سوله آکام فلز

شجاعی: مبارزه با گرانفروشی بدون مبارزه با گرانی صدمه به مردم و کشور است

نماینده مردم ابهر در مجلس شورای اسلامی خطاب به رئیس جمهور گفت: مبارزه با گرانفروشی بدون مبارزه با گرانی در عمل مبارزه با تولید و در نهایت آسیب به مردم و صدمه زدن به کشور است.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام حسن شجاعی در نطق میان دستور خود در جلسه علنی امروز (سه شنبه) مجلس شورای اسلامی خطاب به رئیس جمهور اظهار کرد: گرانی مساله ای و گرانفروشی مساله دیگری است. امروز گرانی مساله اصلی کشور بوده و گرانفروشی مساله فرعی است، اما متاسفانه رفتار دولت شما نشان می دهد مساله اصلی کشور را گرانفروشی می داند که این موضوع می تواند آینده اقتصادی کشور را دچار چالش خطرناکی کند.

وی تصریح کرد: سیاست قیمت گذاری کالا و خدمات با دخالت دولت در سازوکار بازار و قیمت گذاری دستوری شاید در کوتاه مدت به کنترل قیمت و حمایت موقت از مصرف کننده منجر شود، اما در میان مدت با شکستن کمر تولید به گرانی دامن خواهد زد و به افزایش شدید قیمت خواهد انجامید و دولت با مصرف ارز، مضطر به واردات خواهد شد و در نتیجه آمار بیکاری بالا و سرمایه به سمت بخش های مخرب خواهد رفت و آسیب اصلی متوجه مردم خواهد شد.

امروز هزینه تمام شده تولید دام حدود ۱۲۰ تا ۱۴۰ هزار تومان است و قیمت دستوری اعمال شده همراه با جلوگیری از صادرات ۸۵ هزار تومان است که برای کنترل قیمت گوشت اعمال می شود. چگونه ممکن است دامدار ۱۴۰ هزار تومان هزینه کند و ۸۵ هزار تومان بفروشد؟ از این رو است که امروز همه دامداران، حتی دام های مولد خود را راهی کشتارگاه می کنندنماینده مردم ابهر در ادامه با ذکر مثالی خاطرنشان کرد: امروز هزینه تمام شده تولید دام حدود ۱۲۰ تا ۱۴۰ هزار تومان است و قیمت دستوری اعمال شده همراه با جلوگیری از صادرات ۸۵ هزار تومان است که برای کنترل قیمت گوشت اعمال می شود. چگونه ممکن است دامدار ۱۴۰ هزار تومان هزینه کند و ۸۵ هزار تومان بفروشد؟ از این رو است که امروز همه دامداران، حتی دام های مولد خود را راهی کشتارگاه می کنند.

شجاعی افزود: در میان مدت با کاهش تولید، به کمبود گوشت و افزایش جهشی قیمت خواهیم رسید و دولت با مصرف ارز فراوان برای تامین نیاز کشور مجبور به واردات دام خواهد شد، در حالی که تولید از بین رفته، بیکاری افزایش یافته و سرمایه به سمت بخش های مخرب حرکت کرده و قیمت گوشت به همان میزانی رسیده که از آن می ترسیدیم و پرهیز می کردیم.

وی در ادامه با بیان اینکه چگونه ممکن است در ابتدای زنجیره تولید، قیمت آزاد و در انتهای مسیر اسیر تصمیمات حاکمیتی باشد و نه تابع قواعد بازار، یادآور شد: از این رو است که مبارزه با گرانفروشی بدون مبارزه با گرانی در عمل مبارزه با تولید و در نهایت آسیب به مردم و صدمه زدن به کشور است.

در میان مدت با کاهش تولید، به کمبود گوشت و افزایش جهشی قیمت خواهیم رسید و دولت با مصرف ارز فراوان برای تامین نیاز کشور مجبور به واردات دام خواهد شد، در حالی که تولید از بین رفته، بیکاری افزایش یافته و سرمایه به سمت بخش های مخرب حرکت کرده و قیمت گوشت به همان میزانی رسیده که از آن می ترسیدیم و پرهیز می کردیمنماینده مردم ابهر خاطرنشان کرد: راه حل این است که مبارزه با گرانفروشی یک کار نظارتی- پلیسی بوده و مبارزه با گرانی یک کار علمی- سیاستی است. اگر با کار علمی و سیاستی به ریشه گرانی نپردازیم سیل گرانی امکان مبارزه نظارتی- پلیسی با گرانفروشی را از بین خواهد برد. از این رو دولت برای جلوگیری از گرانی به جای سیاست کنترل قیمت از طریق قیمت گذاری دستوری باید به کنترل نرخ تورم بپردازد.

شجاعی با تاکید بر اینکه کنترل نرخ تورم یا از طریق سیاست مدیریت خلق نقدینگی باید انجام شود و یا از طریق مدیریت نرخ ارز، گفت: شاید اراده دولت نه ولی رفتار دولت در عمل، نه آن است و نه این، نه به صورت کامل به الزامات مدیریت خلق نقدینگی پایبند است و نه به الزامات مدیریت نرخ ارز، لذا عملا دولت و وزارتخانه های آن برای مبارزه با گرانفروشی بسیج شده اند، مبارزه ای که در برابر سیل گرانی به سرانجام نمی رسد و همچنان گرانی مردم رنج دیده ما را می آزارد.

وی با اشاره به اینکه با اتخاذ سیاست های درست طبعا برای جلوگیری از آسیب به مردم باید سیاست های حمایتی به صورت موثر اجرا شود، تاکید کرد: از اقشار کم توان یا ناتوان به صورت جدی باید حمایت شود تا از دوران گذار عبور کنیم.

عضو مجمع نمایندگان استان زنجان در مجلس عنوان کرد: اما همه مردم ایران نیازمند حمایت نیستند، چرا کسانی که درآمدهای چند ده میلیونی و چند صد میلیونی در ماه دارند نباید گوشت و سایر کالاها و خدمات را به قیمت تمام شده تهیه کنند؟

شجاعی در پایان خطاب به رئیس جمهور گفت: بر مرکب کار علمی و کارشناسی بنشینید و برای دوران گرانی بسته های حمایتی مؤثر پیش بینی کنید. با مردم سخن بگویید و افکار عمومی را قانع کنید در غیر این صورت، اسب چموش کار غیر علمی و کارشناسی کشور را به زمین خواهد زد.

انتهای پیام

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

تکذیب چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی-پیام امروز

‏مصطفی قمری‌وفا، مدیر روابط عمومی بانک مرکزی نوشت: بانک مرکزی ضمن تکذیب گمانه‌زنی‌های نادرست رسانه‌ای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *