لزوم توجه اساتید به ابعاد زندگی اجتماعی فراگیران

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه یکپارچه سازی سیستم مدیریت اطلاعات آموزشی با راه اندازی داشبورد آموزشی در سامانه HIM و تدوین شاخص‌ها در دستور کار قرار گرفته است، گفت: به کمک این سامانه آموزش و شاخص‌های عملکردی گروه‌های آموزشی دانشگاه در سطوح مختلف به صورت کمی رصد و پایش می شود.

به گزارش ایسنا،‌ دکتر محمدمهدی صدوقی معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در شانزدهمین جشنواره آموزشی که با شعار توسعه کمی و کیفی آموزش در دوران کرونا در تالار امام خمینی(ره) دانشکده پزشکی برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد شهدای مدافع سلامت، عنوان کرد: این جشنواره که یادمان شهید مدافع سلامت استاد دکتر محمد زارع جوشقانی است، اهمیت تربیت و تقویت فراگیران مسئولیت پذیر در عرصه های آموزش و پژوهش را یادآور می شود.

وی با بیان اینکه حس مسئولیت پذیری در تمام سطوح دانشگاه های علم پزشکی و دانشکده ها جاری است، ادامه داد: این امر با استقرار دولت جدید و آغاز تصدی دکتر عین اللهی در وزارت بهداشت و برنامه ریزی برای پوشش شتابان واکسیناسیون کرونا قابل مشاهده بود؛ اساتید و فراگیران در دانشکده ها تمام ظرفیت خود را بسیج و به صورت جهادی به تزریق واکسن و اجرای طرح ایمن سازی مردم در برابر پاندمی کرونا پرداختند.

 به گفته وی این حرکت جهادی منجر به کاهش چشمگیر تلفات همه گیری سویه اومیکرون در کشور شده است.

 معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با ۱۲ دانشکده، ۱۲ بیمارستان آموزشی و ۹۵ گروه آموزشی به تربیت فراگیران می پردازد، این دانشگاه همچنین دارای هزار و ۵۳۳ عضو هیئت علمی است که ۴۵ درصد این آمار را بانوان تشکیل می دهد. ۶۰ درصد اساتید جوان نیز بانوان هستند.

 دکتر صدوقی با بیان اینکه از سال ۱۳۹۲ دانشگاه برای جذب اعضای هیئت علمی در گروه های مختلف اهتمام ورزید، افزود:  این روند هرساله رو به رشد است و طی دو سال اخیر، دو فراخوان جذب داشتیم و یک فراخوان دیگر نیز در آینده نزدیک خواهیم داشت.

 وی با اشاره به هرم اعضای هیئت علمی دانشگاه، عنوان کرد: هرم اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شامل ۴۷ درصد دانشیار، ۳۱ درصد استادیار و ۲۰ درصد استاد است. همچنین حدود  ۶۰ درصد فراگیران دانشجوی دوره لیسانس و حدود ۴۰ درصد کارشناس ارشد هستند. از طرفی ۴۰ درصد اعضای هیئت علمی در گروه های علوم پایه، ۵۰ درصد در  گروه های بالینی و حدود هشت درصد در گروه های پژوهشی فعالیت دارند.

 معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص دستاوردهای این حوزه، تصریح کرد: پیشتازی در آزمون بورد تخصصی و فوق تخصصی و فاصله گرفتن از میانگین کشوری، رتبه اول کشوری در آموزش مداوم مجازی در دوران همه گیری و رتبه دوم جشنواره رعد از جمله دستاوردهای حوزه آموزش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است.

 وی از تدوین برنامه راهبردی دانشگاه بر اساس اسناد بالادستی و با رویکرد عدالت، تعالی و بهره وری که توسط وزارت بهداشت تعریف شده است، خبر داد و گفت: راه اندازی بیمارستان شبیه سازی آموزشی، افزایش برنامه‌های آموزش مهارتی و حرفه ای، افزایش میزان پوشش سامانه هوشمند مدیریت بیمارستانی HIM، راه اندازی سامانه ارزشیابی اعضای هیئت علمی و استمرار لاگ بوک الکترونیک برای فراگیران PHD و فلوشیپ از جمله برنامه های راهبردی حوزه آموزش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است.

 معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: یکپارچه سازی سیستم مدیریت اطلاعات آموزشی با راه اندازی داشبورد آموزشی در سامانه HIM و تدوین شاخص‌ها نیز در دستور کار قرار گرفت. به کمک این سامانه آموزش و شاخص‌های عملکردی گروه‌های آموزشی دانشگاه در سطوح مختلف به صورت کمی رصد و پایش می شود.

 دکتر صدوقی عنوان کرد: در حال حاضر تاکید وزارت بهداشت بر آموزش حضوری است که البته در دانشگاه سعی بر ایجاد تعادل میان آموزش مجازی و حضوری و حفظ ۲۰ تا ۳۰ درصد آموزش بر بستر مجازی است.

 وی در خصوص ماموریت دانشگاه برای نیل به مرجعیت در حوزه های مختلف، اظهار کرد: در این راستا کمیته های راهبری تشکیل و موضوعات راهبردی در ۱۶ حوزه رقابتی تدوین شد.

 دکتر صدوقی از تشکیل کمیته های مشاوره و منتورینگ و برگزاری کارگاه های آموزشی ویژه فراگیران خبر داد و افزود: اساتید در دانشگاه باید علاوه بر آموزش، پژوهش و درمان، به سلامت روان، پیامدهای فردی، تحصیلی، خانوادگی و اجتماعی فراگیران توجه کنند.

 به گفته معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اطلاع رسانی به دستیاران در بستر نرم افزار لاگ بوک، ثبت فعالیت های آموزشی و بالینی دستیاران و مدیریت نحوه مشارکت، تشکیل کمیته، برگزاری کارگاه و تدوین و اجرای برنامه های توانمندسازی و استقرار نظام پایش رفتار و اخلاق حرفه ای اساتید و فراگیران از جمله اقداماتی بود که در در حوزه آموزش دانشگاه انجام شد.

 دکتر جمال شمس رییس مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی ‌دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در این مراسم از برگزاری دوره‌های مجازی کارگاه‌های آموزشی با محوریت برنامه منتورشیپ در دانشگاه خبر داد و اهمیت توجه به فرآیندهای دانش پژوهی در دانشگاه را  خواستار شد.

 وی با اشاره به اجرای برنامه استاد مشاور در دانشگاه به تبیین ساختارهای این برنامه علمی و عملیاتی پرداخت.  

 دکتر شمس در ادامه گزارشی از دریافت فرآیندهای علمی در مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی ارایه داد و خاطرنشان کرد که پنج فرایند از مجموع ۲۰ فرایند ارسالی برای بررسی به جشنواره شهیدمطهری ارسال شده است.

 رییس مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی در ادامه دسترسی به مرجعیت علمی در دانشگاه را مورد توجه قرار داد و تاکید کرد: تدوین شیوه نامه جدید توان افزایی اساتید در دستور کار است.

وی افزود: بر اساس طرح توان افزایی، اساتید بر اساس مرتبه علمی و سابقه، امتیازات لازم را در هفت حوزه کسب خواهند کرد.

 توضیحاتی درباره برنامه های کمیته اخلاق در آموزش، واحد ارزشیابی دانشجویان، طرح های بیمارستان‌های شبیه سازی شده، اجرای روش های تلفیقی در آموزش و بازنگری کوریکولوم ها بخشی از گزارش دکتر شمس را به خود اختصاص داد.

انتهای پیام

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

زمان حمله پشه آئدس به انسان + فیلم-پیام امروز

۰۹:۵۲ – ۲۳ تير ۱۴۰۳ علی اصغر زنده دل، متخصص طب سنتی در برنامه تلویزیونی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Banner