سوله آکام فلز

نگاهی جدید به جوپرک و چیستی آن

زمانی که می‌خواهید سوپ درست کنید، دو گزینه پیش روی شماست. استفاده از جو معمولی یا استفاده از جوپرک. اگر می‌خواهید از جو معمولی استفاده کنید، باید کاسه صبر را دست بگیرید تا سوپ شما آماده شود. اما درباره جوپرک داستان فرق می‌کند. با آمدن جوپرک به سبد خرید خانواده، سرعت پخت سوپ و غذاهای دیگر، خیلی سریع‌تر شد. برای همین، همه دوست داشتند بداند این جوپرک چیست و از کجا می‌آید. در این مقاله، قرار است درباره جوپرک و چیستی‌اش صحبت کنیم و به سوالات متداول درباره آن، پاسخ بدهیم.

جوپرک چیست؟

برای تهیه جو پرک، ابتدا باید دانه‌های طلایی جو را برداشت و بعد پوسته یا غلاف آن را می‌کنند. بعد آن را با دستگاه‌های بزرگ له می‌کنند تا حالت پرک شده آن به دست بیاید. حالا دانه‌های جو نازک شده‌اند و زمان پخت آن‎ها نیز، بسیار پایین آماده است. به خاطر یمن وجود این روند، شما می‌توانید ساعت ۵ عصر هوس سوپ کنید و ساعت ۶ عصر، سوپتان آماده باشد.

جو پرک سرشار از آهن، تیامین، فیبر و آنتی اکسیدان است. تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، فولات، کولین، ویتامین B,K ,A از جمله مواد معدنی هستند که در پرک جو پیدا خواهید کرد. حالا این مواد معدنی چه فوایدی برای بدن دارند و اصلا خواص جوپرک چیست، سوالی است که باید در ادامه به آن پاسخ بدهیم.

خواص جو پرک را مرور کنیم

جو پرک از جمله مواد غذایی است که برای سلامت بدن، کارهای زیادی را انجام می‌دهد. به خاطر فیبر زیاد، برای سیستم گوارش بدن مفید است، به خاطر آهن، از کم‌خونی جلوگیری می‌کند و به خاطر آنتی‌اکسیدان‌های فراوان، با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کند تا بدن دچار التهاب نشود. ویتامین C آن نیز، برای پوست و مو، فواید بسیاری دارد. در ادامه، تمام خواص جو پرک را باهم مرور می‌کنیم.

۱٫ با خوردن جو، گرسنه نمی‌مانید

اگر شما غذایی بخورید که همزمان سیرتان ‌کند و ن‌گذارد در طول روز، گرسنه بشوید و سراغ ریزه‌خواری بروید، وزنتان پایین می‌آید یا می‌توانید تناسب اندام خود را حفظ کنید. جو فیبر بالایی به نام به بتا گلوکان دارد. فیبرهای محلول مانند بتا گلوکان، زمانی که هضم می‌شوند، یک حالت ژله‌ای به خود می‌گیرند. این ماده ژله‌ای، در روده شما باقی می‌ماند و دفع و هضم بقیه مواد غذایی را کند می‌کند. همین امر، به کاهش اشتهای شما و سیر نگه داشتنتان، کمک بسیاری خواهد کرد.

۲٫ درد یبوست نمی‌کشید

یبوست و دردهای گوارشی، چیزی نیست که دلتان بخواهد تجربه‌شان کنید. با خوردن جو، می‌توانید سلامت روده و سیستم گوارشتان را تضمین کنید. مسئول این خاصیت، بار دیگر فیبر جو است. البته این بار، فیبر نامحلول! بیشتر فیبر موجود در جو نامحلول است که بر خلاف فیبر محلول، در آب حل نمی‌شود. این نوع فیبر، دو کار برای گوارش شما انجام می‌دهد. اولی نرم و حجیم کردن مدفوع و دومی، سریع‌تر کردن حرکت روده است. همین دوکار، نمی‌گذارد شما درد یبوست بکشید.

فیبر جو، غذای باکتری‌های روده را فراهم می‌کند تا اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه (SCFAs) تولید کنند. SCFA به تغذیه سلول‌های روده، کاهش التهاب و بهبود علائم اختلالات روده مانند سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS)، بیماری کرون و کولیت اولسراتیو کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: آیا پرک جو دوسر باعث یبوست می‌شود؟

۳٫ نمی‌گذارد سنگ کیسه صفرا بسازید

محتوای فیبر بالای جو، به جلوگیری از سنگ کیسه صفرا کمک می‌کند. سنگ های صفراوی، ذرات جامدی هستند که می‌توانند خود به خود در کیسه صفرا تشکیل شوند. کیسه صفرا، زیر کبد قرار دارد. این کیسه، اسیدهای صفراوی می‌سازد که بدن شما آن‌ها را برای هضم چربی به کار می‌گیرد.

در بیشتر موارد، سنگ کیسه صفرا هیچ علائمی نشان نمی‌دهد. با این حال، گاهی اوقات، سنگ‌های صفراوی بزرگ در مجرای کیسه صفرا گیر می‌کنند و باعث درد شدید می‌شوند. چنین مواردی اغلب، نیاز به جراحی دارند تا بتوانند سنگ‌های صفراوی را بردارند. نوع فیبر نامحلول موجود در جو به جلوگیری از تشکیل سنگ کیسه صفرا و کاهش احتمال جراحی کیسه صفرا کمک می‌کند.

۴٫ کنترل کلسترول را به او بسپارید

جو به شما کمک می‌کند تا کنترل کلسترول خون را به دست بگیرید. بتاگلوکا‌ن‌های موجود در جو با اتصال به اسیدهای صفراوی، کلسترول بد یا همان LDL را کم می‌کنند. بدن شما از کلسترول، اسیدهای صفراوی تولید و بعد این اسید‌ها را از طریق مدفوع خارج می‌کند.

سپس کبد باید کلسترول بیشتری را برای تولید اسیدهای صفراوی جدید مصرف کند و به نوبه خود میزان کلسترول در گردش خون را کاهش می‌دهد. SCFAهای تولید شده زمانی که باکتری‌های سالم روده از فیبر محلول تغذیه می‌کنند، به جلوگیری از تولید کلسترول نیز کمک می‌کند و سطح کلسترول را پایین می‌آورد.

۵٫ از بیماری قلبی دور نگهتان می‌دارد

غلات کامل به طور مداوم باعث بهبود سلامتی قلب می‌شوند. پس اگر می‌خواهید از بیماری‌های قلبی دور بمانید، باید جو و دیگر غلات کامل را وارد برنامه غذایی خود کنید. جو عواملی که موجب ایجاد مشکلات قلبی می‌شود را کاهش می‌دهد. با این کار، نمی‌گذارد قلب شما بیماری شود. به عنوان مثال، کلسترول بد و فشار خون را کنترل می‌کند. فشار خون بالا و کلسترول LDL بالا دو عامل خطر شناخته شده برای بیماری قلبی هستند. بنابراین، با کنترل آن‌ها، از قلبتان محافظت خواهید کرد.

۶٫ نمی‌گذارد دیابت به شما نزدیک شود

جو خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را با کاهش سطح قند خون و بهبود ترشح انسولین کاهش می‌دهد. این فایده، به خاطر وجود منیزیم است. از طرف دیگر، جو سرشار از فیبر محلول است که با آب و سایر مولکول‌های دستگاه گوارش، نمی‌گذارد خون، مقدار زیادی قند جذب کند.

بیشتر بخوانید: حقیقت رابطه جو دوسر و دیابت چیست؟

۷٫ با خوردن جوپرک، سرطان روده بزرگ نخواهید گرفت

رژیم غذایی غنی از غلات کامل به طور کلی، از ابتلا به سرطان‌های مربوط به دستگاه گوارش شما را دور نگه می‌دارند. باز هم، محتوای فیبر بالای جو نقش اصلی را در این امر، ایفا می‌کند. مواد سرطان‌زا در روده جمع شوند و توده‌های سرطانی ایجاد کنند. اما فیبر جو، روده شما را از این مواد سرطان‌زا، پاکسازی می‌کند. آنتی اکسیدان‌ها، اسید فیتیک، اسیدهای فنولیک و ساپونین‌ها همگی به پیشگیری از سرطان روده بزرگ، کمک می‌کنند.

ارزش غذایی جوپرک

درباره خواص جو پرک خواندید. حالا به ارزش غذایی این ماده خارق‌العاده می‌رسیم. ارزش غذایی جو پرک، در هر ۱۰۰ گرم، به شرح زیر است:

  • کالری: ۳۵۴ کیلو کالری؛
  • چربی: ۲٫۳ گرم؛
  • سدیم: ۱۲ میلی‌گرم؛
  • پتاسیم: ۴۵۲ میلی‌گرم؛
  • کربوهیدرات: ۷۳ گرم؛
  • پروتئین: ۱۲ گرم؛
  • فیبر: ۱۷ گرم

بیشتر بخوانید: رژیم جوپرک چیست؟

کالری جوپرک چقدر است؟

در قسمت ارزش غذایی جو پرک شده، کالری را نیز بررسی کردیم. هر ۱۰۰ گرم جو پرک شده، ۳۵۴ کیلو کالری دارد. شما از جو پرک شده، در انواع و اقسام غذاها می‌توانید استفاده کنید.

با خواندن این مقاله، متوجه شدید که جوپرک چیست و چه خواصی باورنکردنی دارد. در آخر با ارزش غذایی جو پرک نیز آشنا شدید. مطمئن باشید جای جو و فرآورده‌های آن، در سفره‌هایتان خالی است. در دستور پخت غذاهای مختلف از جو استفاده کنید تا تمام فوایدی را به بدن برسانید که در مقاله درباره آن صحبت کردیم.

سوالات متداول

جوپرک چیست؟

جو پرک از خانواده غلات کامل است. دانه‌های جو را بعد از برداشت، پوست می‌گیرند و غلاف آن را جدا می‌کنند. بعد، با دستگاه‌های مخصوص، آن را له می‌کنند.

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

محصولات غذایی ارگانیک مثل دانه چیا

نقش مصرف محصولات غذایی ارگانیک مانند دانه چیا در حفظ سلامتی

مصرف بیش از حد کودها و سموم شیمیایی باعث گردیده تا محصولات تولیدشده‌ی آب‌های زیرزمینی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *