سوله آکام فلز

نوشیدن آب با غذا خوب است یا بد؟

نوشیدن آب برای پوست، حرکات روده، هضم غذا و سلامتی کلی بدن بهترین گزینه است. توصیه متخصصین تغذیه، مصرف یک یا دو لیوان آب ۳۰ دقیقه قبل یا ۳۰ دقیقه بعد از غذاست. اما سوال رایج مردم این است که آیا نوشیدن آب با غذا خوب است یا بد؟ در این مطلب به بررسی کامل این سوال و مطالب پیرامون آن می‌پردازیم.

آب خوردن بین غذا

آب خوردن بین غذا

بسیاری از افراد نمی‌توانند بدون نوشیدن آب، غذای خود را میل کنند. در حالی که آب خوردن بین غذا کاملا خوب است، برخی از پزشکان و متخصصان معتقدند که مصرف بیش از حد آب در طول وعده‌های غذایی ممکن است برای سلامتی مشکل‌ساز باشد. در ادامه، بررسی چند دلیل رایج برای مشکل‌ساز بودن آب خوردن بین غذا، اشاره کرده‌ایم.

خوردن آب با غذا ممکن است بر هضم تاثیرگذار باشد

بسیاری از مردم بر این باورند که نوشیدن آب با غذا تاثیر نامطلوبی بر هضم غذا دارد. دلیل آن هم، این است که آب خوردن بین غذا موجب کاهش میزان بزاق در دهان افراد شده و این کاهش بزاق، در ترشح اسید معده و آنزیم‌های مرتبط با هضم غذا تاثیرگذار خواهد بود. بنابراین، زمانی که حین غذا خوردن آب می‌نوشید، هضم و جذب غذا مختل خواهد شد. عدم هضم غذا در معده ممکن است باعث بروز بیماری‌های عفونی و ایجاد سم در معده شود. برای دفع سموم ناشی از اختلال هضم غذا، می‌توانید از آب سم‌زدا استفاده کنید.

طبق مطالعات انجام شده در خصوص نوشیدن آب با غذا و تاثیر بر هضم غذا و اسید معده، این فرضیه به‌طور کامل رد شده و نوشیدن آب با غذا، هیچ تاثیری بر هضم غذا و اسید معده نخواهد داشت.

آب خوردن بین غذا جذب مواد مغذی را کند می‌کند

اعتقاد و باور بعدی در خصوص آب خوردن بین غذا این است؛ زمانی که حین غذا آب می‌نوشید، اسید معده رقیق می‌شود و از تجزیه و هضم کامل غذا نیز جلوگیری می‌شود. رقیق شدن اسید معده، باعث می‌شود غذا مدت طولانی در معده فرد باقی مانده و با جذب مواد غذایی از طریق معده و روده کوچک، با سرعت کمتری انجام شود. این مورد، فقط به صورت فرضیه بیان می‌شود و هیچ مطالعه یا تحقیق معتبری در رابطه با آن انجام نشده است. پس، نقش آب خوردن بین غذا در عدم یا کندی جذب مواد مغذی به طور کامل تایید نشده است.

اسیدی شدن فضای با آب خوردن بین غذا

برخی از خوردن آب با غذا به دلیل اسیدی شدن فضای معده خودداری می‌کنند٬ چرا که بر این باورند خوردن آب با غذا، باعث می‌شود معده فقط آب را جذب کرده که منجر به رقیق شدن اسید معده و در نهایت، کندی هضم غذا می‌شود و ماندگاری غذا در معده موجب ریفلاکس اسید معده و سوزش سر دل می‌شود. تاکنون هیچ مطالعه یا تحقیقی برای اثبات این موضوع ارائه نشده است. پس می‌توان نقش اسیدی شدن معده با آب خوردن بین غذا را نادیده گرفت.

به نظر شما بهتر است آب گرم بخوریم یا سرد؟

افزایش وزن با خوردن آب بین غذا

یکی از رایج‌ترین باورها در رابطه با خوردن آب بین غذا، تاثیر آن بر اسید معده و توانایی آن در افزایش میزان انسولین در بدن و نهایت چاقی است. ادعا می‌شود زمانی که معده شما قادر به هضم غذا نباشد، غذای ذخیره شده در معده به چربی تبدیل و در بدن ذخیره می‌شود. همچنین ادعا می‌شود اسید معده رقیق موجب می‌شود هضم غذا به کندی انجام شده که آن هم موجب تبدیل غذا به چربی خواهد شد. همانند دو مورد قبلی، هیچ مطالعه یا تحقیقی در رابطه با اثبات این فرضیه ارائه نشده است. اطلاع از میزان قند نوشیدنی‌ها می‌تواند از اضافه وزن ناشی از کربوهیدرات به شما کمک کند.

تحقیقات انجام شده در رابطه با نوشیدن آب با غذا

تحقیقات انجام شده در رابطه با نوشیدن آب با غذا

تا به امروز، تحقیقات انجام شده خوردن آب بین غذا را مضر نمی‌دانند. هیچ یک از تحقیقات و مطالعات انجام شده تداخل هضم با خوردن آب با غذا، رقیق کردن اسید و آنزیم معده و افزایش وزن را تائید نمی‌کند. در یکی از تحقیقات و مطالعات انجام شده، نوشیدن آب با غذا فقط برای افراد مبتلا به GERD (ریفلاکس معده به مری) می‌تواند مضر باشد. این به این دلیل است که مایعات به معده حجم می‌دهند که این حجم اضافه شده می‌تواند فشار را در شکم بیمار، همانند خوردن یک وعده غذایی سنگین، بیشتر کند. خوردن آب بین غذا می‌تواند خطر ریفلاکس اسید را برای افراد مبتلا GERD بیشتر کند.

همچنین طبق سایر مطالعات و تحقیقات، نوشیدن آب با غذا در اضافه وزن و چاقی موثر نخواهند بود. این تحقیقات و مطالعات نشان می‌دهند که نوشیدن آب‌میوه یا سایر نوشیدنی‌های حاوی قند و شیرین، با توجه به دریافت کالری اضافی می‌تواند موجب افزایش وزن شود. در مقابل، پژوهشی انجام شد که نشان داد نوشیدن حداقل ۵۰۰ میلی‌لیتر آب حدود نیم ساعت قبل از غذا می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. در این پژوهش که سال ۲۰۱۵ انجام شد، ۴۳ بزرگسال با اضافه وزن مجبور به نوشیدن ۵۰۰ میلی‌لیتر آب قبل از وعده‌های غذایی اصلی شدند که توانستند در ۱۲ هفته، ۱٫۳ کیلوگرم کاهش وزن داشته باشند. با شناخت بهترین نوشیدنی بعد از غذا به سلامت گوارش و جلوگیری از اضافه وزن و چاقی خود کمک کنید.

کلام آخر

طبق مطالب ارائه شده در بالا، هیچ تحقیق یا مطالعه‌ای در مورد تاثیر منفی آب خوردن بین غذا منتشر نشده است که می‌توان گفت این شما هستید که تصمیم می‌گیرید که آیا همراه غذا آب بنوشید یا خیر.

سوالات متداول

خوردن آب بعد از غذا چاق می کند؟

هیچ منبع یا تحقیق معتبری در خصوص اضافه وزن و چاقی ناشی از خوردن آب بعد از غذا منتشر نشده است. بنابراین ممکن است چاقی ناشی از خوردن آب بعد غذا، بسته به نتایج فردی متفاوت باشد.

چرا نباید همراه غذا آب خورد؟

برخی بر این باورند که خوردن آب بین غذا موجب رقیق شدن اسید معده و بروز مشکلات ناشی از آن می‌شود. نوشیدن آب حین غذا هیچ مضراتی برای شما نخواهد داشت.

نوشیدن آب با غذا خوب است یا بد؟

نوشیدن آب با غذا، در صورتی که به GERD (ریفلاکس از معده به مری) مبتلا نیستید، هیچ مضراتی برای شما نخواهد داشت.

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

زائران بدحال با اولین پرواز‌ها از عربستان بازگردانده می‌شوند-پیام امروز

 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی جمعیت هلال‌احمر، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *