سوله آکام فلز

نکات مهم درباره شروع تغذیه نوزاد

بعد از شش ماهگی، نوبت آن می‌رسد که نوزاد شما کم‌کم با دنیای شگفت‌آور طعم‌ها و مزه‌ها آشنا شود. بسیاری از مادران، در شروع دوره تغذیه نوزاد، گیج و سردرگم هستند. نمی‌دانند باید چه غذای کمکی را با چه موادی درست کنند یا با چه مواد مغذی، این دوره را شروع کنند. ابتدا باید بگوییم که آرامش خود را حفظ کنید. شروع غذای کمکی کودک، به آرامش و صبر احتیاج دارد. در ادامه، قرار است درباره تغذیه نوزاد، شروع غذای کمکی و مواد مغذی لازم برای نوزاد صحبت کنیم.

چه زمانی باید غذای کمکی نوزاد را شروع کنیم؟

آکادمی اطفال آمریکا، سازمان بهداشت جهانی و آکادمی تغذیه و رژیم غذایی توصیه می‌کنند شروع تغذیه نوزاد با غذای جامد، باید از ۶ ماهگی باشد. ۶ ماهگی، زمانی است که نوزادان علائم آمادگی برای خوردن و هضم کردن غذاهای جامد را نشان می‌دهند. زمانی که فرزندتان، وزنی دو برابر وزن بدو تولدش را داشت، علامتی برای شماست تا غذای کمکی را شروع کنید. برای شروع غذای کمکی به هیچ عنوان عجله نکنید. مصرف مواد جامد قبل از ۶ ماهگی، برای نوزادان بسیار خطرناک است.

چگونه بفهمیم نوزاد آماده دریافت غذای کمکی است؟

علائم کلیدی وجود دارد که از طریق آنها می‌توانید بفهمید که آیا کودک برای غذاهای جامد آماده است یا خیر. این علائم روی کارت نوزاد درج شده‌اند. از مامای خانه بهداشت درخواست کنید که زمان مناسب برای غذای کمکی نوزاد را مشخص کند. علائم زیر، نشان می‌دهد که فرزندتان می‌تواند غذای کمکی را شروع کند:

  • می‌تواند سر و گردن را بالا بگیرد و کنترل کند؛
  • می‌تواند به تنهایی یا با کمک، بشیند؛
  • می‌تواند غذا را ببلعد؛
  • غذا را از جلوی زبان به عقب، به منظور بلعیدن حرکت می‌دهد؛
  • هنگام دیدن غذا دهانش را باز می‌کند؛
  • اشیاء را به سمت دهان می‌آورد و دوست دارد همه چیز را بخورد؛
  • سعی می کند اشیاء کوچک را بگیرد.

چطور تغذیه کودک شش ماهه را شروع کنیم؟

نوزادان همچنان بیشتر سهم غذای خود را از شیر مادر یا شیر خشک دریافت خواهند کرد. به همین خاطر، در ابتدای کار به یک یا دو قاشق غذای کمکی نیاز دارند. تعادل بین شیر خشک یا شیر مادر و غذاهای جامد، با بزرگ‌تر شدن کودک تغییر می‌کند. در ۶ ماهگی ممکن است یک یا دو وعده در روز غذای جامد بخورند و پس از آن در ۱۲ ماهگی، کودک احتمالاً سه تا پنج بار در روز نیاز به غذای جامد داشته باشد.

برای شروع باید کودک را به طور مکرر در معرض غذا قرار بدهید. معرفی غذا را با مواد شیرین یا شور شروع نکنید. از مزه صفر شروع کنید. مثلا پرک جو دوسر را بدون هیچ افزودنی بپزید، بعد کاملا له کنید تا حالت فرنی به خود بگیرد و به نوزاد بدهید. ممکن است اوایل امر، اصلا نتوانید چیزی را به اون بدهید تا بخورد. او فقط با غذا بازی می‌کند. اشکالی ندارد. کار از همین علائم شروع می‌شود.

احتمالا در تلاش‌های اول، کودک فقط با غذا بازی می‌کند. آن را در دهانش می‌گذارد و سپس تف می‌اندازد. روی زمین می‌اندازد و دوباره بلندش می‌کند. این یک واکنش طبیعی است. مادر باید مصمم باشد و به راه خود ادامه دهد و آنقدر غذا را به نوزاد نشان بدهد، تا او متوجه شود که غذا برای خوردن است نه بازی کردن.

شروع تغذیه نوزاد با چه غذایی باشد؟

فراموش نکنید که فرزند شما باید تا ۲ سالگی، شیر مادر را بخورد تا رشدش کامل شود. پس با شروع تغذیه جامد، شیر مادر را حذف نکنید. کودک شما هنوز شیرخوار است، حتی اگر ۲ ساله شود. غذاهایی که در ابتدا باید به کودک خود بدهید عبارتند از غلاتی مانند پرک جو دوسر و پوره‌های تهیه شده با سبزیجات، میوه‌ها یا گوشت‌ها. تمام این مواد غذایی، باید در ابتدا پوره شوند. فرزند شما هنوز توانایی جویدن و دندانی برای آن ندارد!

حدود ۶ ماهگی، ذخایر آهن اکثر نوزادان کم است و آن‌ها باید شروع به دریافت آهن و روی، از منابع غذایی مکمل کنند. بنابراین ارائه غذاهای غنی از آهن مانند گوشت و تخم مرغ را در اولویت قرار بدهید. دو خوراکی را به هیچ عنوان نباید قبل از ۱۲ ماهگی به کودک خود معرفی کنید. اولین خوراکی عسل است. زیرا ممکن است باعث بوتولیسم نوزاد شود. خوراکی دوم شیر گاو است. زیرا کودک هنوز باید شیر انسان یا شیر مادر مصرف کند.

چطور جو دوسر را برای نوزاد شیرخوار آماده کنیم؟

جو دوسر یک غذای بسیار مفید برای شروع تغذیه نوزاد ۶ ماه است. پرک جو دوسر به دلیل داشتن مقادیر مناسبی از موادمعدنی، ویتامین‌ها، فیبر و آنتی‌اکسیدان، یکی از بهترین غذاهایی است که می‌توانید به شیرخوارتان بدهید. برای شروع، نصف فنجان آب را بجوشانید. بعد دو قاشق غذاخوری پرک جو دوسر یا همان اوتیمل را به آن اضافه کنید و به مدت ۳۰ ثانیه هم بزنید. سپس در مدت زمان باقی مانده پخت، که معمولاً ۳-۵ دقیقه، است، کمی آن را هم بزنید. وقتی حالتی غلیظ و خامه‌ای به خود بگیرد، غذای کودک آماده است. جو را از روی حرارت بردارید و بگذارید کاملا خنک شود.

فواید جو دوسر برای نوزادان

وقتی نوبت به شروع غذای جامد برای کودک می‌رسد، حتما این کار را با پرک جو دوسر شروع کنید. جو دوسر یک غذای بسیار مقوی است. این غذا، برای سیستم گوارشی کودک نیز تاثیر خوبی دارد و سرشار از مواد مغذی است. در ادامه فواید جو دوسر برای شروع تغذیه نوزادان را با هم مرور می‌کنیم.

۱٫ سرشار از فیبر و مواد مغذی

بلغور جو دوسر حاوی مقادیر زیادی فیبر، منیزیم، آهن و روی است. همانطور که کودک شما رشد می‌کند، نیاز به خوردن غذاهایی دارد که حاوی مواد مغذی و ویتامین‌های بیشتری نسبت به شیر مادر هستند. بلغور جو دوسر غذایی عالی برای شروع تغذیه نوزاد است. زیرا جو دوسر نرم است و بلع و هضم آن برای کودک، هیچ سختی ندارد.

۲٫ ملایم برای دستگاه گوارش نوزاد

جو دوسر در بین غلات، یک انتخاب عالی براش شروع تغذیه نوزاد در ۶ ماهگی است. چرا که فیبر زیادی دارد و دستگاه گوارش شیرخوار شما را آزار نمی‌دهد. جو دوسر به افزایش سیری و کنترل اشتها کمک می‌کند و نمی‌گذارد نوزاد شما دچار نفخ شود.

۳٫ از یبوست جلوگیری می‌کند

بسیاری از نوزادان با شروع غذاهای جدید، یبوست را تجربه می‌کنند. پرک جو دوسر یک غذای غنی از فیبر است که به عنوان یک ملین طبیعی برای جلوگیری از یبوست عمل می‌کند. فیبر موجود در بلغور جو دوسر به مدفوع را حجم می‌دهد تا روند حرکت روده را آسان‌تر و ملایم‌تر شود.

بیشتر بخوانید: جو دوسر و یبوست

۴٫ به خوبی با سایر غذاها ترکیب می‌شود

خبر خوب برای شما این است که در تهیه بلغور جو دوسر برای کودک خود محدودیتی ندارید. البته بعد از آن که تمام مواد غذایی را به صورت جداگانه به کودک معرفی کردید. می‌دانید که ابتدا باید هر ماده غذایی را بدون ادویه، به فرزندتان بدهید. بعد از آن، می‌توانید میوه‌ها، سبزیجات و سایر غذاها را با پرک جودوسر یا همان اوتمیل مخلوط کنید تا طعم آن برای کودکتان جذاب‌تر و لذت‌بخش‌تر شود. مثلا از موز له شده یا سیب له شده برای طعم‌دار کردن آن استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه اوتمیل برای کودکان

مقدار غذای کمکی نوزاد ۶ ماهه

کودک شما در کنار شیر مادر، غذای جامد را نوش جان می‌کند. پس شیرخوار، چندان گرسنه نیست و همچنان غذای اصلی او، شیر مادر است. در ابتدای کار، با دو قاشق یا سه قاشق غذای کمکی شروع کنید. کم‌کم میزان غذا را بیشتر و میزان شیر مادر را کمتر کنید.

تعداد وعده‌های غذایی نوزاد ۶ ماهه

در دفعات اول، هر بار که غذا را به کودک نشان می‌دهید، او بیشتر با آن بازی خواهد کرد و قطعا غذای زیادی نمی‌خورد. هر دو یا سه ساعت یک بار، غذا دادن را امتحان کنید. تقریبا روزی ۵ تا ۶ بار باید به او غذا بدهید. از این ۶ بار، دو دفعه را برای معرفی غذای جامد بگذارید و بقیه دفعات با شیر مادر، کودک را سیر کنید. با این روش، تغذیه تکمیلی را شروع کرده‌اید.

سوالات متداول

غذای نوزاد ۶ ماهه چیست؟

غذای نوزاد ۶ ماهه باید بسیار ساده و بدون هیچ طعم افزودنی باشد. مانند پوره پرک جو دوسر یا حریره بادام.

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

جرثقیل سقفی

معرفی جامع جرثقیل سقفی: غولِ حمل و نقل در دنیای صنعت

جرثقیل سقفی، یار همیشگی غول‌های صنعتی، با قامتی استوار و بازوهایی توانمند، نقشی اساسی در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *