لغو برگزاری سوگواره ملی تئاتر و تعزیه اربعین حسینی در خوزستان


در گفت‌وگو با ایلنا عنوان شد؛

لغو برگزاری سوگواره ملی تئاتر  و تعزیه اربعین حسینی در خوزستان





مصطفی بوعذار طراح و ایده پرداز سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی از لغو این مراسم در خوزستان خبر داد.

مصطفی بوعذار طراح و ایده پرداز سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی که برای اولین بار سال ۹۶  در پایانه‌های چذابه و شلمچه طراحی و اجرا شده بود با اعلام این خبر به خبرنگار ایلنا در خوزستان، گفت: این سوگواره به عنوان تنها رویداد نمایشی با گستره ملی در موضوع اربعین حسینی در قالب برنامه‌های وزارت ارشاد می‌باشد که پس از ۸ سال برگزاری باشکوه آن، به دلیل عدم حمایت و توجه مدیران فرهنگ و ارشاد استان در دولت سیزدهم متوقف شد.

این نویسنده و کارگردان خوزستانی خاطرنشان کرد: مدیران فرهنگی که مدام شعار حمایت از آثار دینی و ارزشی را در محافل و تریبون‌ها می‌دهند در عمل مخالفت خود را با رویدادهای ارزشی نشان دادند و بدین گونه این سوگواره معتبر و دارای جایگاه در میان هنرمندان متعهد کشور که همه ساله برای اجرا در اربعین حسینی به چذابه و شلمچه سفر می‌کنند را تعطیل کردند.

 دبیر پنجمین سوگواره ملی تئاتر اربعین حسینی، ادامه داد: طرح و پروپوزال و جزئیات اجرای این سوگواره را بیش از سه ماه پیش به مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان ارائه دادیم که پس از یک ماه بررسی به معاونت هنری ارجاع دادند و در همان جا بایگانی شد.

این کارگردان برتر جشنواره بین‌المللی تئاتر دینی صاحبدلان که دبیری ۵ دوره از این رویداد نمایشی را بر عهده داشته ادامه داد: سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی همه سال با حضور هنرمندان سراسر کشور  با مشارکت نهادها و دستگاه‌های فرهنگی در سطح استان با محوریت پایانه‌های مرزی چذابه و شلمچه اجرا می‌شود که در آخرین دوره با تلاش‌های مدیر کل سابق ارشاد خوزستان «رضا کلاه کج»، نگذاشتیم چراغ آن خاموش شود.

بوعذار گفت: اربعین حسینی مهمترین رویداد مذهبی و فرهنگی در استان است و این سوگواره جایگاه ویژه‌ای در میان هنرمندان متعهد تئاتر دینی کشور دارد، اما گویا مدیران کنونی فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان  اعتقادی به این‌چنین رویدادهایی ندارند. چراکه مطالبات سال گذشته را نیز پرداخت نکردند و اولویت‌های دیگری دارند.

مدیر کانون تئاتر انقلاب و دفاع مقدس خوزستان بیان نمود: تصور می‌کنم مدیران فرهنگی، دیگر انگیزه کافی را ندارند و با تعطیلی این رویداد نمایشی به دنبال انتقام‌گیری از هنرمندان مستقل و ارزشی هستند که در حلقه نزدیکان و دلالان پروژه بگیر آنان نیستند.

این هنرمند شناخته شده تئاتر کشور در پایان گفت: کار برای فرهنگ عاشورایی و ترویج شعائر دینی تعطیل شدنی نیست و هنرمندان بدون این تشکیلات نقش خود را ایفا می‌کنند اما این عملکرد مدیران فعلی در حذف رویدادهای ریشه‌دار و ارزشی خوزستان را فراموش نمی‌کنند.



انتهای پیام/



Source link

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

انتخاب نماینده ایران در اسکار از بین ۶۳ فیلم سینمایی

۳۱ / ۰۶ / ۱۴۰۳ – ۲۰:۳۵:۳۲ شبنم مقدمی سخنگوی هیات انتخاب معرفی نماینده سینمای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Banner