سوله آکام فلز
مجازات سو استفاده از نام تجاری

مجازات سوء استفاده از نام تجاری از نظر حقوقی

قبل از اینکه به مقوله مجازات سوء استفاده از نام تجاری بپردازیم لازم است این نکته رو متذکر شویم که طبق قانون ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری سوءاستفاده اشخاص حقیقی یا حقوقی از علایم تجاری داخلی و خارجی از جنبه حقوقی و کیفری قابل پیگیری است.

زمانی که جعل نشان تجاری توسط شخص یا اشخاص حقیقی یا حقوقی تأیید شود بازپرس می‌تواند جرائم صورت گرفته را به شکل قانونی پیگیری کند. در صورتی که دادستان صدور قرار منع تعقیب را اعلام کند باید تکلیف اموال کشف شده تعیین شود. دادگاه قادر است تکلیف اموال و اشیاء ضبط شده را نزد خود نگه دارد لذا بازپرس در این حین مکلف است که با تقاضای ذی‌نفع دستور رد اموال کشف شده زیر را صادر نماید:

  • وجود بخشی از اشیاء و مال ضبط شده که برای روند دادرسی حائز اهمیت نیست
  • اموالی که به صورت بلامعارض باشد
  • در بین اشیاء و اموال مواردی قابل ضبطی وجود نداشته باشد

در صورتی که برندها و علائم تجاری داخلی و خارجی با رعایت مقررات قانونی به ثبت رسیده باشند و اشخاص حقیقی یا حقوقی از آن سوءاستفاده کنند یا آن را مورد استفاده غیرمجاز قرار دهند، موضوع از لحاظ حقوقی و کیفری قابل پیگیری است و باید خسارت وارده به دارندگان علائم تجاری ثبت شده جبران شود.

در رابطه با مجازات سو استفاده از نام تجاری و عدم رعایت حق انحصار علامات تجاری نیز این قوانین بطور سخت گیرانه ایی حاکم می باشد به طوری که قوانینی توسط قانون گذار وضع گردیده است که طی آن متخطی علاوه بر جزای نقدی به حبس تعزیری از ۹۱ روز تا ۶ ماه یا هر دو محکوم می شود.در این ماده نیز صرفاَ به تعیین مجازات حبس و جزای نقدی اکتفا شده است و تصمیمی در خصوص اموال و یا منافعی که از طریق به دست آمده است کرفته نشده است و تصمیم گیری در مورد آنها به عهده دادستان ،بازپرس و قاضی قرار داده است و مقرر نموده است که با توجه به ارزیابی شرایط در این مورد تصمیم گرفته شود تا ضبط و یا معدوم گردد.

زمانی که یک نشان تجاری به صورت کاملاً قانونی به ثبت رسیده باشد، مورد حمایت قانون قرار داشته و سایر اشخاص نمی‌توانند از نشان تجاری ثبت شده در جهت فعالیت تجاری خود استفاده کنند. علامت تجاری ثبت شده به صورت انحصاری در اختیار مالک آن بوده و در صورت جعل نشان تجاری، شخص مجرم شناخته شده و می‌تواند تحت پیگرد قانونی قرار بگیرد. وجود نشان تجاری با توجه به اهمیت آن برای شرکت و مشتریان می‌تواند دارای مزایای زیادی برای عملکرد مالی شرکت نیز باشد.

اگر بخواهید به صورت قانونی مراحل ثبت نشان تجاری خود را در یک بستر امن انجام دهید و در صورت وجود هر گونه مشکل مراحل آن را به خوبی پیگیری کنید استفاده از یک مجموعه معتبر به شما پیشنهاد می‌شود. با توجه به این که ثبت شرکت و ثبت برند به عنوان یک امر تخصصی محسوب شده بهتر است با مشورت ثبت شرکت هانا، مراحل را در سریع‌ترین زمان ممکن پیگیری کنید. وجود حمایت قانون از نشان تجاری این اطمینان را در افراد ایجاد می‌نماید که بتوانند در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به ثبت و پیگیری علامت تجاری خود اقدام کنند.

 

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

خدمات کفسابی در تبریز

خدمات کفسابی در تبریز: جلا و درخشش دوباره به کفپوش‌های شما

تبریز، شهر اولین‌ها و مهد تمدن، با قدمتی دیرینه و جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی فراوان، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *