سوله آکام فلز

ماجرای سنگ‌هایی که برق تولید می‌کنند چیست؟

به تازگی فیلمی در فضای مجازی منتشر شده است که در آن ادعا می‌شود سنگ‌هایی در کنگو کشف شده‌ که برق تولید می‌کنند اما آیا این فیلم حقیقت دارد؟

به گزارش ایسنا و به نقل از ای‌پی، در فیلم منتشر شده فردی دو سیم متصل به یک لامپ را به دو طرف یک سنگ نقره‌ای رنگ متصل می‌کند و بلافاصله لامپ روشن می‌شود.

آسوشیتدپرس این ادعا را بررسی کرده و می‌گوید که چنین چیزی درست نیست. کارشناسان به آسوشیتدپرس گفتند، اگرچه برخی از مواد معدنی می‌توانند به عنوان مجرایی برای عبور برق عمل کنند اما سنگ‌ها نمی‌توانند برق را ذخیره کنند. به گفته کارشناسان، فیلمی که در ارتباط با این ادعا در حال پخش است، سنگی را نشان می‌دهد که احتمالاً یک سنگ پیریت است. پیریت یک ماده معدنی معمولی است که می‌تواند الکتریسیته را هدایت کند اما نمی‌تواند آن را ذخیره کند.

حقیقت چیست؟

ادعاهایی مبنی بر کشف سنگ‌های دارای بار الکتریکی در این کشور آفریقای مرکزی در روزهای اخیر به طور گسترده در شبکه‌های اجتماعی از جمله فیسبوک، توییتر، تیک‌تاک و اینستاگرام پخش شده است. برخی از کاربران این کشف فرضی را به «ویبرانیوم»(vibranium) تشبیه کرده‌اند که یک فلز کمیاب تخیلی است که در کمیک‌های مارول و فیلم‌هایی مانند «پلنگ سیاه»(Black Panther) می‌تواند انرژی را ذخیره و آزاد کند.

برای اثبات آن، کاربران شبکه‌های اجتماعی فیلمی را به اشتراک گذاشتند که نشان می‌دهد چند نفر در حال بازرسی یک سنگ کوچک و براق هستند. یکی از افراد دو سر یک سیم را به سنگ متصل می‌کند و نوری روی سیم روشن می‌شود.

یکی از کاربران توییتر که این فیلم را به اشتراک گذاشته است، در روز شنبه نوشت: سنگ‌های دارای بار الکتریکی در جمهوری دموکراتیک کنگو کشف شدند. این توییت بیش از ۲۷ هزار بار به اشتراک گذاشته شد.

با این وجود کارشناسان می‌گویند که این ادعاها در حد یک فیلم ابرقهرمانی است. مواد معدنی خاصی هستند که می‌توانند الکتریسیته را هدایت کنند، اما هیچ کدام نمی‌توانند الکتریسیته را در خود ذخیره کنند. کارشناسان به آسوشیتدپرس گفتند که ماده موجود در این فیلم احتمالا پیریت است. یک کانی سولفیدی رایج با درخشش فلزی براق که می‌تواند جریان الکتریکی را هدایت کند.

سایمون جوویت(Simon Jowitt)، دانشیار زمین‌شناسی اقتصادی در دانشگاه نوادا، لاس‌وگاس، می‌گوید: مواد معدنی درون سنگ‌ها اگر غلظت کافی داشته باشند می‌توانند الکتریسیته را هدایت کنند، اما هیچ راهی وجود ندارد که بتوانند آن را ذخیره کنند.  

کارشناسان می‌گویند، دقیقاً مشخص نیست که نور موجود در این فیلم چگونه ایجاد شده است، اما هیچ سنگی نمی‌تواند بار الکتریکی را در خود نگه دارد.

جوویت توضیح داد که سنگ‌ها، بر خلاف باتری‌ها، نمی‌توانند به خودی خود برق آزاد کنند، زیرا فاقد واکنش‌های شیمیایی هستند که الکترون‌ها را آزاد می‌کند و به الکترون‌ها اجازه برقراری جریان را می‌دهد.

یائوگو لی(Yaoguo Li)، استاد ژئوفیزیک در دانشکده معادن کلرادو، در مورد این تصور که سنگ‌ها می‌توانند الکتریسیته را ذخیره کنند، گفت: تاکنون مکانیسمی شناخته شده نیست که واقعاً از چنین پدیده‌ای پشتیبانی کند.

یوژانگ لی(Yuzhang Li)، استادیار مهندسی شیمی و زیست مولکولی در دانشگاه کالیفرنیا، لس‌آنجلس، گفت: سنگ‌های طبیعی معمولاً فاقد اجزای ضروری باتری‌ها، مانند الکترودهای مثبت و منفی هستند.

لی افزود: فکر نمی‌کنم فیزیک جدیدی در اینجا کشف شده باشد. شک دارم که یک سنگ به تنهایی نوعی ولتاژ تولید کند.

بنجامین هالت(Benjamin Hallett)، مدرس زمین‌شناسی در دانشگاه ویسکانسین-اشکوش(Wisconsin-Oshkosh)، گمان می‌کند که فردی که سنگ را در ویدیو نگه داشته است، ممکن است یک باتری نیز در دست داشته باشد.

انتهای پیام

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

تولید آرد بدون گلوتن توسط پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاددانشگاهی-پیام امروز

معصومه مهربان گفت: درحال حاضر فرآورده‌های غذایی بدون گلوتن در کشور به میزان بسیار محدود …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *