سوله آکام فلز

منابع ارزی حاصل از صادرات همزمان با افزایش حجم سرمایه گذاری رشد می‌یابد-پیام امروز


فرزاد وجیهی کارشناس اقتصادی و حمل ونقلی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران  با تاکید بر اینکه اصلاح شرایط اقتصادی کشور یک فرایند زمانبر و متکی به برنامه است گفت: در راستای اجرای برنامه‌های اصلاحی اقتصاد باید ساختارهای نهادی و حاکمیتی همراهی کنند تا اقتصاد کشور بر مبنای تئوری‌های پیشرفت کند. در غیر اینصورت رییس‌جمهور تنها می‌تواند وعده‌های بدهد که هیچگاه محقق نمی‌شوند.

وی ادامه داد: به طور قطع اقتصاد کشور تحت تاثیر عملکرد یک نفر حتی رئیس جمهور نیست. بلکه به عوامل مختلفی بستگی دارد. همانطور که در یک دهه گذشته با تغییر روسای جمهور و دولت‌ها آمارهای مربوط به تورم و رشد اقتصادی تغییر چندانی نداشته است.

او با بیان اینکه مسأله اقتصاد تابع منابع درآمدی، سیاست‌های توزیع درآمد، وضعیت بازارهای مالی، تجارت و… است، افزود: بخشی از این سیاست‌ها را می توان با برنامه‌ریزی درست در دولت حل و فصل کرد. اما بخش دیگری از این سیاست‌ها به مناسبات سیاسی و اقتصادی خارج از مرزهای کشور بستگی دارد.

وجیهی ادامه داد: به همین دلیل شخص رییس‌جمهور به تنهایی نمی‌تواند مشکلات اقتصادی کشور را حل کند. بلکه به حمایت همه سازمانها و نهادهای سیاستگذار نیاز دارد. در واقع باید زمینه افزایش سرمایه‌گذاری و تولید در کشور فراهم شود تا به تبع آن صادرات و درآمد ارزی رشد داشته باشد. سپس با افزایش منابع ارزی حاصل از صادرات می توان بازار ارز را مدیریت کرد. همچنین بهره‌وری لازم را از طریق نوسازی و بهسازی ماشین‌آلات و تجهیزات ایجاد کرد. از این طریق کشور نه تنها به سمت توسعه پیش می‌رود، بلکه زمینه افزایش اشتغال، رفاه جامعه و حتی توسعه اجتماعی و اقتصادی نیز فراهم می شود. بنابراین رییس‌جمهور به تنهایی نمی تواند اقتصاد کشور را درست کند.

خبرنگار: محبوبه کباری


Source link

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

مامارداشویلی بهترین بازیکن دیدار گرجستان-پیام امروز

۱۸:۵۹ – ۰۲ تير ۱۴۰۳ ۱۸:۵۹ – ۰۲ تير ۱۴۰۳ در چارچوب مسابقات یورو ۲۰۲۴، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *