مازیار مباشری، مدیرکل دفتر تدوین ضوابط فنی و مقررات دولت الکترونیکی و مجری فنی پروژه سامانه زمین در نشست خبری سامانه پنجره واحد زمین در بیست و یکمین نمایشگاه بینالمللی محیط زیست بیان کرد: در تغییراتی که در فناوری های حوزه ICT اتفاق افتاده است ما عملا رویکردمان را در زمینه دیجیتالی کردن، اسکن مدارک و الکترونیکی کردن تغییر دادهایم و فرایند پارادایم شیفتی را ایجاد کردهایم که ابزارهای ICT بتوانند یک گره یا مشکلی را حل کنند.
وی افزود: با این نگاه که ابزارهای ICT میخواهند پدیده زمینخواری در کشور و همچنین هزارتوی اخذ مجوزهای زمین را در بین دستگاهها حل کنند، ما با یک رویکرد پلتفرمی مسئله را حل کردیم.
او ادامه داد: به همین دلیل سکویی برای این کار طراحی شد که دو موضوع را بتواند حل کند. اول اینکه مردم در تعامل با دستگاههای اجرایی نیاز دارند استعلامات و مجوزهای متعددی را دریافت کنند و حدود ۲۵ دستگاه در این پروسه درگیر هستند و براساس طرح مورد نیازشان باید این مسیر طی شود و تا دو سال هم مشاهده شده که این فرایند زمان بر خواهد بود. این مدت زمان به طور میانگین به زیر ۹۰ روز رسیده اما همچنان نقطه مطلوبی نیست و به دنبال آن هستیم این مدت زمان را کاهش دهیم که در موارد ایدهآل برای مواردی که نیاز به بازدید حضوری ندارند بی درنگ انجام شود.
مباشری اضافه کرد: حوزه دوم که از نظر فناوری جذابتر است ، این است که ما بتوانیم اراضی کشور را از اراضی کشاورزی یا ملی تمایز دهیم. ما تصاویر هوایی را با الگوریتم هوش مصنوعی طراحی کردیم که بتوانیم تصاویر قبل و بعد یک منطقه را دریافت کنیم بررسیهای لازم را از جهات مختلف چون زمینخواری انجام دهیم. ما این پروندهها را به صورت الکترونیک ارجاع میدهیم و آنها بررسی میکنند و به سایر مراجع مثل قوه قضاییه اعلام میشود.
او مطرح کرد: براساس ضوابط و اولویتها و تست شناسی که صورت گرفته، در گام اول افراد حقیقی و حقوقی متصل میشوند، در گام دوم درگاه متقاضیان دولتی ایجاد میشود. در سال آینده با توجه به زمانبندی که وجود داد به دنبال تمهیدات لازم جهت اخذ درخواست متقاضیان دولتی خواهیم بود.
مجری فنی پروژه سامانه زمین تاکید کرد: ورود به سامانه پنجره واحد زمین به صورت الکترونیکی کاملا رایگان است و افرادی که توانمندی کار با آی تی را دارند می توانند درخواست خود را ثبت کنند. برای سایر افرادی که از دانش آیتی برخوردار نیستند یا افراد کم توان با دفاتر پیشخوان دولت تفاهمنامه ای را امضا کردیم و در آینده نزدیک هم با سازمان نظام کشاورزی تفاهمنامه امضا خواهد شد تا مردم بتوانند به دفاتر پیشخوان رجوع کنند و براساس تعرفه ای که مصوب کمیسیون تنظیم مقررات وزارت ارتباطات است بتوانند خدمات خود را حضوری اخذ کنند.
او ادامه داد: این تعرفه براساس آخرین آمار، حدود ۵۵ هزار تومان است. مردم غیر از این نباید هزینه های اضافی پرداخت کنند اگر هرکدام از عزیزان مبلغی بیش از این پرداخت کردند میتوانند با شماره ۱۶۴۹ سازمان مدیریت زمین در فناوری اطلاعات تماس بگیرند و شکایت ثبت کنند و مطمئن باشند ما پیگیری میکنیم مبلغ عودت داده میشود و با دفاتر هم در صورت تکرار، برخورد میشود.