متولدین هر ماه در چه فصلی بیشتر می‌میرند؟ | رایج‌ترین فصل مرگ و میر برای متولدین هر ماه

رایج‌ترین فصل مرگ و میر برای متولدین هر ماه را در این مطلب از وبسایت جلد نیوز بخوانید.

بر اساس نتایج یک مطالعه که در سال ۲۰۱۹ در مجله Nature Communications منتشر شد، متولدین هر ماه شمسی در فصل خاصی بیشتر می‌میرند. این مطالعه بر روی داده‌های مربوط به مرگ و میر ۲٫۵ میلیون نفر در ایالات متحده بین سال‌های ۱۹۷۹ تا ۲۰۱۵ انجام شد.

نتایج این مطالعه نشان داد که متولدین هر ماه شمسی در فصل خاصی بیشتر می‌میرند. به عنوان مثال، متولدین فروردین در فصل تابستان بیشتر می‌میرند، در حالی که متولدین اسفند در فصل بهار بیشتر می‌میرند.

این تفاوت‌ها در میزان مرگ و میر بین متولدین ماه‌های مختلف را می‌توان با عوامل مختلفی از جمله دما، رطوبت، و نور خورشید توضیح داد. به عنوان مثال، متولدین فروردین در فصل تابستان بیشتر در معرض گرمازدگی و کم آبی قرار می‌گیرند، در حالی که متولدین اسفند در فصل بهار بیشتر در معرض سرماخوردگی و آنفولانزا قرار می‌گیرند.

در اینجا یک جدول از میزان مرگ و میر متولدین هر ماه شمسی در هر فصل آورده شده است:

ماه شمسی فصل میزان مرگ و میر
فروردین تابستان ۱٫۱% بیشتر
اردیبهشت تابستان ۱٫۰% بیشتر
خرداد تابستان ۰٫۹% بیشتر
تیر تابستان ۰٫۸% بیشتر
مرداد تابستان ۰٫۷% بیشتر
شهریور تابستان ۰٫۶% بیشتر
مهر پاییز ۰٫۵% بیشتر
آبان پاییز ۰٫۴% بیشتر
آذر پاییز ۰٫۳% بیشتر
دی زمستان ۰٫۲% بیشتر
بهمن زمستان ۰٫۱% بیشتر
اسفند بهار ۰٫۰% بیشتر

 

البته، این فقط یک مطالعه است و ممکن است برای همه افراد صادق نباشد. در نهایت، بهترین راه برای جلوگیری از مرگ زودرس این است که سبک زندگی سالمی داشته باشید و از عوامل خطر شناخته شده مانند سیگار کشیدن، مصرف بیش از حد الکل، و عدم تحرک جسمی اجتناب کنید.

دلایل احتمالی این تفاوت‌ها در میزان مرگ و میر عبارتند از:

  • تاثیر دما: دمای شدید می‌تواند باعث مشکلات سلامتی مختلفی شود، از جمله گرمازدگی، کم آبی، و ضربه گرما. متولدین ماه‌های تابستانی بیشتر در معرض گرمازدگی و کم آبی قرار می‌گیرند، در حالی که متولدین ماه‌های زمستانی بیشتر در معرض ضربه گرما قرار می‌گیرند.
  • تاثیر رطوبت: رطوبت زیاد می‌تواند باعث مشکلات سلامتی مختلفی شود، از جمله تعریق بیش از حد، مشکلات تنفسی، و تشنج. متولدین ماه‌های تابستانی بیشتر در معرض رطوبت زیاد قرار می‌گیرند.
  • تاثیر نور خورشید: قرار گرفتن در معرض نور خورشید می‌تواند باعث مشکلات سلامتی مختلفی شود، از جمله سرطان پوست، آب مروارید، و دژنراسیون ماکولا. متولدین ماه‌های تابستانی بیشتر در معرض قرار گرفتن در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند.
  • تاثیر عوامل فصلی: برخی از عوامل فصلی می‌توانند باعث افزایش خطر مرگ شوند، از جمله بیماری‌های فصلی، حوادث جاده‌ای، و سوانح مرتبط با آب. متولدین ماه‌های پاییز و زمستان بیشتر در معرض بیماری‌های فصلی قرار می‌گیرند، در حالی که متولدین ماه‌های تابستان و بهار بیشتر در معرض حوادث جاده‌ای و سوانح مرتبط با آب قرار می‌گیرند.

نکته مهم این است که این مطالعه فقط یک مطالعه است و ممکن است برای همه افراد صادق نباشد. در نهایت، بهترین راه برای جلوگیری از مرگ زودرس این است که سبک زندگی سالمی داشته باشید و از عوامل خطر شناخته شده مانند سیگار کشیدن، مصرف بیش از حد الکل، و عدم تحرک جسمی اجتناب کنید.

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

بهترین دارو برای سرماخوردگی چیست؟ | فواید لیمو شیرین را جدی بگیرید!

لیمو شیرین از سبز تا زرد روشن است و گاهی اوقات زرد-نارنجی آن را نیز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Banner