سوله آکام فلز

ماه‌نورد «راشد» امارات در یک قدمی رسیدن به ماه

شرکت آمریکایی اسپیس ایکس(SpaceX) ۱۱ دسامبر سال ۲۰۲۲ یک فرودگر ژاپنی و یک ماه‌نورد متعلق به امارات متحده عربی موسوم به ماه‌نورد «راشد» را سوار بر موشک فالکون ۹ به سمت ماه پرتاب کرد. موشک فالکون ۹ قرار است در ماه آوریل به سطح ماه برسد و این ماه‌نورد قرار است در دهانه اطلس فرود آید.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، یک سیستم یادگیری ماشین کانادایی نیز همراه با ماه نورد امارات متحده عربی که در ۱۱ دسامبر پرتاب شد، راهی سطح ماه خواهد شد زیرا یک شرکت کانادایی در حال آزمایش یک فناوری روی ماه نورد راشد است که این امر به کاوشگرها کمک خواهد کرد تا مواد معدنی را از هم جدا کنند.

انتظار می‌رود «کاوشگر راشد»(Rashid rover) در بهار امسال با هدف جستجوی مواد معدنی و سایر موارد در سطح ماه فرود آید. سیستم یادگیری ماشین کانادایی بخش تصمیم‌گیری ماه نورد را برای اولین بار برای هوش مصنوعی ارسال خواهد کرد. هیچ هوش مصنوعی تاکنون به فراتر از مدار پایین زمین نرسیده است.

«ایوان رید» مدیرعامل خدمات فضایی کنترل مأموریت(MCSS) که یک شرکت فناوری فضایی در کانادا است، گفت: اگر این کار انجام شود، این فناوری برای برنامه بزرگ ناسا برای کاوش ماه خوب خواهد بود. هوش مصنوعی ابزاری حیاتی برای تصمیم‌گیری در فضاپیما خواهد بود. این کار نه تنها به جستجوی آب در ماه(که ناسا قصد دارد با مأموریت‌های آرتمیس خود انجام دهد) کمک خواهد کرد بلکه فرایند رصد زمین را نیز کارآمدتر می‌کند.

وقتی اکثر مردم به فناوری کانادا در فضا فکر می‌کنند، به پروژه‌های پر زرق و برقی مانند «کانادارم» فکر می‌کنند. کانادارم(Canadarm)مجموعه‌ای از بازوهای رباتیک است که بر روی شاتل‌های فضایی نصب شد تا بار و اجسام خارجی را در طی راهپیمایی‌های فضایی جابجا کند. این ابزار توسط آژانس فضایی کانادا طراحی و ساخته شده است. این بازوی رباتیک تاکنون در خدمت شاتل، ایستگاه فضایی بین‌المللی و به زودی دروازه ماه ناسا خواهد بود. ناظران همچنین پزشکی فضایی یا حتی موشک شناسی را به عنوان زمینه‌های فناوری که کانادا در آن تخصص دارد، ذکر کردند.

وظیفه خدمات فضایی کنترل مأموریت، نشان‌دهنده کاری است که بسیاری از شرکت‌های کانادایی در فضای کوچک انجام می‌دهند و نرم‌افزار یا اجزای ضروری را ارائه می‌کنند که در پس‌زمینه پرواز می‌کنند و به مأموریت‌ها در سراسر جهان کمک می‌کنند. البته گفتنی است این شرکت همه کارهای خود را تبلیغ نمی‌کند. رید گفت که اغلب مشتریان خدمات فضایی کنترل مأموریت خواهان توجه رسانه‌ها به ماموریت خود هستند.

رید گفت: به همین دلیل است که این نمایش[هوش مصنوعی] با آژانس فضایی کانادا خوب است، زیرا بسیار در حوزه عمومی منتشر می‌شود و ما اجازه داریم در مورد آن صحبت کنیم. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، راشد تقریباً یک روز قمری(۲۹ روز زمینی) روی سطح ماه خواهد بود. انتظار نمی‌رود که این ماموریت یک شب قمری طول بکشد.

خدمات فضایی کنترل مأموریت تصاویر ناوبری ماه‌نورد راشد را از طریق فرودگر ژاپنی که ارتباطات خود را با زمین برقرار می‌کند، دریافت خواهد کرد. رید گفت: با الگوریتم شرکت کانادایی، هر پیکسل در تصویر به عنوان یک نوع زمین خاص طبقه‌بندی می‌شود.

وی افزود: این خروجی سپس به زمین فرستاده می‌شود و توسط دانشمندان و مهندسان دفتر ما در اُتاوا و همچنین سایر دانشگاه‌های کانادا برای کمک به تصمیم‌گیری درباره اینکه ماه‌نورد باید کجا برود، استفاده می‌شود. زمانی که مهندسان مطمئن شوند که هوش مصنوعی می‌داند چگونه مواد معدنی مختلف را از هم متمایز کند و بین موارد حیاتی ماموریت مانند سنگ‌ها و دهانه‌ها تمایز قائل شود، دیگر نیازی به استفاده از انسان برای تجزیه و تحلیل نیست.

رید گفت: ما یک فرصت بزرگ برای استقرار هوش مصنوعی در لبه فضا داریم. اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش برود، این امر به خدمات فضایی کنترل مأموریت این امکان را می‌دهد تا از شرکت‌ها و سازمان‌های دیگر برای استقرار هوش مصنوعی در ماموریت‌های آینده حمایت کند.

در این باره بیشتر بخوانید: ماه‌نورد امارات فردا به فضا می‌رود

انتهای پیام

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

آغاز برگزاری فرآیند کنکور سراسری ۱۴۰۳-پیام امروز

نوبت اول آزمون سراسری سال جاری پنجشنبه و جمعه در سراسر کشور صبح و عصر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *