وزارت راه درباره‌ فرونشست‌ها گزارش دهد/ لزوم تدوین دستورالعمل‌ برای مدیریت فرونشست احتمالی در مراکز حساس


در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

وزارت راه درباره‌ فرونشست‌ها گزارش دهد/ لزوم تدوین دستورالعمل‌ برای مدیریت فرونشست احتمالی در مراکز حساس





سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور گفت:‌ مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی باید در خصوص اقداماتی که درخصوص فرونشست صورت گرفته نیز پاسخگو باشند و باید گزارشی درباره وضعیت فرونشست به سازمان مدیریت بحران داده شود.

«حسین ظفری» سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره تمهیدات سازمان مدیریت بحران کشور درخصوص پیشگیری از وقوع سیلاب در پی بارش‌های اخیر در کشور گفت: تقریباً از انتهای شهریورماه، دستورالعملی را برای استانداران ابلاغ کردیم تا تمهیداتی را برای فصل سرما در نظر بگیرند. این تمهیدات شامل آیروبی رودخانه‌ها، نظارت بر میزان آمادگی دستگاه‌های امدادی و خدماتی و شناسایی مناطقی از رودخانه‌ها است که فاقد آب‌گذری لازم هستند. همچنین، استفاده از ظرفیت‌های مردمی و نظارت‌های مردمی در کنار تجهیزات و لجستیک مورد نیاز دستگاه‌ها نیز در این برنامه لحاظ شده است.

وی ادامه داد: با مدیران کل مدیریت بحران استان‌ها موارد ابلاغ شده را مرور و بازبینی کردیم و این عزیزان نسبت به نظارت بر دستگاه‌ها و مجموعه‌های موجود در استان‌ها توجیه شدند تا اقدامات لازم را انجام دهند. پس از این اقدامات، با شروع بارش‌ها آمادگی‌های لازم برای مواجهه هوشمندانه با بارش‌ها و سیلاب‌ها فراهم بود. به‌ویژه در استان‌های شمالی و شمال غرب کشور، بارش‌ها و کاهش دما را داشتیم که با توجه به هشدارهای صادر شده، خسارت‌ها به حداقل رسید.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه هشدار نارنجی درخصوص وضعیت جوی در هفته گذشته صادر شده بود، گفت: صدور هشدار نارنجی به این معنی است که احتمال بروز خسارت بالاست، اما با توجه به اقداماتی که صورت گرفته بود، میزان خسارت‌ها کم بود. در برخی از نقاط به ویژه در نقاطی که راه‌های فرعی و روستایی داشتیم، آبگرفتگی و بارش برف باعث مسدودی موقت در این مسیرها شده بود که بلافاصله مرتفع شد. در مناطقی از استان‌ها مانند چهارمحال بختیاری و فارس آبگرفتگی در برخی از معابر داشتیم که به سرعت رفع شد. در واقع آمادگی دستگاه‌ها که پیش از این اتفاق افتاده بود باعث شد که حداقل خسارت را داشته باشیم.

ظفری درباره تمهیدات انجام شده درخصوص فصل سرما و پیشگیری از مشکلات در حوزه تامین گاز تصریح کرد: معمولاً با توجه به شرایط جوی، دستگاه‌ها تمهیدات لازم را در نظر می‌گیرند. امیدواریم بتوانیم فصل سرما را به گونه‌ای پشت سر بگذاریم که کمترین مشکلات را داشته باشیم. همکاری و حمایت مردم نیز در این زمینه بسیار موثر بوده است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه دولت بر اجرای برنامه هفتم توسعه تاکید دارد، آیا نیاز است درباره اجرای قانون مدیریت بحران در برنامه هفتم توسعه تغییرات و یا اصلاحاتی صورت بگیرد، گفت: به طور کلی در برنامه هفتم، ما پیگیر هستیم که برخی احکام را اضافه کنیم، اما در مجموع، مباحث مدیریت بحران در این برنامه بین دستگاه‌ها توزیع شده است. به عنوان مثال، وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی نسبت به اقداماتی که باید در حوزه جهاد کشاورزی و بحران مد نظر قرار گیرد، وظایفی دارند. به همین ترتیب، تکالیف مدیریت بحران بین مجموعه‌ها، دستگاه‌ها و نهادها تقسیم شده است که این خود یک ظرفیت برای پیگیری و تحقق اهداف ماست.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور تصریح کرد: وظایف حوزه مدیریت بحران باید به درستی بین دستگاه‌ها توزیع و پیگیری شود تا به نحو احسن توسط سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مرتبط انجام گردد.

ظفری همچنین درباره مشکلات ناشی از فرونشست به ویژه در مناطقی مانند اصفهان و … گفت: اصل موضوع فرونشست مطابق قانون مدیریت بحران بر عهده وزارت راه و شهرسازی و مرکز تحقیقات راه و شهرسازی است. مطابق قانون این مرکز باید دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های لازم را برای مدیریت فرونشست هم در زمینه مراکز حساس مانند فرودگاه‌ها و هم مراکزی که مرتبط با این فضا است را تدوین و ابلاغ کند. ما نیز جلساتی با دستگاه‌های مرتبط برگزار خواهیم کرد تا به پیشگیری از فرونشست کمک کنیم.

وی ادامه داد: ما همچنین قصد داریم با سازمان زمین‌شناسی، سازمان نقشه‌برداری و وزارت نیرو جلساتی برگزار کنیم تا وظایف هر یک از این دستگاه‌ها مشخص شود. ارزیابی دوره‌ای از فعالیت‌های این سازمان‌ها نیز انجام خواهیم داد و نتایج آن را به رئیس‌جمهور ارائه خواهیم کرد.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور در پاسخ به این سوال که آیا سازمان مدیریت بحران کشور نظارتی بر عملکرد دستگاه‌ها خواهد داشت، گفت: ما هم وظیفه نظارتی و هم حمایتی داریم. وزارت کشور نیز هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهد. اما وظیفه اصلی مدیریت فرونشست بر عهده مرکز تحقیقات راه و شهرسازی است. ما در جلسات خود نسبت به ارزیابی فعالیت‌های این مرکز اقدام خواهیم کرد و اطلاع‌رسانی عمومی نیز خواهیم داشت.

ظفری تاکید کرد: مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی باید درخصوص اقداماتی که درخصوص فرونشست صورت گرفته نیز پاسخگو باشند و باید گزارشی درباره وضعیت فرونشست به سازمان مدیریت بحران داده شود، البته نکاتی که مطرح می‌شود بسیار درست است اما درخصوص اقدامات صورت گرفته نیز باید گزارشی ارائه شود.



انتهای پیام/



Source link

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

اسرائیل از تبعات هر اقدامی علیه ایران به شدت هراس دارد/ صهیونیست‌ها در تقابل با ایران دچار بی‌آبرویی فراگیر شده‌اند

به گزاش خبرنگار ایلنا، رژیم صهیونیستی در نخستین ساعات بامداد روز شنبه ۵ آبان ماه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *