مصوبه‌ای برای خرید « اسناد برگی و طوماری»

نخستین جلسه کارگروه ارزیابی و خرید اسناد غیر دولتی آرشیو ملی در سال ۱۴۰۱، برگزار و ۲۵ مجموعه از اسناد برگی و طوماری مورد بررسی، ارزیابی کارشناسی، قیمت‌گذاری و تصویب برای خرید قرار گرفت.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، نخستین جلسه کارگروه ارزیابی و خرید اسناد غیر دولتی آرشیو ملی در سال ۱۴۰۱، با حضور اعضای قانونی و دادستان کل دیوان محاسبات کشور برگزار شد.

در این جلسه ۲۵ مجموعه، مشتمل بر ۳۴۲ ردیف اسناد برگی و طوماری مورد بررسی، ارزیابی، کارشناسی،  قیمت گذاری و تصویب برای خرید قرار گرفت.

مجموع اسناد ارزیابی شده شامل انواع عقدنامه های برگی و دفترچه‌ای، احکام، تقسیم‌نامه، وصیت‌نامه، وقف‌نامه، مصالحه، مبایعه و اجاره‌نامه، وکالت‌نامه، استشهاد و استعلام‌نامه، ذمه‌نامه، تصدیق‌نامچه، دفترچه قباله‌آب، شراکت‌نامه، قرارداد و تعهدنامه، ضمانت ‌امه و دعوتنامه می‌شود.

همچنین اوراق حکمیه، مکاتبات دست‌نویس، تلگراف، دادخواست‌نامه، نقشه، کتابچه، جزوه، دفتر، دفترچه، آلبوم عکس و قطعات عکس، نگاتیو و اسلاید، تصاویر نقاشی، تابلو نقاشی پارچه‌ای، تصاویر خوشنویسی، پوستر، اعلامیه، رونوشت شناسنامه، گذرنامه، گواهینامه، قبوض مالی ، بروشور وکاتالوگ، آگهی، کارت، کارت پستال، پاکت و اسناد ارزشمند دیگر متعلق به دوره زمانی (۱۰۵۳-۱۴۹۱ هجری قمری)، (۱۲۵۷-۱۳۸۱هجری شمسی) و ( ۲۰۱۳-۱۸۷۵میلادی) از مناطق مختلف کشور، ‌به ویژه گیلان، قزوین، اصفهان، یزد و تهران از دیگر اسنادی است که در این جلسه مورد بررسی، ارزیابی کارشناسی، قیمت‌گذاری و تصویب خرید قرار گرفتند.

برخی از این اسناد مبیّن گوشه‌های قابل توجهی از تاریخ معاصر و سده‌های پیش کشور و وقایع مرتبط در داخل و کشور است که پس از طی مراحل قانونی، تخصصی، توصیف و پردازش در اختیار علاقمندان و پژوهشگران و رسانه‌ها قرار خواهد گرفت.

همچنین از مهمترین اسناد خریداری‌شده، می‌توان به مجموعه متنوع و ارزشمندی از اسناد متعلق به گیلان، به ویژه فومنات و صومعه‌سرا و خاندان پیش‌نماز  فومنی، محمودخان سرتیپ مدیرالملک (مدیرالسفرا) از مالکان و حاکمان فومن و برخی اهالی محلی و پرونده هایی متعلق به «حزب جنگل گیلان (اجتماعیون)، اسنادی از خاندان «افشار» ساکن در محال افشار قزوین و افرادی از خانواده های تقوی، سیدتقی و پیشنماز خیابانی حکمی از طهماسب قلی‌خان، بابت واگذاری تولیت در منطقه خنداب شهرستان تاکستان قزوین و  مکاتبات و مدارک محمد حسین حسام السادات بوشهری بخشدار تنگستان اشاره کرد.

مجموعه نقشه، مشتمل بر نقشه وضعیت پراکندگی ایلات و عشایر قوم کرد از بلوچستان تا ترکیه، بر طبق نقشه عشایر کرد «سر مارک سایکس» (نظامی و سیاست مدار انگلیسی و از عوامل قرارداد سایکس پیکو)، نقشه سری سال ۱۹۱۶ ترسیمی برای اردوی هند توسط «آغوستوس» جغرافیدان و نقشه کش آمریکائی و غیره، نقشه اروپای مرکزی، منتشرشده توسط RichardSchwarz (ریچارد شوارتز / شوارتس) آلمانی و نیز عقدنامه‌ها و مصالحه‌نامه متعلق به اهالی  محلات خوانسار و روستایی از محال فریدن اصفهان از دیگر اسناد ارزیابی شده است.

در حوزه مکاتبه‌های سازمانی، مکاتبه های سازمان اوقاف، به ویژه درباره برخی موقوفات محلی در طبس، یزد و تهران و مکاتبات هیأت امنای امامزاده صالح تهران درباره امور غباروبی، نذورات، خرید املاک، امور عمرانی و تعمیرات و غیره وجود دارد.

اسناد مربوط به ارامنه ساکن مراغه در آذربایجان شرقی و برخی نقاط دیگر، دفترچه شرح زندگی «شمس الحکماء» برادر ناظم الاسلام کرمانی، مکاتبات فارسی و انگلیسی ترجمه از فرانسه و غیره مرتبط با «عباسقلی حکمت» (فرزند رضا سردارفاخر، سناتور مجلس سنا، رئیس بهداری اصفهان ومعاون وزارت بهداری)، اسناد تحصیلی، شغلی، مالی و ملکی «غلامعلی عربشاهی»،‌ استاد رشته‌های روانپزشکی و مغز و اعصاب و پایه‌گذار دو رشته مذکور در خراسان،  اعلان و آگهی و جزوات چاپی و نشریات گروه‌های حزبی پیرامون حکومت نظامی در تهران، واقعه بلوای نان و نقد عملکرد حکومت پهلوی اول و دوم، مجموعه اسناد (اعلامیه‌ها، بیانیه‌ها، قطعنامه‌ها، اعلام همبستگی‌ها، مکاتبات، تلگراف‌ها و غیره مربوط به مبارزه با رژیم پهلوی و شکل‌گیری انقلاب اسلامی و فعالیت‌های سیاسی اقشار مختلف از قبیل روحانیت، علماء و مراجع دینی، دانشجویان، معلمان، اصناف از اسنادی است که در این جلسه مورد بررسی، ارزیابی کارشناسی، قیمت گذاری و تصویب خرید قرار گرفته است.

 همچنین سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در خبر دیگری از تجهیز این سازمان به ۶ دستگاه تصویربرداری (اسکنر) پیشرفته با اعتباری بالغ بر ۱۱ میلیارد ریال خبر داد و نوشت: از آنجاکه یکی از وظایف مهم این سازمان، حفظ و نگهداری از نسخ خطی و نفیس است، تصویربرداری دیجیتالی و با کیفیت مطلوب و استاندارد جهانی از این نسخ قدیمی نیز بسیار حائز اهمیت است. از این رو سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با توجه به اهمیت و اولویت این موضوع، تهیه دستگاه‌های پیشرفته تصویربرداری از منابع نفیس کتابخانه ملی ایران را در دستور کار خود قرار داد که ۶ دستگاه اسکنر پیشرفته با اعتباری بالغ بر ۱۱ میلیارد ریال خریداری شد.

همچنین با توجه به اینکه تسریع در ساماندهی وظایف بخش‌ها از محورهای برنامه دوره مدیریت جدید است، خرید تجهیزات مورد نیاز در اولویت قرار گرفته است.

  انتهای پیام

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

سفر بدون ویزا به چین تمدید شد-پیام امروز

به نقل از یورونیوز، چین سفر بدون روادید را برای مالزی و ۱۱ کشور اروپایی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Banner