سوله آکام فلز

نشست مجازی بزرگداشت نوروز در مقر سازمان ملل متحد

نشست بزرگداشت روز بین المللی نوروز به صورت مجازی در مقر سازمان ملل در نیویورک برگزار شد که در آن دبیرکل سازمان ملل و سفیر جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در بیانیه‌ای بر اهمیت نوروز تاکید کردند.

به گزارش ایسنا به نقل از وبگاه هیات نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، به ابتکار و با محوریت نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در نیویورک و با مشارکت ۱۱ کشور دیگر حوزه ی نوروز، نشست بزرگداشت روز بین المللی نوروز به صورت مجازی، روز سه شنبه دوم فروردین ماه ۱۴۰۱ در مقر سازمان ملل در نیویورک برگزار شد. در این نشست که ریاست آن را مجید تخت روانچی، سفیر و نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل برعهده داشت، دبیرکل سازمان ملل، رئیس مجمع عمومی و رئیس شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل سخنرانی کردند.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در سخنان خود با تبریک فرارسیدن نوروز و آرزوی بهروزی برای همگان در سال جدید اظهار داشت: نوروز گرامی‌داشت آغازهای جدید است. آغاز سال نو، فرارسیدن بهار و تولد دوباره ی طبیعت. نوروز زمانی است برای امیدواری و پاسداشت تنوع. نوروز، بیش از ۳۰۰ میلیون انسان را در نسل های مختلف و فراتر از مرزها با یکدیگر متحد می سازد. به ما الهام می کند تا در مورد یکدیگر، فرهنگ ها و نیز جهان مان بیشتر بیاموزیم.

گوترش در بخش دیگری از سخنان خود افزود: نوروز یادآور همه ی مشترکات ماست و ارزشهایی مانند صلح، حقوق بشر و کرامت انسان را که سازمان ملل هر روز در پی ارتقای آنهاست، ترویج می کند. متاسفانه این ارزشهای مشترک، با چالش های بزرگی مواجه شده و جهان با طوفانی بی سابقه از بحران ها دست به گریبان است. خشونت ها و درگیری های غیرموجه و بی معنی، رنج های بیشماری را پدید آورده اند و صلح و امنیت جهانی را تهدید می کنند. دو سال است که همه گیری کرونا زندگی مردم را در سرتاسر جهان به خطر انداخته و امروز نابرابری در دسترسی به واکسن، بهبود کامل را با مانع روبرو کرده و بشریت با خطر سویه های جدید این بیماری دست و پنجه نرم می کند. همزمان، تغییرات اقلیمی، بشر را با تهدید وجودی روبرو کرده است.

دبیرکل سازمان ملل در بخش پایانی سخنان خود اظهار داشت: ما تنها با کمک یکدیگر می توانیم بر خطر جنگ فائق شده و صلح پایدار را رقم بزنیم. با همکاری یکدیگر می توانیم واکسن بیشتری تولید کنیم و درمان کرونا را در دسترس همگانی قرار دهیم و به هدف خود یعنی واکسیناسیون ۷۰ درصد جمعیت همه ی کشورها تا اواسط سال جاری دست یابیم. با همبستگی می توانیم گرمایش زمین را کنترل کنیم و خطرات تغییرات اقلیمی را به حداقل برسانیم. شاید اگر پیام نوروز راهنمای ما باشد بتوانیم به وعده های خود برای ساختن جهانی توام با صلح، سلامت و شکوفایی جامه ی عمل بپوشانیم. بیائید این آغاز جدید را با اراده ای قوی و تازه همراه کنیم تا از سیاره ی خود محافظت نموده و شرایطی را فراهم  آوریم که هیچکس از توسعه عقب نماند.  

علاوه بر این، مجید تخت روانچی، سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان ملل نیز طی سخنانی اظهار داشت: در زندگی انسان لحظات و رویدادهایی وجود دارند که از ابعاد ماندگار معنوی و فرهنگی برخوردار بوده و در عین حال صدها میلیون نفر در سرتاسر جهان آن را ارزشمند دانسته و گرامی می شمارند. نوروز با پشتوانه ای از چند هزار سال تاریخ، تمدن و فرهنگ، یکی از این لحظات ماندگار در خاطره ی جمعی نسل ها و جوامع مختلف است. علاوه بر این، نوروز نه تنها یک پل مستحکم میان گذشته، حال و آینده است بلکه همچنین سمبل پاسداری از ارزش ها و آرمان های مشترک در عین احترام به تنوع فرهنگی است که در بستر تاریخ، از یک نسل به نسل بعدی منتقل می شود.

سفیر و نماینده دائم کشورمان در نیویورک در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: نوروز با اینکه دربردارنده ی حس تداوم و گذار است در عین حال، احساس تعلق به خاطرات و سنت های مشترک را تقویت می کند. با این تعریف، نوروز را نمی توان تنها یک روز در تقویم یا یک مراسم ساده دانست، چرا که نوروز، نمونه ای شکوفا و بالنده از میراث زنده ی بشری است که همه ی مرزها ی ساخته ی دست بشر را در نوردیده و قلب ها را به یکدیگر پیوند می دهد و بدین سان، به زبان مشترک بسیاری از جمعیت ها در کشورهای مختلف و از قومیت های متفاوت تبدیل شده و ارزشهای والای بشری صلح، همبستگی، همدلی و دوستی را ترویج و تقویت می کند.

او در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برخی از سنت ها و آداب نوروز در کشورمان اظهار داشت: نوروز به عنوان اولین روز بهار و تجدید حیات طبیعت، بیش از سه هزار سال است که در ایران گرامی داشته می شود. واژه ی نوروز در زبان فارسی به معنای روز نو، حامل پیام رویش و زایش مجدد بوده و سمبل آغازی نو، فرصتی دوباره و امیدی جدید است. نوروز در ایران شامل آیین ها، آداب و رسوم، سنت ها و رویدادهای فرهنگی متعددی است. یکی از نمادهای مهم نوروز در ایران، سفره ی هفت سین است که با اجزای معنی داری تزئین می شود که هریک نشان از مفهومی ارزشمند دارد. مفاهیمی مانند تولد دوباره ی طبیعت، باروری، سلامتی، زیبایی، ثروت، پاکی و بهروزی. یکی از آداب نوروز در ایران، گرد هم آمدن اعضای خانواده و دیدار با بزرگان فامیل است. زنان ایرانی نقش بسیار برجسته ای در تمامی مراحل نوروز برعهده دارند.

سفیر و نماینده دائم کشورمان تاکید کرد در دنیایی که بشریت با چالش های کم سابقه و بی شمار جهانی مانند همه گیری، یکجانبه گرایی، افراطی گری، خشونت، دشمنی و منازعه روبروست، بیائید از نوروز و پیام های والای آن ازجمله صلح، همراهی، همبستگی، همدلی و بهروزی الهام بگیریم. وی در درخاتمه، ضمن تبریک روز بین المللی نوروز به شرکت کنندگان در مراسم، سخنان خود را با شعری از شاعر بلندآوازه ی کشورمان حافظ شیرازی به پایان برد: ز کوی یار می آید نسیم باد نوروزی/ از این باد ار مدد خواهی، چراغ دل برافروزی.

در این نشست همچنین آقای عبدالله شهید، رئیس مجمع عمومی سازمان ملل و آقای کولن ویکسن کلاپایل رئیس شورای اقتصادی و اجتماعی ملل متحد (اکوسوک) نیز سخنرانی کردند.

رئیس مجمع عمومی در سخنان خود اظهار داشت: نوروز به عنوان گرامیداشت اولین روز بهار و سال جدید، منادی آغازی و امیدی جدید است. در این دوران بی سابقه، میراث فرهنگی نوروز، مبتنی بر ارزش هایی مانند صلح، همبستگی، دوستی، آشتی و نیز احترام به تنوع میان مردم و جوامع، بیش از هر زمان دیگری مورد نیاز است.

او افزود: «بشریت زمستان بلند و تاریکی را تحمل کرده است و از اضطراب بالایی در رنج است. همه ی ما مشتاق امید، تجدید حیات و فرارسیدن روزهای بهتر هستیم. نوروز، سراسر شفا و تولد دوباره ی زمین است. نمادی از صبر، عشق، توانمندی و بخشش. در این روز نوی بهار، از همه ی همنوعانم انتظار مهربانی، فروتنی و لطف دارم تا کمک کنند دوره ای از صلح و یگانگی، دوره ای از آشتی و دوستی و دورانی سرشار از آغازهای جدید را تجربه کنیم. بیائید از الهامات و ارزش های نمادین نوروز بهره بگیریم تا هیچکس عقب نماند و بگذارید وعده ای که در اولین روزهای همه گیری داده بودیم عمل کنیم: بهبودی بهتر، بازسازی بهتر و نهایتا بهتر شدن و بهتر بودن.»

رئیس مجمع عمومی ابراز امیدواری کرد که نوروز امسال نه فقط آغاز بهار و تولد دوباره ی طبیعت، بلکه بازآفرینی قرار اجتماعی، اخلاقی و معنوی انسانها با یکدیگر باشد. وی در پایان گفت در این زمانه ی خطیر، باید همه دست در دست یکدیگر بگذاریم و از روی آتش درگیری، تغییرات اقلیمی و همه گیری بپریم و به خاطر نجات بشریت، ندای صلح سر دهیم.
رئیس اکوسوک نیز در سخنان خود، نوروز را نماد و نوید آغازی جدید، فرصتی جدید و سالی جدید دانست و تاکید کرد نوروز، از مرزهای ملی، مذهبی و فرهنگی فراتر می رود، تنوع فرهنگی را گرامی داشته و در عین حال ارزش های مشترک بشر را یادآور می شود. رئیس اکوسوک افزود: نوروز فرصتی است که ما می توانیم در مورد سالی که گذشته بیندیشیم و در عین حال نگاهی به آینده و برکات آن داشته باشیم. فرصتی است که وعده های خود در رابطه با صلح، دوستی، حقوق بشر و کرامت انسانی را تجدید کنیم. فرصتی که در آن می توانیم تعهد تزلزل ناپذیر خود را مبنی بر اینکه هیچکس از توسعه عقب نخواهد ماند، یادآوری کنیم.

او در پایان اظهار داشت: امروز، پیام نوروز بیش از هر زمان دیگری مورد نیاز است. ما هنوز تلاش می کنیم از آثار مخرب همه گیری کرونا و نیز منازعاتی که به سرعت در بسیاری از نقاط جهان شدت می یابند، رهایی یابیم. بیائید این آغاز جدید را با اراده ای محکم و تازه برای نیل به جهانی متحد تر، همبسته تر و هماهنگ تر، ارج بگذاریم. جهانی که گفتگو و همکاری را به جای اختلاف و درگیری، سرلوحه ی خود قرار می دهد. جهانی که صلح و کرامت، هنجار اصلی آن است و نه استثنا. جهانی که بتوانیم آن را به کمک یکدیگر و به روشی عادلانه تر و پایدار تر، بازسازی کنیم. باشد که پیام زایش و رویش مجدد نوروز، ما را به یکدیگر نزدیکتر کند تا روزهای بهتری را رقم بزنیم.

در بخش دیگری از این نشست نیز سفرا و نمایندگان افغانستان، آذربایجان، هند، عراق، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان و ازبکستان ضمن تبریک نوروز و آغاز سال نو، به تشریح آداب و رسوم نوروز در کشورهای خود پرداخته و بر اهمیت و نقش این میراث مشترک در ترویج ارزشهای انسانی میان ملت های حوزه ی تمدنی نوروز تاکید نمودند. همچنین سفرا و نمایندگان دائم چین، روسیه، مصر و عمان نیز در فرصت باقیمانده از نشست، سخنانی را در گرامیداشت نوروز ارائه کردند.

پیش از این جلسه، سفرا و نمایندگان ۱۲ کشور حوزه نوروز بر سر سفره ی هفت سینی که توسط نمایندگی کشورمان در مقر سازمان ملل متحد برپا شده بود، گرد هم آمده و عکس یادگاری گرفتند.

یادآور می شود قطعنامه ۲۵۳/۶۴ مجمع عمومی سازمان ملل که در سال ۲۰۱۰ به ابتکار جمهوری اسلامی ایران و یازده کشور حوزه نوروز به تصویب رسید، ۲۱ مارس هر سال مطابق با اول فروردین را به عنوان روز بین المللی نوروز شناسایی و از کشورهای عضو سازمان ملل خواسته برای ارتقای آگاهی درخصوص نوروز تلاش نموده و برای بزرگداشت این روز مراسم های سالانه برگزار کنند. در این قطعنامه تصریح شده، نوروز به عنوان آغاز سال نو توسط بیش از ۳۰۰ میلیون نفر در سرتاسر جهان جشن گرفته می شود و بیش از سه هزار سال است که مردم مناطق بالکان، دریای سیاه، قفقاز، آسیای مرکزی، خاورمیانه و سایر مناطق این روز را گرامی می دارند. در این قطعنامه همچنین تاکید شده، نوروز به عنوان مظهر وحدت میراث فرهنگی و سنت های چندین سده ای، نقش بسزایی در تقویت روابط انسانی براساس احترام متقابل و آرمان های صلح و حسن همجواری ایفا می کند.

نوروز همچنین نخستین بار در سال ۲۰۰۹ به ابتکار کشورمان و با همراهی و مشارکت آذربایجان، ترکیه، هند، پاکستان، ازبکستان و قرقیزستان به عنوان یکی از بزرگترین و کهن ترین میراث های ناملموس بشری در فهرست میراث ناملموس بشریت به ثبت رسید که متعاقب آن در سال ۲۰۱۶ پنج کشور افغانستان، ترکمنستان، تاجیکستان، قزاقستان و عراق نیز به این پرونده پیوستند و تعداد اعضای این پرونده به ۱۲ کشور رسید.

انتهای پیام

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است-پیام امروز

آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان در ابتدای جلسه امروز (چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳) شورای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *