سوله آکام فلز

مصوبه کاهش عوارض یک یا دوپله‌ای صادراتی کالاها به گمرکات ابلاغ شد

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، از ابلاغ مصوبه عوارض جدید صادراتی شامل کاهش یک یا دوپله‌ای عوارض برخی کالاها خبر داد و تاکید کرد کاهش قیمت‌های جهانی در وضع عوارض جدید اعمال‌ شده است.

به گزارش ایسنا، اواخر فروردین ماه سال جاری بود که عوارض ۱۸ درصدی صادراتی محصولات زنجیره فولاد با هدف توازن بازار داخلی، ابلاغ شد. بر این اساس مقرر شد عوارض کالاهای صادراتی بصورت پلکانی دریافت شود.

پس از ابلاغ مصوبه اخذ عوارض صارداتی از مواد اولیه معدنی و صنایع معدنی، موضوع با انتقاد معدن‌داران و فعالان معدنی کشور روبرو شد.

در ابتدا رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در نامه‌ای از وزیر صمت خواستار “لغو عوارض صادراتی زنجیره فولاد” شد و اخذ عوارض صادراتی محصولات زنجیره فولاد را در چنین شرایطی ظلم مضاعف به فولادسازان ایرانی دانست. وی معتقد است هدف اصلی از وضع عوارض صادراتی، صرفا کسب درآمد از منافع تولیدکنندگان است و اعمال عوارض بر صادرات محصولات اقدامی محدودکننده در جهت توسعه صادرات ملی است.

پس از آن، تعدادی از شرکت‌های بزرگ تولیدکننده فولاد کشور در نامه‌ای خطاب به معاول اول رئیس جمهور و رئیس ستاد تنظیم بازار، خواستار توقف اجرای مصوبه وضع عوارض صادراتی بر محصولات زنجیره فولاد برای کار کارشناسی جامع‌تر و استفاده از تجربه‌ها و نظرات متخصصان و خبرگان و انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران شدند و نسبت به اجرای آن هشدار دادند.

در نهایت اما پس از انتقاد فعالان این حوزه از ابلاغ مصوبه اخذ عوارض صارداتی از مواداولیه معدنی و صنایع معدنی، اواخر هفته گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت طی دو مرحله اقدام به اصلاح و حذف عوارض صادراتی برخی مواد و محصولات معدنی کرد. براساس جدول ارسالی وزارت صمت به گمرک در این رابطه (اصلاح و حذف عوارض صادراتی محصولات) در ر ابطهب ا محصولات زنجیره فولاد مقرر شد: پس از مس، عوارض صادراتی روی نیز حذف شود. همچنین عوارض بیلت فولاد از ۱۷ به هشت درصد و اسلب از ۲۲ به ۱۷ درصد رسید و عوارض صادراتی محصولات پایین دست هم براساس جدول زیر حذف شد.

مصوبه کاهش عوارض یک یا دوپله‌ای صادراتی کالاها به گمرکات ابلاغ شد

شایان ذکر است، کالاهایی که در جدول فوق مورد اشاره قرار نگرفته، مشمول عوارض صادراتی صفر درصد است.

براین اساس، امروز (شنبه) سیف‌الله امیری- مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت- اعلام کرده است: مصوبه عوارض جدید صادراتی شامل کاهش یک یا دوپله‌ای عوارض برخی کالاها شده و  هفتم اردیبهشت‌ماه به گمرکات ابلاغ‌شده است.

وی ضمن اشاره به کاهش قیمت بسیاری از کالا در پی کاهش ایجاد شده در قیمت‌های جهانی، خاطر نشان کرد: این کاهش قیمت‌های جهانی در وضع عوارض جدید اعلام و اعمال‌شده است. همچنین عوارض صادراتی برخی از کالاها که عوارض آن‌ها بطور تقریبی به صفر رسیده است، در عوارض جدید حذف شده است. با این‌وجود درصورتیکه مجدد موضوعات بحرانی همانند جنگ اوکراین و به دنبال آن افزایش قیمت‌های جهانی رخ دهد، برای این دست کالاهایی که عوارض صادراتی آن‌ها صفر شده است، مجدد عوارض در نظر گرفته می‌شود.

امیری ادامه داد: همچنین عوارض صادراتی برخی کالاها با سه پله و برخی دیگر از کالاها با یک یا دو پله نزولی اعلام‌ شده است. چنانچه رشد قیمت صادراتی کالایی از پنج درصد به بالا باشد، برای آن کالاها عوارض در نظر گرفته‌شده و برای کالاهایی که رشد قیمتی صادراتی آن‌ها بین صفر تا پنج درصد بوده است، هیچگونه عوارضی در نظر گرفته نشده است.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت تصریح کرد: طی دو هفته آینده با توجه به شرایط بازار درصورتیکه قیمت‌ها بازهم نزولی باشد، بازهم عوارض صادراتی تغییر خواهد کرد. عوارض صادراتی کالاهایی که رشد قیمتی آن‌ها کاهش‌یافته و به صفر رسیده است، حذف خواهد شد.

این مقام مسئول در وزارت صمت در ادامه اظهار کرد: کالاهایی که تا پیش از ابلاغ این اصلاحیه، ثبت سفارش شده‌ یا قبض انبار دارند، نیازی به پرداخت عوارض ندارند. همچنین ورود موقت‌ها نیز مطابق ماده ۱۱ آیین‌نامه گمرکی نیاز به پرداخت عوارض ندارند. برای مصوبه تنظیم بازار نیز اصلاحاتی در نظر گرفته‌شده که این اصلاحات در ستاد تنظیم بازار کشور مطرح‌ و در صورت موافقت اعمال خواهد شد تا موضوع عوارض صادراتی مرتفع شود.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت در پایان تاکید کرد: برای وضع عوارض صادراتی علاوه بر توجه به بازارهای جهانی، بازارهای داخلی نیز موردتوجه قرارگرفته‌اند؛ بر همین اساس عوارض صادراتی کالاهایی که در بازار داخل مشکلی ندارند را حذف کرده‌ایم تا بتوانند صادرات خود را به‌ راحتی انجام دهند.

انتهای پیام

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

حضور کشور‌های بریکس در جشنواره فیلم مسکو-پیام امروز

به نقل از شبکه تلویزیونی بریکس، جشنواره فیلم مسکو که ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ آغاز به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *