشنی یا شیرین‌کننده از خواص قهوه بهره‌مند شوید.

در ادامه قهوه سیاه را به طور کامل معرفی خواهیم و فواید و مزایا مصرف قهوه سیاه را بررسی می‌کنیم. برای آشنایی بیشتر با موارد مصرف، ممنوعیت‌ها، ارزش غذایی و طرز تهیه قهوه سیاه، مطالب این مقاله از مجله پیام امروز را از دست ندهید.

معرفی قهوه سیاه

معرفی قهوه سیاه

قهوه سیاه همان دانه‌های قهوه سبز است که در طی فرایند رست کردن به رنگ تیره‌تر و سیاه تبدیل می‌شوند. مصرف این نوشیدنی به علت طعم ملایمش باعث شده تا بتوانید بدون هیچ افزودنی خاصی مانند: خامه، شیر، شکر یا هر شیرین‌کننده دیگری بتوانید آن را مصرف کنید.

یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های مصرف قهوه سیاه پایین‌بودن مقدار کالری این قهوه است. ازآنجایی‌که این نوشیدنی به‌تنهایی مصرف می‌شود کالری بسیار کمتری نسبت به سایر نوشیدنی‌های این‌چنینی دارد.

برای مثال یک فنجان ماکیاتو کاراملی دارای ۱۲۰ کالری، ۱۵ گرم شکر و ۴ گرم چربی است. درصورتی‌که همین مقدار قهوه سیاه دم‌کرده، تنها ۲ کالری، بدون قند و چربی خواهد بود.

این نوشیدنی حاوی مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان و کافئین است، به همین دلیل نوشیدن آن مزایای بسیاری برای سلامتی دارد.

فواید مصرف قهوه سیاه

هر چند که مطالعات گسترده و زیادی در زمینه خواص قهوه سیاه یا مزایا و معایب مصرف قهوه سیاه انجام نگرفته است؛ اما نتایج همین مطالعات نشان می‌دهد که افرادی که قهوه سیاه می‌نوشند به‌راحتی می‌تواند اختلالات و بیماری‌های زیر را کنترل کنند، مانند:

قهوه سیاه؛ یک ضد آلزایمر

مطالعات نشان می‌دهند که مصرف قهوه مانند قهوه سیاه به طور منظم می‌تواند خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و سایر بیماری‌های مربوط به زوال عقل را کاهش دهد. دانشمندان بر این باورند که افراد میان‌سالی که روزانه ۳ تا ۴ فنجان قهوه می‌نوشند، حدود ۶۵ درصد کمتر از هم سن و سالان خود در معرض خطر ابتلا به آلزایمر هستند.

از سوی دیگر، افرادی که بیش از ۶ فنجان قهوه در روز مصرف می‌کنند، ۵۳ درصد بیشتر از سایرین به بیماری آلزایمر و زوال عقل دچار خواهند شد. البته خوردن قهوه آداب و زمان مشخصی دارد که اگر آن‌ها را رعایت نکنید علاوه بر مشکلات مطرح شده می‌توانید دچار عوارض خوردن زیاد قهوه  شوید.

قهوه سیاه می‌تواند از بیماری پارکینسون پیشگیری کند

محققان بر این باورند که هر چه بیشتر قهوه بنوشید، کمتر به بیماری پارکینسون مبتلا خواهید شد. علاوه بر این‌ها بیماران مبتلا به پارکینسون نیز قادر هستند تا با کمک خواص قهوه سیاه کنترل بهتری بر حرکات بدن خود داشته باشند.

قهوه سیاه یک ضدسرطان است

فواید مصرف قهوه سیاه

تحقیقات نشان می‌دهد که خاصیت آنتی‌اکسیدانی قهوه سیاه از بدن در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. از سوی دیگر وجود ماده‌ای شیمیایی با نام آکریل آمید نیز خطر ابتلا به سرطان را به‌شدت کاهش می‌دهد.

قهوه سیاه یک ماده غذایی مفید برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان، کولورکتال و کبد کمک است.

کاهش خطر مشکلات کبدی

نوشیدن قهوه می‌تواند خطر ابتلا به سیروز کبدی در مراحل آخر را کاهش دهد، به‌خصوص زمانی که این آسیب‌ها ناشی از الکل باشد. یک مطالعه بزرگ نشان داد که نوشیدن ۴ فنجان قهوه در روز می‌تواند خطر ابتلا به سیروز الکلی را تا ۸۰ درصد کاهش دهد.

بهبود خلق‌وخو

قهوه سیاه حاوی مقدار قابل‌توجهی کافئین است. این ماده یک محرک و یک تقویت‌کننده خلق‌وخو است. محققان بر این باورند که نوشیدن ۲ تا ۴ فنجان کوچک قهوه می‌تواند احتمال بروز افسردگی را کاهش دهد.

مدیریت دیابت

مبتلایان به دیابت نوع ۲ با نوشیدن قهوه سیاه عوارض و ناهنجاری‌های مربوط به این بیماری را کنترل خواهید کرد. ترکیبات قهوه می‌تواند بدن را در برابر مقاومت به انسولین تحریک کرده و بدن را در شرایط بهتری قند خون را مدیریت کند. قهوه سیاه یکی از بهترین نوشیدنی‌ها برای دیابت است.

برای رسیدن به اندام ایده‌آل و وزنی سالم، نوشیدن قهوه سیاه را در برنامه غذایی‌تان جای دهید

شواهد و مطالعات کوچک و بزرگ نشان می‌دهند که مصرف روزانه قهوه سیاه به دلیل داشتن کالری کم و مقدار کافئین بیشتر می‌توان کنترل وزن را در دست گرفت.

اگر قصد دارید قهوه سیاه را باهدف کاهش وزن مصرف کنید، مقاله طرز تهیه قهوه سیاه برای لاغری را مطالعه کنید.

ارزش غذایی قهوه سیاه

قهوه سیاه سرشار از آنتی‌اکسیدان، ویتامین و مواد معدنی است که خاصیت مبارزه با آسیب سلولی این نوشیدنی سبب شده تا خطر ابتلا به سرطان و بیماری‌های قلبی را کاهش دهد. در هر فنجان قهوه سیاه که حدود ۱۵۰گرم وزن داشته باشد، مواد مغذی زیر وجود دارد.

کالری ۲
پروتئین ۰ گرم
چربی ۰ گرم
کربوهیدرات ۰ گرم
فیبر ۰ گرم
شکر ۰ گرم
سدیم ۵ میلی‌گرم

موارد منع و محدودیت مصرف قهوه سیاه

موارد منع و محدودیت مصرف قهوه سیاه

انجمن غذا و دارو آمریکا طی بیانیه‌ای گفته که متوسط مصرف روزانه قهوه سیاه باید بین ۳ تا ۵ فنجان باشد. چراکه همین مقدار حدود ۴۰۰ واحد کافئین دارد؛ بنابراین اگر در دسته افراد حساس به کافئین قرار می‌گیرد میزان مصرفی قهوه سیاه را نسبت به این محدوده کاهش دهید. زیرا احتمال مسمومیت با قهوه برایتان وجود دارد که علائمی همچون: ایجاد احساسات پریشان، اضطراب، بی‌خوابی و ضربان قلب سریع دارد.

از سوی دیگر افرادی که به مشکلات گوارشی مانند ناراحتی معده، سوزش سر دل یا حالت تهوع دچار هستند نباید در مصرف قهوه سیاه زیاده‌روی کنند.

خانم‌های باردار و مادران شیرده نیز باید میزان قهوه مصرفی را به‌شدت کاهش دهند و این نوشیدنی را با احتیاط میل کنند. اگر باردار هستید خواندن مقاله مضرات خوردن قهوه در دوران بارداری را به شما توصیه می‌کنیم.

طرز تهیه قهوه سیاه

رست کردن قهوه کار چندان آسانی نیست و برای فراوری آن به دستگاه یا زمان زیاد نیاز دارید. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم برای رسیدن به کیفیت ایده‌آل دانه قهوه سیاه یا پودر آن را از فروشگاه‌های مواد غذایی، کافی‌شاپ‌ها یا قهوه‌فروشی‌ها خریداری کنید.

طرز تهیه قهوه سیاه تفاوت چندانی با طرز تهیه قهوه عربی یا انواع دیگر آن ندارد. بنابراین بسته به تجهیزات موجود در خانه می‌توانید این قهوه را به‌صورت سرد یا گرم تهیه کرده و از نوشیدن آن لذت ببرید.

طرز تهیه قهوه با موکاپات برای افرادی که دستگاه اسپرسوساز ندارند می‌تواند قابل‌توجه باشد.

کلام آخر

قهوه سیاه همان دانه‌های برشته شده قهوه سبز است که در مرحله فراوری تغییر رنگ داده و عطروطعم آن تغییر می‌کند. قهوه سیاه یک نوشیدنی کم‌کالری و پر خاصیت است که فواید بسیاری برای مصرف روزانه آن ذکر شده است.

خاصیت ضد سرطانی، کنترل وزن و دیابت، کاهش خطر ابتلا به آلزایمر و پارکینسون تنها نمونه‌هایی از مزیت‌های مصرف قهوه سیاه است.

سؤالات متداول

قهوه سیاه از چه ترکیبی تهیه می‌شود؟

قهوه سیاه همان دانه‌های قهوه سبز است که با درجه بالا و مدت‌زمان زیاد برشته می‌شود تا عطروطعم آن آزاد شود.

آیا قهوه سیاه برای لاغری و کاهش وزن مناسب است؟

قهوه سیاه به دلیل پایین‌بودن مقدار کالری و نداشتن قند و چربی می‌تواند یک نوشیدنی رژیمی و سالم باشد. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف قهوه سیاه برای رسیدن به تناسب‌اندام ایده‌آل خواهد بود.

قهوه سیاه چه فوایدی برای بدن دارد؟

مصرف قهوه سیاه برای پیشگیری از ابتلا به آلزایمر و پارکینسون، خاصیت ضد سرطانی، کنترل و مدیریت دیابت و وزن و کاهش عوارض بیماری‌های کبدی مفید خواهد بود.

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

کلاهبردار بورس بین الملل به کشور مسترد شد-پیام امروز

 سردار مجید کریمی رئیس پلیس بین‌الملل فراجا گفت: بر اساس اعلام مرجع قضائی، فردی به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *