سوله آکام فلز

نقش ویژه تشکل‌های مردم نهاد در ترویج فرهنگ توسعه انرژی پاک

مدیرکل امور موسسات خیریه و خیرین سلامت وزارت بهداشت همزمان با دومین روز هفته سلامت، گفت: تشکل‌های مردم نهاد در ترویج فرهنگ توسعه انرژی پاک در جامعه نقش ویژه و مهمی ایفا می‌کنند.

به گزارش ایسنا، مهندس محمدجواد حیدری پور با بیان این مطلب افزود: پیشرفت علم و فن آوری در کنار دستاوردهای فراوان برای آسایش و رفاه بشر، همواره مشکلات نوین و متعددی را به همراه داشته است. تا سال ۲۰۵۰ میلادی حدود ۷۰ درصد از جمعیت جهان در محدوده‌های شهری زندگی خواهند نمود، جمعیتی که مصرف کننده بیش از ۸۰ درصد انرژی خانگی و تولید کننده بیش از ۷۰ درصد گازهای گلخانه‌ای خواهند بود. مصرف بیش از حد انرژی های فسیلی، خسارت های غیرقابل جبرانی بر محیط زیست وارد نموده است. یکی از مهم ترین منابع آلودگی های زیست محیطی جهان به خصوص کشورمان، سوخت های فسیلی است. انرژی های پاک نقش عمده ای در کاهش تولید گازهای گلخانه ای واثرات نامطلوب محیط زیست دارند. بنابراین گسترش دسترسی به انرژی پاک شامل انرژی خورشیدی، انرژی باد، انرژی آبی و انرژی زیستی، بسیاری از عوامل موثر در سلامتی جامعه را بهبود می بخشد.

وی خاطرنشان کرد: به منظور حفظ محیط زیست و توسعه انرژی پاک علاوه بر دولت ها لازم است همه افراد برای بهبود سبک زندگی تلاش کنند و مردم در صورتی که ضرورت و اهمیت استفاده از انرژی پاک را درک کنند، خود را ملزم به حفظ آن می نمایند. مشارکت اجتماعی مردم در حوزه انرژی پاک زمانی نمایان می شود که مردم در رابطه با تهدیدات حاصل از مخاطرات انرژی های نامتعارف آگاه باشند. اطلاع رسانی و آموزش به مردم کمک می کند تا خود بخشی از راهکار و راه حل باشند.

مهندس حیدری پور ادامه داد: استفاده از ظرفیت تشکل های مردم نهاد در راستای ترویج فرهنگ توسعه انرژی پاک رویکردی کم هزینه، فراگیر و با مقبولیت اجتماعی بالاست و به دلیل اینکه این سازمان ها ارتباط بدون واسطه با مردم دارند بسیار مؤثر و کارآمد هستند. دولت‌ها باید این سرمایه با ارزش را به عنوان جامعه مدنی جدی بگیرند چرا که هر گونه حل مشکلات در حوزه انرژی بدون نقش آفرینی تشکل ها و جامعه مدنی امکان پذیر نمی باشد.

مدیر کل امور موسسات خیریه و خیرین سلامت وزارت بهداشت گفت: تشکل ها می توانند موجب بازدارندگی در سیاست‌گذاری‌های منفی در حوزه انرژی شوند. آنها  به نوبه خود می توانند دیده بانی و رصد مداوم وضعیت حوزه انرژی، کمبودها و چالش‌های موجود را که ممکن است به دلیل هم‌پوشانی وظایف نهادها یا بی‌توجهی از دیدگاه‌ها مغفول مانده باشد نمایان سازند و نقشه راه لازم برای دستیابی به انرژی پاک و سالم را در اختیار دستگاه ها و مردم قرار دهند.

بنابر اعلام وبدا، حیدری‌پور گفت: از آنجایی که نقش مهم و مؤثر تشکل‌های مردم نهاد در کاهش چالش‌های محیط زیستی انکارناپذیر بوده و حضورشان بیش از پیش احساس می‌شود، لازم است توانمند سازی آنان یکی از برنامه های مداوم دانشگاه های علوم پزشکی باشد.

وی افزود: امید است که با توکل بر ایزد منان و همکاری مستمر دولتمردان، تشکل ها و مردم در روز یکشنبه هجدهم اردیبهشت ماه و همچنین روزهای آتی بتوانیم نقش بسزایی در اعتلای فرهنگ توسعه انرژی پاک و ساخت ایرانی آباد داشته باشیم.

انتهای پیام

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

مشارکت شهرداری تهران در برگزاری دومین جایزه ملی جوانی جمعیت-پیام امروز

به گزارش روابط عمومی دومین جایزه ملی جوانی جمعیت، مدیر کل سلامت شهرداری تهران طی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *