سوله آکام فلز

نمایش بیش از ۱۰۰ یشم و نمادی از پیوند ایران و هند در گلستان

آیین بازگشایی نمایشگاه هندوستان در گلستان مجموعه یشم‌های نفیس گنجینه کاخ گلستان با حضور علی دارابی قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور و رودرا کائورا سفیر هند در ایران، ظهر امروز دوشنبه چهاردهم اسفندماه ۱۴۰۲ در مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان برگزار شد.

در ابتدای این مراسم آفرین امامی مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان با خوشامدگویی و خیرمقدم به حضار به بیان توضیحاتی درباره اهمیت مجموعه یشم‌های گنجینه کاخ گلستان پرداخت.

او با اشاره به اینکه یشم از مهم‌ترین کالا‌های تجاری داد و ستد شده از طریق راه ابریشم است، افزود: براساس پژوهش‌های انجام شده اکثر اشیای نفیس میراث جهانی کاخ گلستان متعلق به هنرمندان هند و نشانگر روابط فرهنگی و سیاسی بین ایران و هند در دوره قاجار است.

در ادامه مسعود سید بنکدار پژوهشگر این مجموعه درباره پژوهش‌های انجام شده درباره این مجموعه نفیس بیان کرد: یشم یکی از مهم‌ترین جواهرات در تاریخ ایران است که در متون مختلف از جمله تاریخ بیهقی به آن اشاره شده است. 

پژوهشگر مجموعه نفیس یشم‌های کاخ گلستان ادامه داد: ابتدا این صد قطعه یشم از مخازن مختلف کاخ گلستان جمع‌آوری و در ادامه سبقه تاریخی و کاربری آن‌ها از طریق اسناد موجود در مجموعه گلستان شناسایی شد.

در ادامه پس از اجرای موسیقی توسط گروه هندی شهید نیازی رودرا کائورا سفیر هند در ایران به سخنرانی پرداخت.

او این نمایشگاه را نماد مهمی از پیوند ایران و هند همچنین اشتراکات سنتی و تمدنی طی قرون عنوان کرد و افزود: این مجموعه تنها نمونه‌ای از اشتراکات ایران و هند است. 

سفیر هند در ایران ادامه داد: نسخ خطی فارسی بسیاری در هند وجود دارد و اولین روزنامه فارسی در بنگال چاپ می‌شده است. دولت هند بر آموزش و حفظ زبان فارسی تاکید بسیار دارد و زبان فارسی جزو ۹ زبانی است که در مدارس هند تدریس می‌شود.

نمایشگاه هندوستان در گلستان مجموعه یشم‌های نفیس گنجینه کاخ گلستان شامل ۱۲۷ شی از جمله حقه مرصع کنگره‌دار، گلاب‌پاش یشم شیر و شکر مرصع، نمکدان چهارخانه یشم زرنشان مرصع با قاشق سلمانی، قاب و قدح یشم صفوی، قلمدان خراجی مرصع، است که تا دو ماه برپا خواهد بود و برای عموم قابل بازدید است.

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

۱۳ فیلم در زمستان گذشته روی پرده هنر و تجربه رفتند-پیام امروز

از ابتدای زمستان ۱۴۰۲ تا امروز جمعه ۳۱ فروردین‌ماه، ۱۳ فیلم روی پرده سینما‌های هنروتجربه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *