مشکلات کشور با نسخه‌های وارداتی حل نمی‌شود



نگاهداری: مشکلات کشور با نسخه‌های وارداتی حل نمی‌شود





رییس مرکز پژوهش های مجلس در مراسم افتتاحیه دوره آموزشی حکمرانی و سیاستگذاری اقتصادی با اشاره به ضرورت ترکیب دانش و مهارت حکمرانی، گفت: نسخه های وارداتی نهادی بین المللی نمی‌تواند مشکلات کشور را حل کند و باید نسخه‌های بومی تولید کنیم.

به گزارش ایلنا،  بابک نگاهداری رییس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی امروز(پنجشنبه ۱۲ مهر ماه ۱۴۰۳) در مراسم افتتاحیه دوره آموزشی حکمرانی و سیاستگذاری اقتصادی مدرسه حکمرانی و قانونگذاری شهید مدرس که در محل مرکز پژوهش های مجلس برگزار شد با اشاره به  نسبت دانش و سیاستگذاری و حکمرانی بیان داشت: برای شکل دادن به حکمرانی خوب و با ظرفیت، نیازمند افراد سیاستگذار کارآزموده هستیم.

وی افزود: با دانش تخصصی صرف دانشگاهی، فرد نمی‌تواند تبدیل به سیاستگذار و سیاستمدار کارآمد شود بلکه در کنار دانش تخصصی، دانش حکمرانی و تجربه حکمرانی هم ضروری است. دوره آموزشی حکمرانی و سیاستگذاری اقتصادی هم با همین هدف برگزار می شود.

نگاهداری در ادامه سخنان خود گفت: برای تبدیل شدن به سیاستگذار موفق فرد تحصیل کرده و اهل دانش باید با زیست‌بوم حکمرانی کشور و ذی نفعان آن آشنا شود. بدون این آشنایی فرد در پیچ و خم نظام حکمرانی منفعل و ناکارآمد می‌شود.

وی با بیان اینکه وظیفه حکمران تنظیم روابط بین ذی‌نفعان مختلف در زیست‌بوم نظام حکمرانی است توضیح داد: این امر نیازمند آشنایی با نظام حکمرانی است که در این دوره دانش‌ها و تجربه های مختلفی به حاضران منتقل می‌شود. ما معتقد هستیم بدون آشنایی با زیست‌بوم نظام حکمرانی فرد سیاستگذار امکان خلاقیت و تحول را ندارد.

نگاهداری با بیان اینکه نسخه‌های وارداتی نهادهای بین‌المللی نمی‌تواند مشکلات کشور را حل کند، گفت: تجربه هم نشان داده به جز یکی دو کشور در بقیه کشورها هم این نسخه‌ها جواب نداده است و ما باید نسخه بومی خود را برای مشکلات کشور تولید کنیم.

وی سپس با اشاره به ترکیب کابینه دولت آمریکا ادامه داد: در این کابینه تنها چند عضو هیات علمی وجود دارند و اینگونه نیست که تصور شود هر کس در نظام دانشگاهی به رتبه بالایی دست پیدا کرده در نظام حکمرانی هم می‌تواند موفق باشد. جنس حکمرانی متفاوت از جنس نظام دانش است البته این دو همپوشانی دارند اما نمی‌توان صرفا با تکیه بر دانش در نظام حکمرانی موفق شد.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس سپس به انباشت دانشی و تجربی حکمرانی در این نهاد اشاره کرد و گفت: مرکز پژوهش‌های مجلس در این زمینه پیشرو است و یکی از سرمایه‌های نظام جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود.

 نگاهداری در پایان سخنان خود انتقال این دانش تجربی حکمرانی به نخبگان جوان را از اهداف مرکز پژوهش‌های مجلس دانست و برگزاری دوره آموزشی حکمرانی و سیاستگذاری اقتصادی را هم اقدامی در همین جهت توصیف کرد.

 



انتهای پیام/



Source link

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

هشدار سازمان جهانی بهداشت نسبت به شیوع یک بیماری جدید مرگبار

به دنبال شناسایی ۲۷ بیمار مبتلا به ویروس بسیار مسری و کشنده ماربورگ (Marburg) در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Banner