نقش فعال دانشگاه علمی کاربردی قم در برگزاری جشنواره ملی قرآن و عترت

ایسنا/قم رستمی با بیان اینکه امسال چندین اثر از آثار دانشجویان و اساتید مراکز علمی کاربردی در جشنواره‌های کشوری حائز مقام شدند، ابراز کرد: این مسئله بسیار مهم است و نشان می دهد که کیفیت آثار دانشجویان علمی کاربردی قابل رقابت با دانشگاه‌های دیگر است.

هفدهمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاه جامع علمی کاربردی به میزبانی قم برگزار شد و در این بین جهاددانشگاهی قم از حیث نقش آفرینی در اجرا و همچنین نفرات برگزیده این رقابت ها فعالیت درخشانی را ثبت کرد. 

محمد رستمی رئیس مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی استان قم با اشاره به اینکه هفده دوره مسابقات دانشجویی قرآن و عترت در سطح دانشگاه های جامع علمی کاربردی کشور برگزار شده، اضافه کرد: امسال هفتمین سالی بود که دبیرخانه جشنواره قرآن و عترت در استان قم با محوریت دانشگاه جامع علمی کاربردی استان تشکیل شد.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ که فرآیند هفدهمین دوره جشنواره آغاز شد، دبیرخانه‌ی بخش هنری و ادبی به مرکز آموزش علمی کاربردی جهاد دانشگاهی قم واگذار شد.

رستمی گفت: در بخش هنری در ۷ رشته  نقاشی، خوشنویسی، معرق و منبت، تذهیب، فیلم کوتاه، طراحی پوستر و عکاسی ۲۰۳ اثر و در بخش ادبی در ۴ رشته شعر، داستان نویسی، نمایشنامه نویسی و فیلنامه نویسی ۴۰ اثر به جشنواره ارسال شد.

وی در خصوص سطح کیفی آثار ارسالی به جشنواره یادآور شد: سطح کیفی آثار ارسالی به جشنواره با وجود تمهیداتی که در دبیرخانه بخش آثار هنری و ادبی اجرا ‌کردیم در مقایسه با آثار هنری و ادبی شانزدهمین دوره بالا رفته بود.

رستمی ادامه داد: برای ارتقای سطح کیفی آثار کارگاه‌ ها و نشست ‌های آموزشی براساس سیاست‌ گذاری که در جشنواره انجام‌گرفته بود برگزار شد با این هدف که شرکت کنندگان جشنواره بتوانند آثارشان را منطبق با سیاست‌های جشنواره ارسال کنند.

رئیس مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی استان قم با اشاره به اینکه مخاطبین جشنواره در دانشگاه جامع علمی کاربردی دانشجویان، اساتید و نیز کارکنان هستند، بیان کرد: فرآیند داوری‌ها به‌صورت حضوری برای هر ۱۳ بخش ادبی و هنری در مرکز آموزش علمی کاربردی جهاد دانشگاهی قم آغاز شد و در برخی از بخش ها نفرات اول تا سوم مشخص شدند در یکسری از بخش ها آثار حائز رتبه نشدند و به این ترتیب شایسته تقدیر اعلام شدند.

 رستمی با بیان اینکه از داوران درجه یک استانی و کشوری استفاده کردیم، اضافه کرد: استان قم ظرفیت خوبی در حوزه‌ های هنری و ادبی دارد لذا فارغ از بحث های استانی و خارج از استانی ما داورانی داریم که حائز شرایط مناسب هستند و تجربه بسیار بالایی دارند که از ظرفیت آن ها استفاده کردیم و خواهیم کرد.

 وی عنوان کرد: یکی از اقداماتی که امسال در دبیرخانه بخش‌های هنری و ادبی در مرکز آموزش علمی و کاربردی با  هدف ترغیب بیشتر دانشجویان و اساتید و کارکنان برای شرکت در این جشنواره انجام شد این بود که ارتباط مستقیم با مراکز علمی کاربردی سراسر کشور برقرار کردیم.

رستمی با بیان اینکه حدود ۷۰۰ مرکز علمی کاربردی در کشور وجود دارند که در مقاطع کاردانی و کارشناسی دانشجو می‌پذیرند، تصریح کرد: بر اساس شناسایی های انجام شده در برقراری ارتباطات بیشتر با مراکز علمی کاربردی که رشته‌های مرتبط با موضوعات جشنواره به عنوان مثال حوزه‌های گرافیست و عکاسی و طراحی و بخش‌های ادبی داشتند و به همان نسبت نیز اساتید را در اختیار دارند تمرکز کردیم.

وی با تأکید بر این که برقراری ارتباط با مراکز علمی کاربردی سراسر کشور منجر به عملکرد بهتر در حوزه کیفی سازی شد، عنوان کرد: دبیرخانه جشنواره طی یک داوری اولیه آثار را از این جهت که متناسب با استانداردهای جشنواره باشند مورد بررسی قرار می دهد و اگر این آثار منطبق با استانداردهای مختص به هر بخش باشد به مرحله داوری راه پیدا می‌کنند.

رستمی در ادامه اظهار کرد: یکی از مشکلات جشنواره های قرآن و عترت و همچنین دیگر جشنواره ها با موضوعات مختلف این است که تعداد قابل توجهی از آثار در مرحله داوری اولیه از گردونه جشنواره خارج می شوند لذا امسال افزایش ارتباط گیری، برگزاری جلسات و کارگاه هایی که به صورت آنلاین برگزار شد از این‌ جهت بود که تعداد آثار رد شده در مرحله‌ی اول را کاهش دهیم و بیشترین آثار ورودی در مرحله داوری هم شرکت داده شوند.   

وی در خصوص برگزاری هر چه بهتر جشنواره طی سال های آینده با تأکید بر لزوم آسیب شناسی، متذکر شد: امسال اولین بار بود که دبیرخانه بخش آثار هنری و ادبی به مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی قم واگذار شد و معتقدیم که تقویت کارگاه‌ها، نشست‌های تخصصی با حضور اساتید و داوران، جمع‌آوری نظرات داوران و اجرای آن‌ها می تواند به دبیرخانه مرکزی و خود دانشگاه جامع علمی کاربردی و نیز افزایش سطح کیفی آثار بسیار کمک کند.

رستمی با بیان اینکه امسال چندین اثر از آثار دانشجویان و اساتید مراکز علمی کاربردی در جشنواره‌های کشوری حائز مقام شدند، ابراز کرد: این مسئله بسیار مهم است و نشان می دهد که کیفیت آثار دانشجویان علمی کاربردی قابل رقابت با دانشگاه‌های دیگر است.

وی برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌های تخصصی حین جشنواره برای علاقمندان شرکت در مسابقات، جهت‌دهی  کارورزی ها و پروژه‌ها در رشته‌های مرتبط با رشته‌های جشنواره قرآن و عترت به سمت جشنواره را از جمله عواملی عنوان کرد که می‌تواند کیفیت مسابقات را در دانشگاه علمی کاربردی افزایش دهد.

وی گفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی بزرگ‌ترین دانشگاه مهارتی کشور است، لذا اساتید باید دانشجویان را به این سمت هدایت کنند ‌که  پروژه هایی در راستای اهداف این جشنواره انجام دهند که نه تنها آثار را به لحاظ کمی افزایش می دهد بلکه فضای رقابتی را بیشتر و کیفی‌تر خواهد کرد.

 رئیس مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی استان قم در پایان اظهار کرد: نکته موثر دیگر در ارتقای سطح کیفی جشنواره، تفکیک آثار دانشجویان از اساتید در داوری ها است که مطمئنا منجر به استقبال بیشتر اساتید از این جشنواره خواهد شد.

انتهای پیام

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

سفر بدون ویزا به چین تمدید شد-پیام امروز

به نقل از یورونیوز، چین سفر بدون روادید را برای مالزی و ۱۱ کشور اروپایی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Banner