هویتِ گمشده‌ی «کارگر»/ برای دستمزد و امنیت شغلی کاری نکردند در عوض سن بازنشستگی را افزایش دادند!



هویتِ گمشده‌ی «کارگر»/ برای دستمزد و امنیت شغلی کاری نکردند در عوض سن بازنشستگی را افزایش دادند!





یک فعال صنفی کارگری از رویکردهای حاکم بر حوزه روابط کار کشور انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در میانه هفتمین ماه از سال هستیم اما حتی یک نشست سه‌جانبه شورایعالی کار برگزار نشده است؛ زمان نسبتاً زیادی از استقرار دولت جدید می‌گذرد اما کاری برای مزد و مستمری‌ای که بدون امضای نمایندگان کارگری به تصویب رسیده، صورت نداده‌اند؛ ضمن اینکه انواع و اقسام کمیته‌ها و کارگروه‌ها و قرارگاه‌ها که در دولت قبل برای امنیت شغلی و مسکن کارگری و … تشکیل شد، در واقعیت خروجی‌ای نداشت؛ اوضاع کارگران همان است که بود، هیچ تغییری نکرده است فقط به گفته «نادر مرادی» فعال صنفی کارگران شاغل و بازنشسته، معیشت رو به بحران رفته است و وضع معاش کارگران بیش از همیشه سقوط کرده است.

رئیس سابق شورای اسلامی کار آتش‌نشانی تهران ادامه داد: هویت کارگران متاسفانه گم شده است، به فراموشی سپرده شده؛ هویت کارگر، قانون کار است، حقوق صنفی و قانونی اوست؛ وقتی این حقوق به رسمیت شناخته نشود، «کارگر» دیگر هویتی ندارد؛ تبدیل به یک برده در نظام برده‌داری نوین می‌شود.

او با تاکید بر اینکه کارگران حق مشارکت در تعیین سرنوشت خود را دارند؛ از تصمیمات آمرانه و یکسویه‌ی دولت‌ها انتقاد کرد:

«دستمزد بدون امضای نمایندگان کارگری شورایعالی کار به دلخواه دولت و کارفرمایان تعیین می‌شود و صدای کارگران برای اصلاح و ترمیم دستمزد به جایی نمی‌رسد؛ وقتی کارگران در اولین و مهم‌ترین عنصر زندگی خود یعنی دستمزد حق اظهار نظر و مشارکت ندارند، یعنی چیزی از هویت شغلی‌شان باقی نمانده است. دستمزد و تعیین دستمزد که اینگونه است دیگر در مورد سایر مسائل از جمله امنیت شغلی و مسکن و…. چه باید گفت؟»

مرادی اضافه کرد: وزیر کار جدید اهتمامی برای تغییر اوضاع ندارد؛ ما در این هفته‌های که بر سر کار آمده یکبار نشنیدیم بگوید باید مزد ترمیم شود یا باید کارگران امنیت شغلی داشته باشند؛ ندیدیم که نشست شورایعالی کار برگزار کند و از سه طرف بخواهد چانه‌زنی بر سر دستمزد و مزایای مزدی را از سر بگیرند. آنچه اتفاق می‌افتد، تماماً همان ادامه‌ی روند پیشین است، بوی اصلاح از این اوضاع نمی‌شنویم.

این فعال صنفی به بی‌نتیجه ماندن ستادها، کمیته‌ها و قرارگاه‌های مکرر در دولت قبل انتقاد کرد و در این رابطه گفت: قرارگاه مسکن کارگری، کمیته امنتی شغلی، ستاد احیای تولید و …. تا دلتان بخواهد از این کمیته‌ها و گروه‌ها روی کاغذ تشکیل دادند؛ اما نتیجه چه شد؟ هنوز پیمانکاران حقوق کارگران را به یغما می‌برند، کارگران همچنان بدون امنیت شغلی و بدون تشکل با دستمزد بخورد و نمیر زندگی می‌کنند و مسکنی که وعده داده بودند نصیب کارگران نشد.

او افزود: در عوض، سراغ افزایش سن و سابقه بازنشستگی رفتند؛ جالب است کارگران و بازنشستگانی که صاحبان تامین اجتماعی هستند (تامین اجتماعی تماماً از آن کارگران است، حتی مال کارفرما هم نیست) دخالتی در امور آن ندارند، آن وقت اتاق بازرگانی نظریه صادر می‌کند و برای تامین اجتماعی تعیین تکلیف می‌کند؛ افزایش سن بازنشستگی از محصولات تفکر اتاق بازرگانی‌ست منتها به دست نمایندگان مجلس عملی شده؛ این نمایندگان به مجلس آمده‌اند که نماینده‌ی مردم باشند اما در واقعیت مدافع سرمایه‌داران و اتاق بازرگانی هستند.

مرادی در پایان گفت: امنیت شغلی و مسکن نداریم؛ دستمزدها، بسیار پایین است اما در عوض سن بازنشستگی را افزایش داده‌اند؛ به همین دلیل است که می‌گویم کارگران جمعیتی هویت از دست داده هستند.



انتهای پیام/



Source link

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

تساوی پاری‌سن‌ژرمن در خانه نیس

۱۶ / ۰۷ / ۱۴۰۳ – ۰۰:۵۵:۲۵ حاصل تلاش تیم فوتبال پاری‌سن‌ژرمن در خانه نیس …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Banner